The stories, the tic and the emotions. three very present resources in childhood education
Abstract
In the development of this work is shown a reflection on some aspects and resources very present over time and the history of the Early Childhood stage, we refer to: emotions, stories and Information and Communication Technologies , which allow us to comply with the principles of accessibility to learning. This reflection is elaborated from the perspective of its necessity and usefulness in the classrooms of Infantile Education to attend to the diversity and to contribute to the holistic and global development of the students, with the construction of significant and relevant learning for the life
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Aguilar, L.A. (2000). De la integración a la inclusividad. La atención a la diversidad: pilar básico en la escuela del S.XXI. Buenos Aires: Espacio editorial.
Aguilar, S. y Benítez, R. (2017). Investigando desde una perspectiva inclusiva el uso de las TIC como recurso de acceso al aprendizaje y atención a la diversidad del alumnado mayor. El profesorado universitario y su formación en diseño universal de aprendizaje. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez y E. Sánchez-Rivas (Ed.). Innovación docente y uso de las TIC en educación (pp.1-10). Málaga: UMA Editorial.
Bisquerra, R. (Coord.) (2010). La educación emocional en la práctica. Barcelona: Cuadernos de educación.
Delaunay, A. (1986). La educación pre-escolar. Tomo II, Madrid: Editorial Cincel.
Del Mazo, M. (2012). Camuñas. Pontevedra: OQO Editora.
Díez, M.C. (2006). El piso de abajo de la escuela: los afectos y las emociones en el día a día de la escuela infantil. Barcelona: Graó.
García, M. y López, R. (2012). Explorando desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 16 (1); 277-293.
Ibarrola, B. (2003). Cuentos para sentir: sentir las emociones (Vol.1). Madrid: SM.
Ibarrola, B. (2015). Quiero cambiar el mundo a través de los cuentos, que las personas sientan la belleza y la importancia de sentir. Recuperado de: https://cambiemoslaeducacion.wordpress.com/2015/08/21/entrevista-a-begona-ibarrola-psicologa-y-escritora-quiero-cambiar-el-mundo-a-traves-de-los-cuentos-que-las-personas-sientan-la-belleza-y-la-importancia-de-sentir/
Ibarrola, B. (2016). Aprendizaje emocionante: neurociencia para el aula. Madrid: SM.
Kaiser, S. (2014). El niño atento. Mindfulness para ayudar a tu hijo a ser más feliz, amable y compasivo. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Keselman, G. (2015). ¿Quién ha robado mi trono? Madrid: Bruño.
Llenas, A. (2016). Laberinto del alma. Madrid: S.L.U. Espasa libros.
López Cassà, E. (2005). La educación emocional en la educación infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 153-167.
López, E. (2007). Educación emocional: programa para 3-6 años. Madrid: Wolters Kluwer.
Mcbratney, S. (2017). Adivina cuánto te quiero. Madrid: kokinos.
Meroto, T. (2016). La bruja rechinadientes (3ª Ed.). Barcelona: OQO editora.
Montoya, V. (2016). El origen de los cuentos. Ciudad Seva. Recuperado de: http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/el_origen_de_los_cuentos.htm
Muntaner, J. J. (2010). De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. En Actas del congreso Tecnoneet: 25 años de integración en España, 1-25.
Orden del 5 de Agosto de 2008 por la que se desarrolla el Currículum correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía (BOJA 26-8-2008).
Paniagua, G. y Palacios, J. (2005). Educación Infantil: respuestas educativas a la diversidad. Madrid: Alianza editorial.
Punset, E. (s.f.). Estamos hechos de emociones, no podemos eliminarlas. Recuperado de: diariovasco.com
Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social. Núm. 289, Pág. 95635-95673.
Riquelme, E. y Munita, F. (2011). La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para la alfabetización emocional. Estudios de Pedagogía XXXVII, 37 (1), 269-277.
Sánchez Calleja, L. y Sánchez Román, A. (2015). Educación emocional: diez razones para una propuesta. Cuadernos de Pedagogía, 452; 86-91.
Sánchez Román, A. y Sánchez Calleja, L. (2016). Antiprograma de Educación Emocional. Sentir en primera persona. Recuperado de: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ishare-servlet/content/7fe87c4f-9110-4299-b9e8-a52a8721beba
Serrabona, J. (2008). Los cuentos vivenciados: imaginación y movimiento. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 62, (22, 2); 61-78.
Sevillano Mª. L. y Rodríguez, R. (2013). Integración de Tecnologías de la Información y Comunicación en Educación Infantil en Navarra. Pixel Bit, Revista de Medios y Educación, (42); 75-87.
Shannon, D. (2001). ¡No David! Madrid: Everet.
Simón, C., Echeita, G., Sandoval, M., Moreno, A., Márquez, C., Fernández, M.L. y Pérez, E. (2016). De las adaptaciones curriculares al diseño universal para el aprendizaje y la instrucción: un cambio de perspectiva. Comunicación presentado en el Congreso internacional “Madrid sin barreras: Accesibilidad, ajustes y apoyos”, 24 y 25 de Mayo, Universidad Carlos III de Madrid (Getafe).
Ramón, E. y Osuna, L. (2017). No es fácil pequeña ardilla. Pontevedra: Kalandraka.
Steve, A. (2016). La rabieta de Julieta. Madrid: Nubeocho.
Tejada, L. (2009). El poder educativo de los cuentos en infantil. Revista Digital Innovación y experiencias educativas, (15), 1-9.
Toro, J.M. (2005). Educar con “co-razón. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Van, S. (2005). Regaliz. Madrid: Kókinos.