The stories, the tic and the emotions. three very present resources in childhood education

Número

Downloads

Article abstract page views:  1246  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v1.i16.4

Info

Monographic
29-38
Published: 01-05-2018
PlumX

Authors

Abstract

In the development of this work is shown a reflection on some aspects and resources very present over time and the history of the Early Childhood stage, we refer to: emotions, stories and Information and Communication Technologies , which allow us to comply with the principles of accessibility to learning. This reflection is elaborated from the perspective of its necessity and usefulness in the classrooms of Infantile Education to attend to the diversity and to contribute to the holistic and global development of the students, with the construction of significant and relevant learning for the life

Keywords

Early Childhood Education, Technology of the information and communication, stories, emotions, universal learning design

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Sánchez Calleja, L., Benítez Gavira, R., & Aguilar Gavira, S. (2018). The stories, the tic and the emotions. three very present resources in childhood education. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (16), 29–38. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v1.i16.4

References

Aguilar, L.A. (2000). De la integración a la inclusividad. La atención a la diversidad: pilar básico en la escuela del S.XXI. Buenos Aires: Espacio editorial.

Aguilar, S. y Benítez, R. (2017). Investigando desde una perspectiva inclusiva el uso de las TIC como recurso de acceso al aprendizaje y atención a la diversidad del alumnado mayor. El profesorado universitario y su formación en diseño universal de aprendizaje. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez y E. Sánchez-Rivas (Ed.). Innovación docente y uso de las TIC en educación (pp.1-10). Málaga: UMA Editorial.

Bisquerra, R. (Coord.) (2010). La educación emocional en la práctica. Barcelona: Cuadernos de educación.

Delaunay, A. (1986). La educación pre-escolar. Tomo II, Madrid: Editorial Cincel.

Del Mazo, M. (2012). Camuñas. Pontevedra: OQO Editora.

Díez, M.C. (2006). El piso de abajo de la escuela: los afectos y las emociones en el día a día de la escuela infantil. Barcelona: Graó.

García, M. y López, R. (2012). Explorando desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 16 (1); 277-293.

Ibarrola, B. (2003). Cuentos para sentir: sentir las emociones (Vol.1). Madrid: SM.

Ibarrola, B. (2015). Quiero cambiar el mundo a través de los cuentos, que las personas sientan la belleza y la importancia de sentir. Recuperado de: https://cambiemoslaeducacion.wordpress.com/2015/08/21/entrevista-a-begona-ibarrola-psicologa-y-escritora-quiero-cambiar-el-mundo-a-traves-de-los-cuentos-que-las-personas-sientan-la-belleza-y-la-importancia-de-sentir/

Ibarrola, B. (2016). Aprendizaje emocionante: neurociencia para el aula. Madrid: SM.

Kaiser, S. (2014). El niño atento. Mindfulness para ayudar a tu hijo a ser más feliz, amable y compasivo. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Keselman, G. (2015). ¿Quién ha robado mi trono? Madrid: Bruño.

Llenas, A. (2016). Laberinto del alma. Madrid: S.L.U. Espasa libros.

López Cassà, E. (2005). La educación emocional en la educación infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 153-167.

López, E. (2007). Educación emocional: programa para 3-6 años. Madrid: Wolters Kluwer.

Mcbratney, S. (2017). Adivina cuánto te quiero. Madrid: kokinos.

Meroto, T. (2016). La bruja rechinadientes (3ª Ed.). Barcelona: OQO editora.

Montoya, V. (2016). El origen de los cuentos. Ciudad Seva. Recuperado de: http://www.ciudadseva.com/textos/teoria/hist/el_origen_de_los_cuentos.htm

Muntaner, J. J. (2010). De la integración a la inclusión: un nuevo modelo educativo. En Actas del congreso Tecnoneet: 25 años de integración en España, 1-25.

Orden del 5 de Agosto de 2008 por la que se desarrolla el Currículum correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía (BOJA 26-8-2008).

Paniagua, G. y Palacios, J. (2005). Educación Infantil: respuestas educativas a la diversidad. Madrid: Alianza editorial.

Punset, E. (s.f.). Estamos hechos de emociones, no podemos eliminarlas. Recuperado de: diariovasco.com

Real Decreto Legislativo 1/2013, de 29 de noviembre, por el que se aprueba el Texto Refundido de la Ley General de derechos de las personas con discapacidad y de su inclusión social. Núm. 289, Pág. 95635-95673.

Riquelme, E. y Munita, F. (2011). La lectura mediada de literatura infantil como herramienta para la alfabetización emocional. Estudios de Pedagogía XXXVII, 37 (1), 269-277.

Sánchez Calleja, L. y Sánchez Román, A. (2015). Educación emocional: diez razones para una propuesta. Cuadernos de Pedagogía, 452; 86-91.

Sánchez Román, A. y Sánchez Calleja, L. (2016). Antiprograma de Educación Emocional. Sentir en primera persona. Recuperado de: http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ishare-servlet/content/7fe87c4f-9110-4299-b9e8-a52a8721beba

Serrabona, J. (2008). Los cuentos vivenciados: imaginación y movimiento. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 62, (22, 2); 61-78.

Sevillano Mª. L. y Rodríguez, R. (2013). Integración de Tecnologías de la Información y Comunicación en Educación Infantil en Navarra. Pixel Bit, Revista de Medios y Educación, (42); 75-87.

Shannon, D. (2001). ¡No David! Madrid: Everet.

Simón, C., Echeita, G., Sandoval, M., Moreno, A., Márquez, C., Fernández, M.L. y Pérez, E. (2016). De las adaptaciones curriculares al diseño universal para el aprendizaje y la instrucción: un cambio de perspectiva. Comunicación presentado en el Congreso internacional “Madrid sin barreras: Accesibilidad, ajustes y apoyos”, 24 y 25 de Mayo, Universidad Carlos III de Madrid (Getafe).

Ramón, E. y Osuna, L. (2017). No es fácil pequeña ardilla. Pontevedra: Kalandraka.

Steve, A. (2016). La rabieta de Julieta. Madrid: Nubeocho.

Tejada, L. (2009). El poder educativo de los cuentos en infantil. Revista Digital Innovación y experiencias educativas, (15), 1-9.

Toro, J.M. (2005). Educar con “co-razón. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Van, S. (2005). Regaliz. Madrid: Kókinos.

Most read articles by the same author(s)