Towards the rainbow of inclusion: Transsexuality, Human Rights, Education and the Media
Info
Abstract
This article audience the challenges and achievements of transsexuals. Gender identity is a right; the right to gender identity refers to the basic right of every human being to decide if you feel male or female, regardless of how it is cataloged at birth. From the perspective of inclusion, from education and the various media, advocate for the full rights of transgender people in democratic societies. It is necessary, therefore, to establish an educational vision that includes, in equal terms, the different types of human and sexuality in particular, different sexual orientations and gender identities, show a reality where there are multiple masculinity and femininity and make them visible, contributing to the inclusion of sexual diversity in schools and society.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Becerra Fernández, A. (2003). Transexualidad: la búsqueda de una identidad. Madrid: Díaz de Santos.
Borrillo, D. (2001). Homofobia. Barcelona: Bellaterra.
Britzman, D. (2002). La pedagogía transgresora y sus extrañas técnicas, en Mérida, R. M. (Ed.) Sexualidades transgresoras. Una antología de estudios queer.Barcelona: Icaria, 197-228.
Butler, J. (2001). El género en disputa. Madrid: Paidós Studio 168.
Cambassani, O. (2003) .Test de la vida real: ¿Una mujer más? J.A. Nieto. (Ed.), Transexualidad, transgenerismo y cultura. Antropología, identidad y género. (pp.85-95). Madrid: Editorial Talasa.
Coll-Planas, G. (2009). La voluntad y el deseo. Construcciones discursivas del género y la sexualidad: el caso de trans, gais y lesbianas. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona.
Chiland, C. (1999). Cambiar de sexo. Madrid: Ed. Biblioteca Nueva.
Duncan, N. (1999). Sexual Bullying. Gender Conflicts and Pupil Culture in Secondary Schools. London: Routledge.
Fausto Sterling, A. (1993).The Five Sexes, Why male and females are not enough. The Sciences, (pp. 20-25).
Fausto-Sterling, A. (2006). Cuerpos sexuados. La política de género y la construcción de la sexualidad. Barcelona: Melusina.
Izquierdo Benito, M. J. (1985). El problema de la clasificación en las ciencias sociales: el caso de la clasificación mujer-varón. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales
Laqueur, T. (1994). La construcción del sexo. Cuerpo y género desde los griegos hasta Freud. Madrid: Ediciones Cátedra.
Platero, R. (2007).¡¡Maricón el último!! Docentes que actuamos ante el acoso escolar, Revista d'Estudis de la Violència, (3), 1-14.
Platero, R. (2014). Metáforas y articulaciones para una pedagogía crítica sobre la interseccionalidad. Quaderns de psicologia, 16(1), 0055-72.
Preciado, B. (2003). Multitudes Queer: notas de una política para “los anormales”.Paris: Paris Multitudes, 12.
Preciado, B. (2008): Testo yonki. Madrid: Espasa Calpe.
Rubin, G. (1989): Reflexionando sobre el sexo. Para una teoría radical de la sexualidad, Placer y Peligro, Compilado por Carol Vance, Editorial Revolución, S.A.L.,Madrid, 1989.
Sánchez Sáinz, M. (2008). Formación del profesorado para la atención a la diversidad afectivo-sexual. En L. Pumares y L. Hernández Rincón (Eds.), La formación del profesorado para atender a la diversidad (pp. 299-329). Madrid: CEP.
Sánchez Sáinz, M. (2010). Cómo educar en la diversidad afectiva, sexual y personal en Educación Infantil. Madrid: Catarata.
Soley-Beltran, P. (2009). Transexualidad y la matriz heterosexual. Barcelona: Belaterra.
Van dijk, Teun A. (1990). La noticia como discurso. Barcelona: Paidós.
Vélez-Pelligrini, L. (2008). Minorías sexuales y sociología de la diferencia: Gays, lesbianas y transexuales ante el debate identitario. Barcelona: Montesinos.