And They Lived Happily After as King and King. Primary Education and Homosexuality: An Unfinished Story
Info
Abstract
El artículo muestra los resultados españoles del proyecto europeo de investigación Gender Loops sobre la introducción de la homosexualidad en la etapa de Educación Infantil. El artículo se divide en tres partes. En la primera parte se reivindica la necesidad de introducir la educación sobre la homosexualidad en la etapa de educación infantil para su consecuente normalización social. La segunda parte analiza los resultados obtenidos a partir de encuestas y entrevistas en profundidad. La tercera parte describe cómo introducir la homosexualidad en la educación infantil, con ejemplos prácticos, y da cuenta de una experiencia de implementación de este tipo de diversidad en un centro de educación infantil. Los resultados muestran que los centros de formación del profesorado no tienen una estrategia definida para la introducción de esta temática en sus estudios. Y es que los propios centros de formación inicial siguen considerándolo un tema para tratar en etapas educativas posteriores.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
ACGIL (2000). Educació, homosexualitat i cristianisme. Recursos didàctics per a educadors i educadores. Barcelona: Associació Cristiana de Gais i Lesbianes.
Akanke (1994). Black in the Closet, en Epstein, Debbie (Ed.) Challenging Lesbian and Gay Inequalities in Education. Buckingham: Open University Press.
Alonso, Julián; Burgos, Valentín y otros (2002). El respecto a la diferencia por orientación sexual: homosexualidad y lesbianismo en el aula. Oviedo: Xente Gai Astur.
Associació de Pares i Mares de Gais i Lesbianes & Grup Jove de la CGL, Com dir-ho als pares, Barcelona: Coordinadora Gai Lesbiana.
Boesche, S. (1986). La Martona viu amb l’Eric i en Martí. Barcelona: Institut Lambda.
Borrillo, D. (2001). Homofobia. Barcelona: Bellaterra.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
Cabrerizo, P. y otros. (2000). Construcción del yo, en Payà, Montserrat (Coord) Guía Praxis para el profesorado de ESO. Ética y educación en valores. Barcelona: Cisspraxis.
Cahill, B. & Theilheimer, R. (1999). Stonewall in the housekeeping area: gay and lesbian issues in the early childhood classroom, en Letts, W.J. & Sears, J.T. (Eds) Queering Elementary Education: Advancing the Dialogue about Sexualities and Schooling. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
Casper, V.; Cuffaro, H.K.; Schultz, S.; Silin, J.G.; Wickens, E. (1998). Towards a most thorough understanding of the world: sexual orientation and early childhood education, en Yelland, N. (Ed.) Gender in Early Childhood. London: Routledge.
Clauzard, Philippe (2002). Conversations sur l'homo(phobie) - L'éducation comme rempart contre l'exclusion. Paris : L'Harmattan.
De Haan, L. y Nijland, S. (2004). Rey y rey. Barcelona: Serres.
Dyer, R. (1993). The Matter of Images: Essays on Representation. London: Routledge.
Epstein, D. (1994). Lesbian and Gay Equality in Education – Problems and Possibilities, en Epstein, D. (Ed.) Challenging Lesbian and Gay Inequalities in Education. Buckingham: Open University Press.
Epstein, D. y Johnson, R. (1994). On the Straight and the Narrow: The Heterosexual Presumption, Homophobias and Schools, en Epstein, D. (Ed.) Challenging Lesbian and Gay Inequalities in Education. Buckingham: Open University Press.
Escalas, J. y Nolla, E. (2001). Entender a los que entienden: homosexualidad y familia. Barcelona: Juventud.
García, C. y Puigvert, L. (2003). Sociología y currículo, en Fernández
Palomares, F. (Coord.) Sociología de la Educación. Madrid: Pearson
Educación.
Griffin, Pat (1995). Homophobia in Sport, en Unks, Gerald (Ed.) The Gay Teen. London: Routledge.
Guasch, Ò. (Coord.) (2002). Sociologia de la Sexualitat. Barcelona: Pòrtic.
Halpert, S.C. (2002). Suicidal behavior among gay male youth, en Journal of Gay and Lesbian Psychotherapy, (6), 3: 53-79.
Herat, G. y Koff, Br. (2002). Gestión familiar de la homosexualidad. Barcelona: Bellaterra.
Kehily, M. J. (2002). Sexuality, Gender and Schooling. Shifting Agendas in Social Learning. London: Routledge.
Lesko, N. (Ed) (2000). Masculinities at School. London: Sage Pub.
Lipkin, A. (1995). The case for a Gay and Lesbian Curriculum, en Unks, Gerald
(Ed.) The Gay Teen. London: Routledge.
Lipkin, A. (1999). Understanding Homosexuality, Changing Schools. Boulder: Westview Press.
Lomas, C. (2003). ¿Todos los hombres son iguales? Identidades masculinas y cambios sociales. Barcelona: Paidós.
Mac and Ghaill, M. (1994). (In)Visibility: Sexuality, Race and Masculinity in the School Context, en Epstein, Debbie (Ed.) Challenging Lesbian and Gay Inequalities in Education. Buckingham: Open University Press.
Mac and Ghaill, M. (1996). Deconstructing heterosexualities within school arenas, en Curriculum Studies, 4 (2):191-209.
McDaniel J.S., Purcell D.W., D'Augelli A.R. (2001). The relationship between sexual orientation and risk for suicide: research findings and future directions for research and prevention, en Suicide and Life-Threatening Behavior, 31: 84-105.
McLaren, P. (1995). Moral Panic, Schooling, and Gay Identity, en Unks, Gerald (Ed.) The Gay Teen. London: Routledge.
Morrison LL., L'Heureux J. (2001). Suicide and gay / lesbian / bisexual youth: implications for clinicians, en Journal of Adolescence, (24), 1: 39-49.
Newman, L. (2003). Paula tiene dos mamás. Barcelona: Bellaterra.
Núñez, E. (2002). Transsexualisme, transgenerisme i sistemes de gènere, en Guasch, O. (Coord.) Sociologia de la Sexualitat. Barcelona: Pòrtic.
O’Conor, A. (1995). “Who Gets Called Queer in School?”, en Unks, G. (Ed.) The Gay Teen. London: Routledge.
Patrick, P. y Sanders, S. A.L. (1994). Lesbian and Gay Issues in the Curriculum, en Epstein, D. (Ed.) Challenging Lesbian and Gay Inequalities in Education. Buckingham: Open University Press.
Recio, C. (2001). El príncep enamorat. Barcelona: Llibres de l’Índex.
Riesenfeld, R. (2000). Papá, mamá, soy gay. México: Grijalbo.
Robinson, K.H. (2002). Making the invisible visible: gay and lesbian issues in early childhood education, Contemporary Issues in Early Childhood, 3(3):415-434.
Robinson, K.H.; Jones Díaz, C. (2006). Diversity and Difference in Early Childhood Education. Issues for Theory and Practice. Berkshire: Open University Press.
Rofes, E. (1995). Making our Schools Safe for Sissies, en Unks, G. (Ed.) The Gay Teen. London: Routledge.
Talburt, S. y Steinberg, Sh. (2005). Pensando queer. Sexualidad, cultura y educación. Barcelona: Graó.
Tofiño, I. (Coord, 2004). Gent com tu? Adolescència i diversitat sexual. Barcelona: Viena Edicions.
Uribe, V. (1995). “Project 10. A School-Based Outreach to Gay and Lesbian Youth”, en Unks, G. (Ed.) The Gay Teen. London: Routledge.