Education and penitenciary treatment, a relation in orden to improve the prison`s social image

Número

Downloads

Article abstract page views:  292  

Info

Monographic
83-94
Published: 30-05-2011

Authors

  • Pedro Pedro Valderrama Bares (ES) Universidad de Málaga

Abstract

This article contents a few contributions made on the investigation included on the author’s thesis named: “Prison, power, conflict and citizenship, the reeducation function’s micropolicy”.

Starting from the relations between education and penitentiary treatment made from the legal and theoretical points of view about this complex relationship, which, among other purposes, is used to create the “social calm” to carry out the constitutional mandate that oriented the penalties of imprisonment to the functions of rehabilitation and social reintegration.

Thanks some media the “social calm” means compensation in front of another the image about prisons, where normally the breaking news is the gossip and violence on internal conflicts. All the ways, both positions mean independent areas about the day by day on prison, and contribute at the continuation of the general prevention and to consolidate a model of treatment that doesn’t give to us answers to the constitutional purposes.

Keywords

Education, social education, penitentiary treatment, education on prisons.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Pedro Valderrama Bares, P. (2011). Education and penitenciary treatment, a relation in orden to improve the prison`s social image. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (2), 83–94. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6406

References

Arnanz, E. (1988). Cultura y prisión. Una experiencia y un proyecto de acción sociocultural penitenciaria. Madrid: Popular.

Baratta, A. (2002). Criminología crítica y crítica del derecho penal. Madrid: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2003a). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2003b). Cuestiones de sociología. Madrid: Istmo.

Bourdieu, P. (2006). Autoanálisis de un sociólogo. Barcelona: Anagrama.

Clemente Díaz, M. (Coord.). (1997). Fundamentos de la psicología jurídica. Madrid: Pirámides.

Foucault, M. (2000). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Barcelona: Piados.

García, E. (2001). Inmigración y delincuencia en España: análisis criminológico. Valencia: Tirant lo blanch.

Garrido, V. y Redondo, S. (dir.). (1992). La intervención educativa en el medio penitenciario. Una década de reflexión. Madrid: Diagrama.

Ley Orgánica 1/1979, de 26 de septiembre, general penitenciaria. BOE nº: 239, 5 de octubre de 1979.

Mapelli, B. (1983). Principios fundamentales del sistema penitenciario español. Barcelona: Bosch, casa editorial.

Martínez, R y Lee, M (2004). Inmigración y delincuencia; en Revista de Española de Investigación Criminológica REIC NI-01-04 http://www.criminologia.net/revista ISSN 1696-9219 (Consultada el 20 de marzo de 2011).

Reglamento Penitenciario (1981). Real Decreto 1201/1981, de 8 de mayo. BOE núms. 149 a 151, del 23 al 25 de junio de 1981.

Reglamento Penitenciario (1996). Real Decreto 190/1996, de 9 de febrero. BOE nº: 0040, de 15 de febrero de 1996.

Valderrama, P. (2010). Tesis doctoral “Cárcel: poder conflicto y ciudadanía. La micropolítica de la función reeducadora”. Universidad de Málaga. Manuscrito no publicado.

Wagman, D. (2002). Estadística, delito e inmigración; en Página Abierta, nº 129, Madrid.

Similar Articles