Quantitative differences and retrieval strategies in the available lexicon of adults
Abstract
This paper explores the causes behind quantitative differences in adults’ performance on lexical availability tasks. To achieve this goal, the production of 144 adult informants divided into three different age groups is analysed. Age-related differences in averages per informant are examined and lexical retrieval strategies are analysed on the basis of two indices: mean cluster size and switches between clusters. Results and statistical analyses align with previous findings showing that age leads to a decrease in the average number of words per informant, which is always significant in contrast with the older group of adults. Furthermore, the association between the informants’ quantitative performance on tests and the aforementioned retrieval strategies is confirmed as well as the influence of age on them. These results are in line with other findings in cognitive psychology.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License
Copyright (c) 2025 Rebeca Delgado Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
ÁVILA MUÑOZ, A. M. (2010): “Análisis estadístico comparativo y estudio cualitativo”, Ávila Muñoz, A. M. y Villena Ponsoda, J. A. (eds.), Variación social del léxico disponible de la ciudad de Málaga, Málaga: Editorial Sarriá, pp. 113-176.
ÁVILA MUÑOZ, A. M. y SÁNCHEZ SÁEZ, J. M. (2011): “La posición de los vocablos en el cálculo del índice de disponibilidad léxica: procesos de reentrada en las listas del léxico disponible de la ciudad de Málaga”, ELUA. Estudios de Lingüística, 25, pp. 45-74. https://doi.org/10.14198/ELUA2011.25.02
ÁVILA MUÑOZ, A. M. y VILLENA PONSODA, J. A. (eds.) (2010): Variación social del léxico disponible en la ciudad de Málaga, Málaga: Editorial Sarriá.
BENITO CUADRADO, M. M., ESTEBA CASTILLO, S., BÖHM, P., CEJUDO BOLÍVAR, J. y PEÑA CASANOVA, J. (2002): “Semantic verbal fluency of animals: A normative and predictive study in a Spanish population”, Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 24, pp. 1117-1122. https://doi.org/10.1076/jcen.24.8.1117.8376
BORREGO NIETO, J. (2008): “Edad y culturas léxicas”, Arnal Purroy, M. L. (ed.), Estudios sobre disponibilidad léxica en los jóvenes aragoneses, Zaragoza: Institución Fernando el Católico, pp. 227-244.
BORREGO NIETO, J. y FERNÁNDEZ JUNCAL, C. (2003): “¿En qué cambia la universidad la disponibilidad léxica de los preuniversitarios?”, Moreno Fernández, F., Samper Padilla, J. A., Vaquero de Ramírez, M., Gutiérrez Araus, M. L., Hernández Alonso, C. y Gimeno Menéndez, F. (coords.), Lengua. Variación y contexto. Estudios dedicados a Humberto López Morales, Madrid: Arco Libros, pp. 167-178.
BORREGO NIETO, J. y DELGADO FERNÁNDEZ, R. (2020): “El reflejo de la norma léxica en una comunidad rural. El caso de la comarca del Arlanza”, Gimeno Menéndez, F. (coord.), Lengua, cultura y sociedad. Estudios dedicados a Alberto Carcedo González, Alicante: Publicaciones de la Universidad de Alicante, pp. 83-107.
BRYAN, J., LUSZCZ, M. A. y CRAWFORD, J. R. (1997): “Verbal Knowledge and Speed of Information Processing as Mediators of Age Difference in Verbal Fluency Performance Among Older Adults”, Psychology and Aging, 12(3), pp. 473-478. https://doi.org/10.1037/0882-7974.12.3.473
BURKE, D. M., MACKAY, D. G. y JAMES, L. E. (2000): “Theoretical approaches to language and aging”, Perfect, T. J. y Maylor, E. A. (eds.), Models of cognitive aging, Oxford: Oxford University Press, pp. 204-237.
BURKE, D. M., MACKAY, D. G., WORTHLEY, J. S. y WADE E. (1991): “On the tip of the tongue: What causes wordfinding failures in younger and older adults”, Journal of memory and language, 30, pp. 542-579. https://doi.org/10.1016/0749-596X(91)90026-G
BUTMAN, J., ALLEGRI, R. F., HARRIS, P. y DRAKE, M. (2000): “Fluencia verbal en español. Datos normativos de Argentina”, Medicina, 60(5/1), pp. 561-564.
COHEN, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (segunda edición), Nueva York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587
CRUZ VENTURA, S. (2015): La disponibilidad léxica de hablantes canarios adultos y comparación con los corpus juveniles. Tesis doctoral, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
DELGADO FERNÁNDEZ, R. (2012): Estratificación social del léxico disponible de una comunidad rural. Trabajo de doctorado, Universidad de Salamanca.
DENNIS, N. A. y CABEZA, R. (2008): “Neuroimaging of health cognitive aging”, Craik, F. I. M. y Salthouse, T. A. (eds.), The handbook of aging and cognition, Nueva York: Psychology Press, pp. 1-54.
FERNÁNDEZ JUNCAL, C. (2004): “La edad como variable sociolingüística: cuestiones metodológicas”, Villayandre Llamazares, M. (coord.), Actas del V Congreso de Lingüística General, Madrid: Arco Libros, pp. 939-960.
FERNÁNDEZ JUNCAL, C. (2021): “Los nombres de marca: disponibilidad léxica y caracterización”, RILCE, 37(1), pp. 223-246. https://doi.org/10.15581/008.37.1.223-46
FERNÁNDEZ JUNCAL, C. y HERNÁNDEZ MUÑOZ, N. (2019): “Disponibilidad léxica y socionomástica”, OGIGIA. Revista electrónica de estudios hispánicos, 25, pp. 185-210. https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.185-210
GALLOSO CAMACHO, M. V. (2004): “El léxico del aula de mayores y de la experiencia”, Prado Aragonés, J. y Galloso Camacho, M. V. (eds.), Diccionario, léxico y cultura, Huelva: Universidad de Huelva, pp. 85-98.
GÓMEZ DEVÍS, M. B. y HERRANZ LLÁCER, C. V. (2022): “Léxico disponible de escolares de la etapa primaria o básica: bases y propuesta metodológicas”, Pragmalingüística, 30, pp. 183-204. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2022.i30.09
GUTIÉRREZ, A. L. y OSTROSKY-SOLÍS, F. (2006): “Effect of age and level of education on semantic fluency: Normative data from Spanish-speaking population”, Revista mexicana de psicología, 23(1), pp. 37-44. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243020646005 (Fecha de consulta: 1/10/2024).
HASHER, L. y ZACKS, R. T. (1988): “Working memory, comprehension and aging: A review and a new view”, Bower, G. H. (ed.), The Psychology of Learning and Motivation, Vol. 22, Academic Press, pp. 193-226.
HERNÁNDEZ MUÑOZ, N. (2006): Hacia una teoría cognitiva integrada de la disponibilidad léxica: el léxico disponible de los estudiantes castellano-manchegos, Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
HERNÁNDEZ MUÑOZ, N., TOMÉ CORNEJO, C. y LÓPEZ GARCÍA, M. (2025): “Análisis de las herramientas automáticas para el léxico disponible: LexPro”, Ávila Muñoz, A. M. y Santos Díaz, I. C. (eds.), Avances y desarrollo de los estudios sobre el léxico disponible. Una aproximación desde la variación léxica, Berlín: Peter Lang, pp. 73-94.
HERREROS MARCILLA, M. (2020): Variación sociolingüística en el ámbito neorrural: una perspectiva integradora. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca.
HUGHES, D. L. y BRYAN, J. (2002): “Adult Age Differences in Strategy Use During Verbal Fluency Performance”, Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 24(5), pp. 642-654. https://doi.org/10.1076/jcen.24.5.642.1002
JIMÉNEZ BERRIO, F. (2015): El léxico disponible de escolares navarros de primaria y secundaria obligatoria. Tesis doctoral, Universidad de Navarra.
JUNCOS RABADÁN, O. (1998): Lenguaje y envejecimiento: Bases para la intervención, Madrid: Masson.
JUNCOS RABADÁN, O. y ELOSÚA DE JUAN, R. (1998): “Acceso léxico en la vejez”, Juncos Rabadán, O. (ed.), Lenguaje y envejecimiento. Bases para la intervención, Madrid: Masson, pp. 21-45.
KEMPER, S. y SUMNER, A. (2001): “The structure of verbal abilities in young and older adults”, Psychology and Aging, 16, pp. 312-322. https://doi.org/10.1037/0882-7974.16.2.312
LANTING, S., HAUGRUD, N. y CROSSLEY, M. (2009): “The effect of age and sex on clustering and switching during speeded verbal fluency tasks”, Journal of International Psychological Association, 15(2), pp. 196-204. https://doi.org/10.1017/S1355617709090237
LUJÁN HERNÁNDEZ, N. (2014). El léxico disponible en hablantes adultos. Trabajo de fin de grado, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
MANJÓN-CABEZA CRUZ, A. (2009): “Léxico disponible de los juegos y diversiones en Toledo”, Docencia e investigación, 34, pp. 127-144.
MATEO GARCÍA, M. V. (1998): Disponibilidad léxica en el COU almeriense. Estudio de estratificación social, Almería: Editorial Universidad de Almería.
MEDINA PEÑATE, I. (2017): El léxico disponible en el marco del PRESEEA: investigación en Las Palmas de Gran Canaria y en Madrid. Tesis doctoral, Universidad de Alcalá.
MEDINA PEÑATE, I. (2023): “Variación social del léxico disponible de adultos de Las Palmas de Gran Canaria: análisis cuantitativo y apuntes comparativos”, Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 96, pp. 229-247. https://doi.org/10.5209/clac.83459
OSTROSKY-SOLÍS, F., ARDILA, A. y ROSSELLI, M. (1999): “NEUROPSI: A brief neuropsychological test battery in Spanish with norms by age and educational level”, Journal of the International Neuropsychological Society, 5, pp. 413-433. https://doi.org/10.1017/S1355617799555045
PALAPANIDI, K. (2019): “Manifestaciones de ‘clusters’ y ‘switches’ en el léxico disponible de aprendices griegos de ELE en diferentes niveles lingüísticos”, MarcoELE, 28, pp. 1-10. https://marcoele.com/lexico-disponible-griegos/ (Fecha de consulta: 1/10/2024).
SALTHOUSE, T. A. (1988): “The effect of aging on verbal abilities: examination of the psychometric literature”, Light, L. I. y Burke, D. (eds.), Language, Memory and Aging, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 17-35.
SALTHOUSE, T. A. (1996): “The processing-speed theory of adult age differences in cognition”, Psychological Review, 103, pp. 403-428. https://doi.org/10.1037/0033-295X.103.3.403
SAMPER HERNÁNDEZ, M. (2009): Evolución de la disponibilidad léxica en estudiantes grancanarios de enseñanza Primaria y Secundaria, Gran Canaria: Cabildo Insular de Gran Canaria.
SAMPER PADILLA, J. A. (2020): “El factor edad en los estudios de disponibilidad léxica”, Lingüística en la red (LINRED), XVII, pp. 1-20. Disponible en: https://linred.web.uah.es/articulos_pdf/LR-articulo-29082020.pdf
SAMPER PADILLA, J. A., HERNÁNDEZ CABRERA, C. E. y SAMPER HERNÁNDEZ, M. (2019): “Disponibilidad léxica en niños grancanarios de 6 años. Comparación con México y Costa Rica”, OGIGIA: Revista electrónica de estudios hispánicos, 25, pp. 139-163. https://doi.org/10.24197/ogigia.25.2019.139-163
TOMÉ CORNEJO, C. (2015): Léxico disponible: procesamiento y aplicación a la enseñanza de ELE. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca.
TOMÉ CORNEJO, C. (2016): “Vocabulario de la informática y las nuevas tecnologías. Caracterización desde la disponibilidad léxica”, Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 5(1), pp. 112-139.
TROYER, A. K. (2000): “Normative Data for Clustering and Switching on Verbal Fluency Tasks”, Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 22(3), pp. 370-378. https://doi.org/10.1076/1380-3395(200006)22:3;1-V;FT370
TROYER, A. K. y MOSCOVITCH, M. (2006): “Cognitive processes of verbal fluency tasks”, Poreh, A. M. (ed.), The quantified process approach to neuropsychological assessment, Nueva York: Taylor & Francis, pp. 143-160.
TROYER, A. K., MOSCOVITCH, M. y WINOCUR, G. (1997): “Clustering and Switching as Two Components of Verbal Fluency: Evidence From Younger and Older Healthy Adults”, Neuropsychology, 11(1), pp. 138-146. https://doi.org/10.1037/0894-4105.11.1.138
URRUTIA, M. (2001): Edad y acceso léxico. Tesis de magíster, Universidad de Concepción.
URZÚA, P. C. (2018): Disponibilidad léxica en adultas mayores de la ciudad de Concepción: estudio descriptivo. Tesis doctoral, Universidad de Concepción.
VÉLIZ, M., RIFFO, B. y ARANCIBIA, B. (2010): “Envejecimiento cognitivo y procesamiento del lenguaje: cuestiones relevantes”, Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 48(1), pp. 75-103. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832010000100005
WARREN, D. E., RUBIN, R., SHUNE, S. y DUFF, M. C. (2018): “Memory and Language in Aging: How Their Shared Cognitive Processes, Neural Correlates, and Supporting Mechanisms Change with Age”, Rizzo, M., Anderson, S. y Fritzsch, B. (eds), The Wiley Handbook on the Aging Mind and Brain, UK: Wiley Blackwell, pp. 270-295.
WULFF, D. U., HILLS, T. T., LACHMAN, M. y MATA, R. (2016). “The Aging Lexicon: Differences in Semantic Networks of Younger and Older Adults”, Papafragou, A., Grodner, D., Mirman, D. y Trueswell, J. (eds.), Proceedings of the 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, Philadelphia: Cognitive Science Society, pp. 907-912.

