Nonverbal regulators in structural sequences initiation of conversation narratives: a sociopragmatic study

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https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2017.i25.14

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Papers
267-285
Published: 01-12-2017
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Authors

Abstract

The present study, based on 54 co-constructed narratives of couples living in Santiago de Chile, investigates patterns of nonverbal regulators in structural sequences initiation of conversation narratives in relation to gender and socio-economic indicators. Our hypothesis is that there is a variation in how these nonverbal regulators are used within this type of discourse. The inductive analysis does not only allow a categorization of nonverbal regulators in structural sequences initiation of conversation narratives, but also permits to certify the existence of well-defined sequential regulators. Some of the regulators are very frequent in the first part of the narratives and others are more common in the closing sequence. Eventually, the results suggest that such a variation in the use of nonverbal regulators in structural sequences initiation exists and that it is especially related to gender indicators.

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Project "FONDECYT 11150007", Universidad de Chile, Chile

How to Cite

Guerrero González, S. (2017). Nonverbal regulators in structural sequences initiation of conversation narratives: a sociopragmatic study. Pragmalingüística, (25), 267–285. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2017.i25.14

Author Biography

Silvana Guerrero González, Universidad de Chile

Licenciada en Lengua y Literatura Hispánica con mención en Lingüística y Magíster en Lingüística con mención en Lengua Española por la Universidad de Chile, y Doctora en Lingüística por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Profesora Asistente del Departamento de Lingüística de la Universidad de Chile. Desde 2008 es profesora responsable de las cátedras de Sociolingüística, Semántica y pragmática y Metodología de la investigación lingüística de la Licenciatura en Lengua y Literatura Hispánica de la Universidad de Chile. Desde 2007 es investigadora del equipo del Proyecto para el Estudio Sociolingüístico del Español de España y de América de Santiago de Chile (PRESEEA-SA). En 2014 ingresa al equipo de investigación del Proyecto para el estudio de las creencias y actitudes hacia las variedades del español en el siglo XXI (PRECAVES-XXI), a cargo de los profesores Ana María Cestero y Florentino Paredes de la Universidad de Alcalá de Henares y  en 2015 asume el cargo de Colaboradora por Chile en el “Atlas Varilex del Español”, proyecto dirigido por Hiroto Ueda (Universidad de Tokio) y Francisco Moreno Fernández (Universidad de Alcalá de Henares).  Ha publicado en prestigiosas revistas sobre la construcción de la narración de experiencia personal, por mencionar algunas OnomázeinSignosRLAEstudios FilológicosBoletín de FilologíaLexisOralia, entre otras.

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