Metapragmatic awareness in children between 7 and 12 years-old, with specific language disorder, attention deficit disorder and typical language development

Número

Downloads

Article abstract page views:  1438  

DOI

https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2018.i26.06%20

Info

Papers
109-130
Published: 01-12-2018
PlumX

Authors

  • Vanessa Nicole Galindo Mercado (CL) Ilustre Municipalidad de la Calera
  • Denisse Yoconda Pérez Herrera (CL) Universidad de Valparaíso Centro de Investigación del Desarrollo en Cognición y Lenguaje (CIDCL)
  • Francisca Nury Bernal Ruiz (CL) Universidad de Valparaíso Centro de Investigación del Desarrollo en Cognición y Lenguaje (CIDCL)

Abstract

This study aims to describe the development of
Metapragmatic awareness in children between the ages of 7 and 12, who have been diagnosed with Specific Language Impairment (SLI) and
Attention Deficit Disorder (ADD). In order to do so, they are compared to a control group of children with Typical Development (TD). To this
end, the Metapragmatic Consciousness Assessment Test (CMP, for its acronym in Spanish) is used. The results show that children
with SLI have epipragmatic behaviour in all age ranges studied. In contrast, children with ADD, as they age, develop similarly to the
control group, achieving metapragmatic behaviours in most test items. As for the different types of exercises that make up the CMP test, a significant difference is
observed in the dialogue item between the SLI and TD groups. The aforementioned result/evidence shows that not all items present the same level of difficulty for the assessed children.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

Centro de Investigación del Desarrollo en Cognición y Lenguaje (CIDCL)

How to Cite

Galindo Mercado, V. N., Pérez Herrera, D. Y., & Bernal Ruiz, F. N. (2018). Metapragmatic awareness in children between 7 and 12 years-old, with specific language disorder, attention deficit disorder and typical language development. Pragmalingüística, (26), 109–130. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2018.i26.06

References

AGUADO, G., COLOMA, C., MARTÍNEZ, A., MENDOZA, E., MONTES, A., NAVARRO, R. y SERRA, M. (2015) “Documento de consenso elaborado por el comité de expertos en TEL sobre el diagnóstico del trastorno” Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. Volumen 35, Issue 4, Pages 147-149.

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (1980). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (3rd ed., Rev. ed.) Washington, DC: American Psychiatric Association.

AMERICAN PSYCHIARTRIC ASSOCIATION (2014). DSM-V. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Edition). Washington, DC: Author

BARKLEY, R. (1998). Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Copyright 1998 Scientific American, Inc.

CRESPO, N. (2009). “La medición de la conciencia metapragmática de los niños: Resolviendo la ambigüedad en la comprensión oral” RLA, Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 47 (2), II Sem. 2008, pp. 69-88

CRESPO, N. y ALFARO, P. (2010). “Desarrollo Tardío del lenguaje: la conciencia metapragmática en la edad escolar” Univ. Psychol, 229 - 240.

CRESPO, N. y ALVARADO, C. (2010). “Conciencia metapragmática y memoria operativa en niños escolares” Literatura y Lingüística, 93 - 108.

CRESPO, N., GARCÍA, G., y MONTENEGRO, C. (2010). “La incidencia del Déficit Atencional en el desarrollo de algunas habilidades cognitivas y metalingüísticas” Sintagma 21, 5-20.

CRESPO, N., MANGHI, D., GARCÍA, G. y CÁCERES, P. (2007). “Déficit de atención y comprensión de significados no literales: interpretación de actos de habla indirectos y frases hechas”. Revista de Neurología 2007; 44(2): 75-80.

CRESPO, N., PÉREZ, D. y ALFARO, P. (2008). “Instrumento de evaluación de la conciencia metapragmática” CMP. Instrumento Multimedia. Manual de Aplicación Valparaíso: Litografía Garín. S.A.

FERNÁNDEZ, A. L. (2014). “Neuropsicología de la atención. Conceptos, alteraciones y evaluación”. Revista Argentina de Neuropsicología 25, 1 - 28202.

FLÓREZ, R., TORRADO, M.C, y MAGNOLIA, C. (2006). “Emergencia de las capacidades metalingüísticas”. Rev. Latinoamericana de Psicología, 38, 3, 457-475.

GOMBERT, J. (1992). Metalinguistic development. Chicago, University of Chicago.

HORNO, C. y IBAÑEZ, L. (2015). “Pragmática y metapragmática en lengua materna ¿Qué nos dicen los datos experimentales sobre su adquisición?” Revista Pragmalingüística 23, 101 – 120.

JAKOBSON, R. (1963). Ensayos de lingüística general. Barcelona. Seix Barral.

JAVORSKY, J. (1996) “An examination of youth with attentiondeficit/hyperactivity Disorder and Language Learning Disabilities: A clinical study”. Journal of Learning Disabilities, 29, 247-258.

KARMILOFF-SMITH, A. (1992). “Auto-organización y cambio cognitivo”. En Substratum. Vol. 1, N°, 1. 19-43.

KARMILOFF-SMITH, A. (1994). Más allá de la modularidad. Madrid: Alianza.

LEÓN, A., JIMÉNEZ, A. y RESTREPO, G. (2010). “El trastorno por déficit de atención en el sector educativo”. Vol. 5 No. 9, Julio – Diciembre de 2010, Medellín – Colombia. ISSN: 1909-2814.

LEVORATO, M. y CACCIARI, C. (1992). “Children’s comprehension and production of idioms: the role of context and familiarity”. Journal of Child Language, 19, 415-433.

LEVY, Y. (1999). “Early metalinguistic competence: speech monitoring and repair behavior”. En Developmental psychology. 35, 3, 822-834.

LÓPEZ, I., BEHME, V., FÖRSTER, J., TRONCOSO, L., MESA, T. y GARCÍA, R. (2006). “Síndrome de Déficit Atencional”. Ed: Universitaria. Santiago de Chile, 2006. pp 13-23.

PÉREZ, D. y ALFARO, P. (2011). “Conciencia Metapragmática en niños con Trastorno Específico del Lenguaje. Habilidades Subyacentes al Desarrollo del Lenguaje en la Escuela”. Editorial Académica Española. 69 – 75.

PIAGET, J. E. y INHELDER, B. (1987). Psicología del niño. Madrid: Morata.

PINEDA, D., RESTREPO, M., HENAO, G., GUTIÉRREZ, V. y SÁNCHEZ, D. (1999). “Comportamientos verbales diferentes en niños de 7 a 12 años con déficit de atención”. Revista Neurológica, 1117 - 1127.

PORTOLÉS, J. (2004). Pragmática para hispanistas. Madrid: Síntesis.

QUINTERO, I., HERNÁNDEZ, S., VERCHE, E., ACOSTA, V. y HERNÁNDEZ, A. (2013). “Disfunción ejecutiva en el Trastorno Específico del Lenguaje”. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología. 2013;33:172-8.

VAN KLEECK, A. (1994). “Metalinguistic development”. En Language learning disabilities in schools-age children and adolescents. Some principles and applications. Wallaching Botlerik. Allyn and Bancon. 53-98.

VAN KLEECK, A. (1995). “Emphasizing form and meaning separately in rereading and early reading instruction”. En Topics in language disorders, 16, 27-49.

VERSCHUEREN, J. (2000). Cómo entender la pragmática. Madrid: Credos.

VERSCHUEREN, J. (2002). "Notes on the role of metapragmatic awareness". Language use, Pragmatics, 10 (4), 439-456.

VILLANUEVA P., BARBIERI Z., PALOMINO, H. y PALOMINO, H. (2008). “Alta prevalencia de trastorno específico de lenguaje en isla Robinson Crusoe y probable efecto fundador”. Revista médica de Chile, 186-192.

YGUAL-FERNÁNDEZ, A., MIRANDA-CASAS, A. y CERVERA-MÉRIDA, J. (2000). “Dificultades en las dimensiones de forma y contenido del lenguaje en los niños con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad”. Revista de Neurología Clínica, 193- 202.