Instagram profiles in Real Betis Balompié: comparison of male and female profiles

Número

Downloads

Article abstract page views:  97  

Authors

Abstract

This study begins with a backward look to understand how we have reached the current digital era and comprehend the evolution that clubs have had to make. Real Betis Balompié is considered a benchmark in this regard, thanks to its communication strategy in networks. It has been analyzed how Real Betis Balompié makes proper use of digital marketing and advertising strategies, and how the club transfers this communication model on the Instagram profile of the men's team (@realbetisbalompie) to its other teams, hence the inclusion in this study of the female profile (@realbetisfem). The content published in these accounts has been studied, establishing the same parameters such as dates and categories to be analyzed in both profiles to obtain conclusive similarities and differences in terms of their communication style, focused on the style and marketing tools used (giveaways, sponsorships or promotions). The opinions of the public in general and their fans in particular have been taken into account, through their interactions on both profiles and asking them about what type of content they prefer to see on networks.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Bachiller Herrero, E., Macías Varela, B., & Cano Tenorio, R. (2024). Instagram profiles in Real Betis Balompié: comparison of male and female profiles. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(12). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/10848

References

Ángel, M. (2021, 30 de septiembre). Oda a las redes sociales. Plataforma de divulgación filosófica. http://bit.ly/3O4udgp

Bassat, L. (2006). El libro rojo de las marcas. Barcelona: Debolsillo.

Bassat, L. (2020). El libro rojo de la publicidad (edición actualizada). Barcelona: Debolsillo.

Calendario completo de la temporada 2021/2022 para el Real Betis – Real Betis Balompié. (2021, 30 de junio). RealBetisBalompie. https://bit.ly/3RXUwGa

Calendario Real Betis Féminas - Temporada 2021-22. Partidos y resultados. Fútbol femenino (2023, 17 de marzo). Marca.com. https://bit.ly/4aPmcWa

Cano Tenorio, R. (2017). Técnicas de marketing de los clubes de fútbol de élite en las redes sociales. Retos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 7(13), 73-88. https://doi.org/10.17163/ret.n13.2017.03

Cano Tenorio, R., Marín Dueñas, P. P., Gómez-Carmona, D. & Meléndez González Haba, G. (2022). Marketing y Comunicación en el streaming realizado por el Real Madrid Club de Fútbol en su canal oficial de Twitch. En M. P. Álvarez Chaves, G.O. Rodriguez Garay & S. H. Ramos (Coords.), Comunicación y Publicidad en un contexto divergente (pp. 622-638). Madrid: Dykinson.

Celaya, J. (2008). La empresa en la web 2.0. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Gallardo, L. & Jiménez, A. (2004). La gestión de los servicios deportivos municipales: Vías para la excelencia (vol. 651). Biblioteca del gestor deportivo. Barcelona: INDE.

Gómez, S. & Opazo, M. (2007). Características estructurales de un club de futbol profesional de élite. IESE Business School - Universidad de Navarra, 2-14. https://bit.ly/48vM4VJ

Guillén Pereira, L., Martínez Gil, L. & Montano Rodríguez, F. (2018). La responsabilidad social en el marketing deportivo. Universidad y sociedad. Revista Científica de la Universidad de Cienfuegos, 10(2), 175-182.

Hütt Herrera, H. (2012). Las redes sociales: una nueva herramienta de difusión. Revista Reflexiones, 91(2), 121-128. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=72923962008

IAB spain, elogia, & epsilon technologies. (2022, 18 de mayo). Estudio de Redes Sociales 2022 Iab. Iabspain. https://bit.ly/3TVK58B

La entidad - Real Betis Balompié. (s. f.). https://bit.ly/3Sheayc

Lobillo Mora, G. (2017). Estudio sobre la comunicación deportiva. En F. J. Herrero Gutiérrez & C. Mateos Martín (Coords.), Del verbo al bit (pp.1978-87). Vigo: Sociedad Latina de Comunicación Social.

Lobillo Mora, G., Ginesta, X. & de San Eugenio Vela, J. (2021). Corporate Social Responsibility and Football Clubs: The Value of Environmental Sustainability as a Basis for the Rebranding of Real Betis Balompié in Spain. Sostenibilidad, 13 (24), 13689. https://doi.org/10.3390/su132413689

Manuel G. (2012, 21 de septiembre). Papa ¿Que es el Real Betis Balompié? Vídeo YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=ve1dxEp1ocI

Martín Muñoz, D. & Pedrero Esteban, L. M. (2021). Deporte y espectáculo en la narrativa de los ’e-sports’: el caso de ’League of Legends’. Index.Comunicación, 11(2), 59-79. https://doi.org/10.33732/ixc/11/02Deport

Molina, G. (2012). Sociología del fenómeno deportivo. Claves para prácticas responsables, sociales y educativas. Madrid: ESM.

Morán, M. A. (2022, 13 de septiembre). Un Betis más global, conectado y sostenible con su nueva identidad de marca. MARCA. https://n9.cl/lc4cuh

Muñoz Vita, A. (2020, 24 de noviembre). El deporte contribuye al 3,3% del PIB y genera 400.000 empleos. El País - Cinco Días. https://bit.ly/3O3Azg2

Olier, D. (2023). Quién es y qué quiere el cliente digital. Pandora FMS - The Monitoring Blog. http://bit.ly/48yZHDu

Pereira Plata, N. (2019, 04 de septiembre). Fútbol en España: Este es el dinero que mueve el deporte y. Merca2.es. https://bit.ly/3tSrcZw

Pricewaterhouse Coopers. (2020, 23 de noviembre). La industria deportiva aporta el 3,3% del PIB español y genera 414.000 puestos de trabajo. PwC. https://goo.su/FUWCbK

Pulgar, L. D. (2001). Hacia nuevas políticas de comunicación deportiva. El Publicista, 50, 16-30.

Redacción Barcelona. (2019, 10 julio). El fútbol profesional genera el 1,37% del PIB y 185.000 empleos en España. La Vanguardia. https://n9.cl/zotk8

Redacción (2019, 07 de febrero). El Betis, un ejemplo de Marketing más allá del terreno de juego. Reason Why. https://bit.ly/3RRr9VS

Roberts, K. (2011). Lovemarks: el futuro más allá de las marcas. Barcelona: Empresa Activa.

Toffler, A. (1993). La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés.

Zapata, N. R. (2021). Qué entendemos por comunicación. Taller de introducción a la Comunicación Social (pp.1-8). Argentina: SEDICI – Universidad Nacional de la Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/122075