Curricular transversalización from the Intercultural Management Degree as an emerging desingn for transdisciplinary at the Universidad Veracruzana Intercultural
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2025.i13.15Info
Abstract
This work is derived from the Doctoral Thesis in Inclusive Education of the Regional Center for Teacher Training and Educational Research, South-Southeast Mexico (CRESSUR). It seeks to account for the process of interdisciplinary, transdisciplinary, and curricular mainstreaming of the transversal approaches of interculturality, sustainability, gender, and human rights in the plan and study programs that make up the Bachelor's Degree in Intercultural Management (2021), as well as the experience of building new educational offerings, in relation to the design of curricula that enable the incorporation of key actors: community wise men, midwives, healers, grandparents, chiefs, community leaders, prayer leaders, artisans, whose traditional knowledge is part of the biocultural heritage of the indigenous populations of the State of Veracruz and contributes to academic training. The methodological design is based on the critical paradigm for analyzing reality and systematizing experiences to demonstrate the relevance and feasibility of designing curricular projects that contribute to transformation, recognition, and social inclusion through professional training in higher education.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Acosta Morales, E., Aguirre Serena, M., Barradas Gerón, M., Echazarreta Nieves, I, Medina Muro, N., & Mota Flores I. (2005). Guía para el diseño de proyectos curriculares, con el enfoque de competencias. Xalapa, Ver., Universidad Veracruzana. https://goo.su/TmZ1bNZ
Clavijo Cáceres, D. (2018). Competencias del docente universitario en el siglo XXI. Revista ESPACIOS, 39 (20), 22-38.
Expósito Unday, D., & González Valero, J. A. (2017). Sistematización de experiencias como método de investigación. Gaceta Médica Espirituana, 19(2), 10-16. https://goo.su/mnS8Di
Gedeón Zerpa, I., & García Yamín, N. (2009). La transdisciplinariedad en la educación superior del siglo XXI. Revista de Artes y Humanidades UNICA, vol. 10, núm. 3, septiembre-diciembre, 2009, pp. 58-70 Universidad Católica Cecilio Acosta Maracaibo, Venezuela.
González Gaudiano, E., & Arias Ortega, M. Á. (2015). La investigación en educación ambiental para la sustentabilidad en México (2002-2012). México, COMIE-ANUIES. (Colección Estados de Conocimiento).
Ibáñez, J. (2008). Evolución de los Contenidos Medioambientales en los Alumnos y Alumnas de Educación Secundaria Obligatoria de la Comarca de Andújar, Jaén. Tesis Doctoral. Universidad de Granada. https://goo.su/UF4ZAvE
Muñoz Corvalán, J. L. (2012). Intervención Comunitaria: Concepto. El Desarrollo Comunitario. Contribuciones a las Ciencias Sociales, Servicios Académicos Intercontinentales SL., November (2012-2011).
Naciones Unidas (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://bit.ly/42VWEoo
Nicolescu, B. (1998). La transdisciplinariedad. Una nueva visión del mundo. Manifiesto. Paris: Ediciones Du Rocher.
Páramo, P., & Otálvaro, G. (2006). Investigación alternativa: Por una distinción entre posturas epistemológicas y no entre métodos. Cinta de Moebio, (25), 0. https://acortar.link/U8goyc
Pérez Matos, N. E., & Setién Quesada, E. (2008). La interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad en las ciencias: una mirada a la teoría bibliológico-informativa. acimed, 18(4), 0-0. https://lc.cx/N29hXj
Programa de Trabajo 2021-2025. Por una transformación integral. Universidad Veracruzana. https://goo.su/dAwruz
Quezada, M.F. (2024). Comunidad, migración y desarrollo en los pueblos indígenas: la experiencia de dos localidades de origen otomí en El Valle del Mezquital, Hidalgo, México. https://doi.org/10.29057/books.203
Ruiz Valdés, J., (2005). Dirección, administración y organización de proyectos de e-learning. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 2(1), 32-43.
Villa Soto, J. C., & Mendoza Rosas, R. M., (2020). Criterios para definir el carácter interdisciplinario de diseños curricula¬res universitarios. Interdisciplina 8, n° 20,167-189. doi: dx.doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2019.18.71977

