Español
Downloads
Info
Abstract
The role of the Educational Inspection in relation to innovation has historically supposed a complex role to assume due to the functions assigned to it and the way in which they are developed. In this article we will try to provide, based on a brief tour of the historical development and the current reality of the Education Inspectorate in Spain and Europe, a proposal for the future that allows this institution to detect, promote, participate and extend the innovations that are developed in educational establishments.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Buj Romero, A. (1992), Inspección técnica, sistema educativo e innovación en Teoría de la Educación, Vol. IV, nº 4, pp. 185-207.
Cáceres Reche, M.P., Hinojo Lucena, F.J. y Aznar Díaz, I. (2007). Evolución histórica de la Inspección Educativa a través de los principales referentes legales. Avances en Supervisión Educativa, 6.
Dumcius, R., Whittle, M., Huttova, J., Sirova, H., Sternadel, D., Mackonyte, G., Jonaviciene, D., Junas, P., y Buinauskas, D. (2018). Study on Supporting School Innovation Across Europe. Comisión Europea.
Escudero, J.M. y Moreno M.A. (2012). Mejorar la educación, la autonomía de los centros y el servicio de Inspección Educativa. Avances en Supervisión Educativa, 17.
Esteban Frades, S. (2007). Reflexiones sobre las antinomias de la Inspección Educativa en España. Un problema sin resolver. Avances en Supervisión Educativa, 6.
Esteban Frades, S., Sarasúa Ortega, A., Senrentill Rubio, J. y Zulueta Castañeda, M. (2016). Mesa redonda; papel de la Inspección en la innovación educativa. Avances en Supervisión Educativa, 26.
Estefanía Lera, J.L. (2017). La Inspección ante la innovación educativa. Avances en Supervisión Educativa, 27.
Hernández Díaz, J. (2019). La Inspección Educativa y la cultura escolar en España. Génesis, proceso constituyente y actualización de funciones. Aula, 25, 59-89.
Martínez Bonafé, J. (2008). Pero ¿qué es la innovación educativa? Cuadernos de pedagogía, 375, 78-82.
Sarasúa Ortega, A. (2019). La Inspección de educación, un futuro incierto. Aula, 25, 91-104. doi: 10.14201/aula20192591104
School Inspections (2011-2013). Studying the impact of school inspections on improvement of schools. Recuperado de https://tinyurl.com/vepgk75
Secadura Navarro, T. (2011). El referente de la Inspección Educativa: el centro docente versus el sistema educativo. Avances en Supervisión Educativa, 15.
Vázquez Gómez, G. (1993). Supervisión y asesoramiento. En E. Soler Fierrez, Fundamentos de supervisión educativa. Madrid: La muralla.
Referencias Normativas
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (Documento consolidado). BOE de 4 de mayo de 2006.
Ley 12/2009, de 10 de julio de Educación. DOGC de 16 de julio de 2009.
Orden ENS/303/2015, de 21 de septiembre, sobre el reconocimiento de la innovación pedagógica. DOGC 30 de septiembre de 2015.
Orden de 19 de julio de 2019, por la que se establece el Plan General de Actuación de la Inspección Educativa de Andalucía para el período 2019-2023. BOJA de 30 de julio de 2019.
Resolución de 24 de julio de 2019, de la Viceconsejería, por la que se aprueban las Instrucciones para el desarrollo, la dirección y la coordinación del Plan General de Actuación de la Inspección Educativa y el Plan de Formación para el Perfeccionamiento y Actualización Profesional, para el curso escolar 2019-2020. BOJA de 1 de agosto de 2019.
Resolución de la Viceconsejera de Educación por la que se aprueba el plan general trienal de la Inspección de Educación para los cursos 2017-2018, 2018-2019 y 2019-2020. Recuperado de https://tinyurl.com/u3trtwx.
Instrucción de la Secretaría General de Educación por la que se establece la organización y funcionamiento y se aprueba el Plan Director de Actuación de la inspección de educación de Extremadura para el trienio 2017-2020. Recuperado de https://tinyurl.com/tmdlwje.

