The reading of the Aerolitos by Carlos Edmundo de Ory in intercultural contexts: an experience in a Polish school

Número

Downloads

Article abstract page views:  218  

Info

Sección 1: Ensayos
Published: 31-05-2021

Authors

Abstract

This paper has been configured as a result of the investigation accomplished during the year 2015 in the school Publiczne Gimnazjum nr 26 im. Mikołaj Reja located in Łódź (Poland). As well, this study has been carried out considering another fulfilled project about the promotion of reading in the city of Cadiz. By this investigation we claim that Literature doesn´t have borders through the study of literary classic authors in general, and Carlos Edmundo de Ory particularly. Furthermore this teaching is connected by the feelings and the LIFE of the teenagers from different cultural and geographic situations, Polish and Spanish teenagers in our case.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Parrado Collantes, M., & Wilczyńska, A. (2021). The reading of the Aerolitos by Carlos Edmundo de Ory in intercultural contexts: an experience in a Polish school. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(4). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7939

References

Sánchez Corral, L. (2003). Didáctica de la literatura: relaciones entre el discurso y el sujeto. En A. Mendoza Fillola (coord.) Didáctica de la Lengua y Literatura (pp. 291-317). Madrid: Pearson Educación.

Ory de, C. E. de (2006). En un café. En El desenterrador de vivos (p.37). Barcelona: Galaxia Gutemberg. Círculo de Lectores.Diario (1944-1955; 1955-1975; 1976-2000). Cádiz: Servicio de publicaciones de la Diputación de Cádiz.

Parrado Collantes, M. (2013). La senxualidad en Carlos Edmundo de Ory. En M. T. Navarrete Navarrete y M. Gallo Soler (eds.), Ay, ¡qué triste es toda la humanidad! (pp. 143-152). Italia: Aracne.

— (2015). Las fundaciones de poetas como herramienta didáctica: la Fundación Carlos Edmundo de Ory. En J. Bień y J. Kudełko (Dir.) Nuevas perspectivas del hispanismo polaco: estudios de lingüística y literatura (pp. 50-63). Lublin: Biblioteca Polsko – Iberyjska.

Romero, M. F. y Wilczyńska, A. (2016). La formación lectora y literaria (2015) o Cómo reflexionar sobre l’horrible perill de la lectura (2015): diálogos en torno a la obra y el pensamiento del profesor Josep Ballester, Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, 11, 71-72.

Vicente-Yagüe Jara, M. I. de (2015). Fomento de la lectura: el plan lector. El canon formativo en la educación lectoliteraria. En P. Guerrero Ruiz y M.T. Caro Valverde (coord.) Didáctica de la lengua y educación literaria (pp. 297-304). Madrid: Pirámide.

VV.AA (2008). Wislawa Szymborska. En Krystyna Rodowska (selección, traducciones y notas) Poesía polaca contemporánea (pp. 28-31). México: Universidad de México, Coordinación de Difusión Cultural. Dirección de Literatura.

Webgrafía

Aerolito [Definición]. Recuperado de: http://dle.rae.es/?id=0u6PYDr (Consultado el 16/9/2016).

Ripoll, J.R. (2013). La memorya oryental. (A propósito de los aerolitos y ensayos de Carlos Edmundo de Ory). En Poemad. Revista de poesía, número 4 (dedicada a Carlos Edmundo de Ory): Recuperado de: https://goo.gl/AeNyfR [Consultado el16/9/ 2016].

En base al artículo 35 ust, 2 pkt 1 del 7 de septiembre de 1991 r. sobre el sistema de educación (Dz. Uz 2015 r. poz 2156, z późn. Zm). Recuperado de: https://goo.gl/JrSGMW (Consultado el 16/9/2016).