Environmental Education today: Environmental and social values crisis. The role of social education

Número

Downloads

Article abstract page views:  580  

Authors

Abstract

The aim of the study was to show the current situation of environmental crisis of values, through a historical overview of environmental education to this day. In historical writing the evolutionary development of the concept of environmental education, explaining the motivation for the development of environmental education at the local level as well for the citizens concerned. The result is the need for social change and current values, with the implementation of environmental education as a tool for this change.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Romero Espinosa , M. H. (2021). Environmental Education today: Environmental and social values crisis. The role of social education. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(3). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7961

References

Amador, L. V. (2003). Proyecto Docente. (Sin publicar). Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.

Benayas, J. (1992). Paisaje y Educación Ambiental: evaluación de cambios de actitudes hacia el entorno. Madrid: Servicio de Publicaciones del MODT.

Brynjolfsson, E. y McAfee, A. (2013). Cómo la revolución digital está accelerando la innovación, aumentando la productividad y transformando irreversiblemente el empleo y la economía. Barcelona: Antony Bosch ed. Educación Ambiental: conceptos y propuestas. Editorial CCS

Caride, J. A y Meira, P. A. (2001). Educación Ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel

Caride, J. A. (2003). Las identidades de la Educación Social. Cuadernos de Pedagogía, n. 321, p. 48-51

Colom, A. (2000). Desarrollo Sostenible y Educación para el desarrollo. Barcelona: Ediciones OCTAEDRO.

Coombs, P. H. (1978). La crisis mundial de la educación. Nuevas perspectivas. Madrid: Santillana.

Faure, E. (1982): Aprender a ser. Madrid: Alianza/UNESCO.

González Gaudiano, E. (2001). Educación Ambiental: historia y conceptos a veinte años de Tbilisi, México, Sitesa. En: Caride, J. A. y Meira, P. Á. (2001). Educación ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel

Iglesias L. y Meira P. (2007). De la educación ambiental a la educación social o viceversa. Educación Social: revista intervención socioeducativa, núm. 35

Limón Domínguez, D. (2000). Pedagogía Ambiental: propuesta de cambio para una sociedad comprometida. Barcelon: PPU.

Madariaga, C. y Cobelo, C (2003). La Educación Ambiental como herramienta social. En: I Jornadas Argentino-Chilenas de Educación Ambiental. 13 al 16 de noviembre de 2003 Málaga: Aljibe

Novo Vilaverde, M. (1996). La Educación Ambiental formal y no formal: dos sistemas complementarios. Revista Iberoamericana de Educación, nº 11, mayo/agosto 96, pp. 75- 102 Novo, M. (1995). La Educación Ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid: Universitas.

OUR COMMON FUTURE (1987). World Commission on Environment and Development (WCED). Oxford: University Press, p. 43.

Reyzabal, M. y Sanz, A. I. (1995). Los ejes transversales: aprendizajes para la vida. Madrid: Escuela Española.

Reyzabal, M. y Sanz, A. I. (1995). Los ejes transversales: aprendizajes para la vida. Madrid: Escuela Española.

Rodríguez, M. (2005). Introducción a la educación socioambiental desde la pedagogía social.

Rodríguez, M. (2006). Integración de la Educación Social y la Educación Ambiental. Revista Global Hoy [en línea], n. 8. Disponible en: http://cort.as/aC9g

Sáez, J. (1995). La Educación Ambiental ¿una práctica fallida? En: Ortega, J. (comp). Educación Ambiental: cuestiones y propuestas. Murcia: Caja Murcia., p. 159-174

Sáez, J. (2007). Pedagogía Social y Educación Social. Historia, Profesión y Competencias. Madrid: Pearson.

Sáez, J. y Campillo, M. (1997). Luces y sombras de la Educación Ambiental. En: Sáez, J. (Coord.) Transformando los contextos sociales: la educación a favor de la democracia. Barcelona; Murcia: DM

Sauvé, L. (2000). Para construir un patrimonio de investigación en Educación Ambiental. Tópicos en Educación Ambiental. n° 2 (5), p. 51-69

Sauvé, L. (2006). Perspectivas curriculares para la formación de formadores en Educación Ambiental. En: Reflexiones sobre educación ambiental: artículos publicados en la Carpeta Informativa del CENEAM 2000-2006. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente, p. 219-232.

Sosa, N. M. (1990). Ética ecológica: necesidad, posibilidad, justificación y debate. Madrid: Libertarias, pp. 49- 50

Stuart Mill, J. (2008). Principios de economía política. Madrid: ed. Síntesis.

Terradas, J. (1971). Ecología hoy. El hombre y su medio. Barcelona: Teide

Terradas, J. (1979). Ecología y educación ambiental. Barcelona. Omega

UNESCO (1997). Una educación para el segundo milenio. París: UNESCO.

VV. AA. (1994). Construyendo el futuro: Foro Internacional de ONG y Movimientos Sociales: Tratados Alternativos de Río 92. [Madrid]: Centro de Publicaciones, Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente

VV.AA. (1993). Declaración de río sobre el medio ambiente y el desarrollo y programa 21: Informe de la Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo. Río de Janeiro, 3 al 14 de junio de 1992. Vol. I, Resoluciones aprobadas por la Conferencia de acciones Unidas. New York: Naciones Unidas

VV.AA. (1998). Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, n. 2. (Educación Ambiental, desarrollo y cambio social)

Referencias en Red:

Congreso de Moscú (1987). Recuperado de: http://cort.as/aCAT

Proyectos Locales de Voluntariado Ambiental. Recuperado de: http://cort.as/aCAu

Voluntariado Ambiental. Recuperado de: http://cort.as/aCAZ