An exalted drama of the Liberal Triennium: Enrique III de Castilla (1820)

Número

Downloads

Article abstract page views:  252  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2021.i27.25
PlumX

Authors

Abstract

The present project focuses on the study of Enrique III de Castilla, an anonymous historical drama in verse, which was first released in Cadiz in 1820. In a period as complex as the Liberal Triennium, the new political system needs to find support among the popular classes to consolidate its hold on power. To achieve this, the great social influence enjoyed by the theatre as an effective means of disseminating ideas becomes essential, thus explaining the creation of numerous dramas with a political theme. Specifically, in this piece, the legend of the diseased king’s mantle is put at the service of liberal ideology, through a defence of constitutional principles by a monarch who manages to defeat the despotic lords of the kingdom who usurp his throne.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Gómez Alonso, A. F. (2021). An exalted drama of the Liberal Triennium: Enrique III de Castilla (1820). Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (27), 561–580. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2021.i27.25

References

BIBLIOGRAFÍA

Fuentes primarias y testimonios coetáneos

ALCALÁ GALIANO, Antonio (1886), Memorias de D. Antonio Alcalá Galiano publicadas por su hijo, vol. 2, Madrid, Imprenta de E. Rubiños.

ANÓNIMO (1820a), Enrique III de Castilla, en Comedias Varias, Madrid, Biblioteca Nacional de España, MSS/18075, tomo tercero, ff. 3-28, ms.

_____ (1820b), «Avisos», Diario Mercantil de Cádiz, 30 de mayo, nº 1396, s.p.

_____ (1820c), «Teatros», Diario de Madrid, 30 de julio, nº 209, p. 172.

_____ (1820d), «Madrid 4 de septiembre», El Universal, 5 de septiembre, nº 117, pp. 429-430.

_____ (1821a), «Teatros», El Universal, 18 de enero, nº 18, p. 66.

_____ (1821b), «Teatros», Correo General de Madrid, 18 de enero, nº 79, p. 322.

_____ (1821c), «Teatros», El Universal, 20 de enero, nº 20, p. 74.

_____ (1821d), «Teatros», El Universal, 22 de enero, nº 22, p. 80.

_____ (1821e), «Teatros», El Universal, 23 de enero, nº 23, p. 84.

_____ (1821f), «Teatros», El Universal, 24 de enero, nº 24, p. 88.

_____ (1821g), «Teatros», El Imparcial, 12 de diciembre, nº 94, p. 582.

_____ (1821h), «Teatros», El Universal, 12 de diciembre, nº 346, p. 1544.

_____ (1821i), «Teatros», Diario de Madrid, 13 de diciembre, nº 339, p. 1098.

_____ (1821j), «Teatro», Diario Constitucional, Político y Mercantil de Barcelona, 26 de diciembre, nº 360, p. 4.

_____ (1822a), «Teatros», El Espectador, 2 de junio, nº 414, pp. 201-202.

_____ (1822b), «Anuncios», Nuevo Diario de Madrid, 25 de agosto, nº 237, p. 1008.

_____ (1822c), «Anuncios», Nuevo Diario de Madrid, 26 de agosto, nº 238, p. 1012.

_____ (1822d), «Teatros», El Espectador, 27 de agosto, nº 500, p. 552.

_____ (1823a), «Teatro», Diario Constitucional, Político y Mercantil de Barcelona, 30 de marzo, nº 89, p. 4

_____ (1823b), «Teatro», Diario Constitucional, Político y Mercantil de Barcelona, 10 de abril, nº 100, p. 4.

_____ (1835a), «Espectáculos», El Guardia Nacional, 9 de octubre, nº 191, p. 4.

_____ (1835b), «Espectáculos», Diario de Avisos de Madrid, 10 de octubre, nº 192, p. 4.

_____ (1835c), «Diversiones públicas”, Revista Española, Mensagero de las Cortes, 11 de octubre, nº 225, p. 296.

_____ (1837), «Diversiones públicas», El Guardia Nacional, 30 de agosto, nº 630, p. 3.

_____ (1839), «Diversiones públicas», Diario de Madrid, 31 de agosto, nº 1618, s. p.

_____ (1841a), «Teatros», El Constitucional, 30 de enero, nº 661, p. 4.

_____ (1841b), «Diversiones públicas», El Nacional, 30 de enero, nº 1858, p. 3.

EL COBADONGO (1820), «Carta IIIª», El Revisor Político y Literario, 10 de septiembre, nº 4, pp. 94-96.

EL LIBERAL AMANTE DE LOS HÉROES DE LA PATRIA (1821), «Noticias nacionales», Diario Constitucional, Político y Mercantil de Palma, 23 de febrero, nº 54, pp. 1-2.

LLAGUNO AMÍROLA, Eugenio de (ed.) (1781), Sumario de los Reyes de España por el despensero mayor de la reyna Doña Leonor, muger del rey Don Juan el Primero de Castilla con las alteraciones y adiciones que posteriormente le hizo un anónimo, Madrid, Sancha. Disponible en la Biblioteca Digital de Castilla y León.

Fuentes secundarias

BAHAMONDE, Ángel y Jesús A. MARTÍNEZ (1998), Historia de España. Siglo XIX, Madrid, Cátedra.

CALDERA, Ermanno (1991), «Un teatro verità», en Ermanno Caldera (ed.), Teatro politico spagnolo del primo ottocento, Roma, Bulzoni, pp. 7-17.

DÍEZ TORRE, Alejandro R. (1996), «Las regencias de María Cristina (1833-1840) y de Espartero (1840-1843)», en Javier Paredes (coord.), Historia Contemporánea de España (1808-1939), Barcelona, Ariel, pp. 209-246.

FERNÁNDEZ CABEZÓN, Rosalía (2013), «Crisis teatral en Madrid durante el Trienio Liberal», Revista de Literatura, vol. LXXV, 149, pp. 105-120. Disponible en revistadeliteratura.revistas.csic.es

FREIRE LÓPEZ, Ana María (1994), «Teatro político en España en el primer tercio del siglo XIX», en Juan Villegas (coord.), Actas Irvine-92 [actas del XI Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas], vol. 4, pp. 28-35. Disponible en Centro Virtual Cervantes.

_____ (2008), El Teatro español entre la Ilustración y el Romanticismo: Madrid durante la Guerra de la Independencia, Madrid, Iberoamericana.

GARCÍA LÓPEZ, José (1972), Historia de la literatura española, Barcelona, Vicens Vives.

GIL NOVALES, Alberto (1981), «Reinado de Fernando VII», en Manuel Tuñón de Lara, Historia de España. Centralismo, Ilustración y agonía del Antiguo Régimen (tomo VII), Barcelona, Editorial Labor, pp. 265-320.

JARDIN, Jean-Pierre (1995), «Le Roi anecdotique: Henri III de Castilla et le Sumario del Despensero», Mélanges de la Casa de Velázquez, XXXI-1, pp. 223-248. Disponible en persee.fr

LA PARRA, Emilio (2009), «La canción del Trágala. Cultura y política popular en el inicio de la revolución liberal en España», en Serge Salaün y Françoise Ètienvre (eds.), La réception des cultures de masse et des cultures populaires en Espagne: XVIIIe-XXe siècles, París, Université de la Sorbonne Nouvelle-Paris, pp. 68-86. Disponible en crec-paris3.fr

MITRE FERNÁNDEZ, Emilio (2004), «Lo real, lo mítico y lo edificante en la precaria salud de un monarca medieval: Enrique III de Castilla como paradigma (1390-1406)», Hispania Sacra, 56, pp. 7-28. Disponible en hispaniasacra.revistas.csic.es

MORENO ALONSO, Manuel (2001), «La “fabricación” de Fernando VII», Ayer, 41, pp. 17-41. Disponible en revistaayer.com

MUOYO, Adrián (2019), «Doscientos años del «seamos libres» sanmartiniano: una lectura política», Agencia Paco Urondo. Periodismo militante. Recuperado de agenciapacourondo.com.ar

PEDROSA, José Manuel (2012), «Wamba, Ramiro II, Enrique III y Carlos I: relecturas políticas de leyendas medievales en la Edad Moderna (siglos XVIII-XX)», Memorabilia, 14, pp. 99-143. Disponible en ojs.uv.es

RIBAO PEREIRA, Montserrat (2017), «La corte de Juan II de Castilla en la literatura española del siglo XIX», Crítica Hispánica, 39-2, pp. 157-181.

_____ (2019a), «Catalina de Lancaster y Leonor López de Córdoba en la novela decimonónica española: Doce años de regencia (1863), de Narciso Blanch e Illa», Anales de Literatura Española, 31, pp. 247-266. Disponible en rua.ua.es

_____ (2019b), «El gabán de Enrique III en la narrativa breve decimonónica», Estudios Humanísticos. Filología, 41, pp. 41-55. Disponible en revpubli.unileon.es

THION SORIANO-MOLLÁ, Dolores (2014), «Ramón López Soler y el Diario Constitucional, Político y Mercantil de Barcelona, antecedente de El Europeo», en José María Ferri Coll y Enrique Rubio Cremades (eds.), La península romántica. El Romanticismo europeo y las letras españolas del XIX, Pamplona, Genueve, pp. 49-71.

ZAVALA, Iris (1980), «Características generales del siglo XIX (burguesía y literatura)», en José María Díez Borque (coord.), Historia de la literatura española. Tomo III (siglos XVIII y XIX), Madrid, Taurus, pp. 291-350.

_____ (coord.) (1982), Romanticismo y Realismo, en Francisco Rico (ed.), Historia y crítica de la literatura española, vol. 5, Barcelona, Crítica.