Algunas cuestiones relevantes en la enseñanza de las ciencias desde una perspectiva Ciencia-Tecnología-Sociedad
Info
Abstract
En este artículo se analizan algunas de las respuestas que se dan en la actualidad a tres preguntas clásicas en la enseñanza de las ciencias: por qué enseñar ciencias, qué ciencia enseñar, y cómo enseñarla, desde una perspectiva Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS). Se argumenta sobre la necesidad de preparar a los futuros ciudadanos para tomar decisiones responsables en asuntos relacionados con la ciencia y la tecnología en la sociedad del siglo XXI, y la conveniencia de utilizar problemas socio-científicos en el aula de ciencias. Finalmente, el análisis es ejemplificado en dos casos: el consumo de alimentos y el consumo de energía.
Palabras clave: Alfabetización científica y tecnológica; toma de decisiones; Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS); problemas socio-científicos; consumo de alimentos; consumo de energía.
Some relevant questions in science education from the perspective Science-Technology-Society
In this article, some of the answers given at this time to three classic questions related to science teaching: why teach science?, what kind of science to teach?, and how to teach it?, are analyzed from a Science-Technology-Society perspective (STS). It argues for the need to prepare future citizens to make responsible decisions on matters related to science and technology in the XXI century, and the convenience of using socio-scientific issues in the science classroom. Finally, the analysis is exemplified in two cases: food consumption and energy consumption.
Keywords: Scientific and technological literacy; decision making; Science-Technology-Society (STS); socio-scientific issues; food consumption; energy consumption.
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC