Implicación productiva en la disciplina sobre circuitos eléctricos utilizando Investigación Basada en el Diseño

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2802

Info

Investigaciones de diseño
2802
Published: 22-03-2023
PlumX

Authors

Abstract

Researchers and education professionals agree that educational research is often disconnected from the problems and issues of everyday practice: a division that creates the need for new research approaches that speak directly to the problems of practice and that lead to the development of "usable knowledge". As a consequence of this disconnection between practice and research results, physics classes in our country rarely present opportunities for students to get productively involved in the discipline In this paper, some results of previous research have been selected for designing an introductory class to electrical circuits for high school Design-Based Research is a paradigm for the study of learning in context through the systematic design and study of instructional strategies. The designed class is implemented in 2 groups of 15 students aged 14/15. In class, the effectiveness of learning is analyzed from the considerations raised by Engle and Conant in 2002, to account for productive disciplinary engagement (PDE). The results show that 1) it is necessary to reconsider the inclusion of a given task to gather preconceptions from students for a future redesign of the exercise, 2) students engage productively in a disciplinary way when working with activities designed to address the content and, 3) the presence of an authorized student and holder of the canonical knowledge of the topic addressed in the class, can interfere in the distribution of authority among the class participants and therefore in the PDI degree achieved by all students.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

References

Aráoz, M. y Sztrajman, J. (2014).Enseñanza de la física mediante el uso de experiencias lúdicas. Memorias del I Congreso Regional de enseñanza de las Ciencias Naturales. Tandil. Argentina

Azar M. L. y Salvetti S. C. (2018). La escasa matrícula de alumnos en carreras de química y afines. Caso local, factores y alternativa de solución. Reunión de educadores en la Química, Río Cuarto, Argentina.

Barab, S. y Squire, K. (2004). Design-based research: Putting a stake in the ground. The journal of the learning sciences, 13(1), 1-14.

Benegas, J. C., Villegas, M. P., Pérez de Landazábal, M. D. C., y Otero, J. (2009). Conocimiento conceptual de física básica en ingresantes a carreras de ciencias e ingeniería en cinco universidades de España, Argentina y Chile. Revista Iberoamericana de Física, 5 (1), 35–43

Bell, P. (2004). On the theoretical breadth of design-based research in education. Educational psychologist, 39(4), 243-253.

Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A., Lehrer, R. y Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32(1), 9–13.

Collins, A. (1992) Toward a design science of education. In E. Scanlon, & T. O’Shea (Eds.), New directions in educational technology , 15-22.

Declaración de Budapest. (1999). Declaración sobre la Ciencia y el uso del saber científico. In Conferencia Mundial sobre la Ciencia para el Siglo XXI: un nuevo compromiso.

Driver, R., Guesne E. y Tiberghien A. (1985). Children 's Ideas in Science. Philadelphia, USA: Milton Keynes.

Engle, R. y Conant, F. (2002): Guiding Principles for Fostering Productive Disciplinary Engagement: Explaining Emergent Argument in a Community of Learners Classroom. Cognition and Instruction, 20(4), 399-483.

Fensham, P.J. (2004). Beyond Knowledge: Other Scientific Qualities as Outcomes for School Science Education. En R.M. Janiuk y E. Samonek-Miciuk (Ed.), Science and Technology Education for a Diverse World – dilemmas, needs and partnerships. International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) XIth Symposium Proceedings, pp. 23-25. Lublin, Poland: Maria Curie Sklodowska University Press.

González, A. y Paoloni, P. V. (2015). Implicación y rendimiento en Física: el papel de las estrategias docentes en el aula, y el interés personal y situacional del alumnado. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 25-45.

Guadagni, A. A. y Boero, F. (2015). La educación argentina en el siglo XXI. Buenos Aires: El Ateneo Grupo Impresor SA.

Guisasola J., Ametller J. y Zuza K. (2021) Investigación basada en el diseño de Secuencias de Enseñanza-Aprendizaje: una línea de investigación emergente en Enseñanza de las Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 18(1), 1801.

Guisasola, J., Ceberio, M., Almudí García, J. y Zubimendi, J. (2011) Problem solving by developing guided research in introductory university physics courses. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 439-452.

Guisasola, J., Zubimendi, J. L., García, J. M. A. y Ceberio, M. (2008). Dificultades persistentes en el aprendizaje de la electricidad; Estrategias de razonamiento de los estudiantes al explicar fenómenos de carga eléctrica. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 177-192.

Halldén, O., Haglund, L y Strömdahl, H. (2007) Conceptions and Contexts: On the Interpretation of Interview and Observational Data, Educational Psychologist, 42:1, 25-40.

Herrenkohl, L. R., Palincsar, A. S., DeWater, L. S. y Kawasaki, K. (1999). Developing scientific communities in classrooms: A sociocognitive approach. Journal of the Learning Sciences, 8(3-4), 451-493.

Howe, C. y Abedin, M. (2013). Diálogo en el aula: una revisión sistemática durante cuatro décadas de investigación. Cambridge Journal of Education, 43(3), 325-356.

Kortland, J. y Klaassen, C. J. W. M. (2010). Designing theory-based teaching-learning sequences for science. In Proceedings of the symposium in honour of Piet Lijnse at the time of his retirement as professor of Physics Didactics at Utrecht University.

Lagemann, E. C. y Shulman, L.S. (1999). Issues in education research: Problems and possibilities. San Francisco Jossey-Bass.

Leonard, W., Gerace, W. y Dufresne, R. (2002). Resolución de problemas basada en el análisis: Hacer del análisis y del razonamiento el foco de la enseñanza de la Física. Enseñanza de las Ciencias, 20(3), 387-400.

Méheut, M. y Psillos, D. (2004). Teaching–learning sequences: aims and tools for science education research. International Journal of Science Education, 26(5), 515-535.

Meyer, X. (2014). Productive disciplinary engagement as a recursive process: Initial engagement in a scientific investigation as a resource for deeper engagement in the scientific discipline. International Journal of Educational Research, 64, 184-198. .

Ministerio de Educación de la Nación, (2019) Evaluación de la educación secundaria en Argentina 2019 / 1a ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina.

McKenney, S. y Reeves, T., (2018). Conducting Educational Design Research. Routledge.

Morales, L. M., Mazzitelli, C. A. y Olivera, A. D. C. (2015). La enseñanza y el aprendizaje de la Física y de la Química en el nivel secundario desde la opinión de estudiantes. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, 10(2), 11-19.

Nieveen N. (2009), Formative evaluation in educational design research, T. Plomp and N. Nieveen (Eds.) An introduction to educational design research (Enschede: SLO) pp. 89-101.

O’Connor, M. C. y Michaels, S. (1996). Shifting participant frameworks: Orchestrating thinking practices in group discussion. Discourse, learning, and schooling, 63, 103.

Osborne, J. y Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections (Vol. 13). London: The Nuffield Foundation.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico, I. Library.(2019). Education at a Glance 2019. OECD Indicators.

Periago Oliver, M. C. y Bohigas Janoher, X. (2005). The Prevalence of Prior Knowledge about Electric Potential, Current Intensity and Ohm's Law in Second-Year Students of Engineering. REDIE [online]. vol.7, n.2, 1-23.

Polino, C. (2012). Las ciencias en el aula y el interés por las carreras científico-tecnológicas: un análisis de las expectativas de los alumnos de nivel secundario en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de educación.

Sandoval, W. A., Kwako, A. J., Modrek, A. S. y Kawasaki, J. (2018). Patterns of classroom talk through participation in discourse-focused teacher professional development. International Society of the Learning Sciences, Inc.[ISLS].

Sbarbati Nudelman, N. (2017). Urgencia de transformar la educación en ciencias en Argentina. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 12(34), 161-178.

Sefton-Green, J. (2013). Learning at Not-School: A Review of Study, Theory, and Advocacy for Education in Non-Formal Settings. The John D. and Catherine T. MacArthur Foundation Reports on Digital Media and Learning. MIT Press (BK).

Sinatra, G. M., Heddy, B. C., y Lombardi, D. (2015). The challenges of defining and measuring student engagement in science. Educational psychologist, 50(1), 1-13.

Solbes, J. (2011). ¿Por qué disminuye el alumnado de ciencias? Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (67), 53-61.

Solbes, J., Fernández-Sánchez, J., Domínguez-Sales, M. C., Doménech, J. C. y Aranzábal, J. G. (2018). Influencia de la Formación y la Investigación Didáctica del Profesorado de Ciencias sobre su Práctica Docente. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 36(1), 25-44.

Reznitskaya, A. y Gregory, M. (2013). Student thought and classroom language: Examining the mechanisms of change in dialogic teaching. Educational Psychologist, 48(2), 114-133.

Vygotsky, L. S. y Cole, M. (1978). Mind in society: Development of higher psychological processes. Harvard university press.

Webb, P. (1992). Primary science teachers’ understanding of electric current. International journal of science education, 14(4), 423-429.