Dialogic learning experiences in the University: Reading and libraries tutored

Número

Downloads

Article abstract page views:  411  

Info

Articles
103-115
Published: 02-05-2012

Authors

Abstract

From the scientific basis of the dialogic learning model, the development of different methodologies is proposed; more precisely, we report our two-year experience in which students need to read before starting to work on a topic of their curriculum, such reading being the starting point of the presentation for each topic. Besides, tutored libraries, understood as workspaces shared by students and following a peer tutoring methodology, are discussed.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Bilbao, N., & Marauri, J. (2012). Dialogic learning experiences in the University: Reading and libraries tutored. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (4), 103–115. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6368

References

Aubert, A.; Flecha, A.; García, C.; Flecha, R; y Racionero, S. (2008). Aprendizaje dialógico en la Sociedad de la Información. Barcelona: Hipatia.

Bakhtin, M. (1981). The dialogic imagination: Four essays. Austin: University of Texas Press.

Fielding, M. (2004). “Students as Radical Agents of Change”. Journal of Educational Change 2(2), 123-141.

FREIRE, P. (1970). Pedagogía del Oprimido. Madrid: Siglo: XXI.

Freire, P. (2009). A la sombra de este árbol. Esplugues de Llobregat: El Roure Editorial.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Tomos I y II Madrid: Taurus.

Koschmann, T. (1999). “Toward a dialogic theory of learning: Bakhtin's contribution to understanding learning in settings of collaboration”. International Society of the Learning Sciences, 38.

Orden de 15 de febrero de 2003 del Departamento de Educación y Ciencia, por el que se autoriza la puesta en marcha del proyecto de innovación singular denominado Comunidades de Aprendizaje en diversos centros de la Comunidad Autónoma de Aragón.

Sen, A. (2007). India contemporánea: Entre la modernidad y la tradición. Barcelona: Gedisa.

Servicio de Orientación de la Universidad de Deusto. (2011). Plan de Acción Tutorial de la Universidad de Deusto.

Conceptualización organización y recursos específicos. (Documento interno).

Soler, M. (2004). Reading to share: Accounting for others in dialogic literary gatherings. Aspects of the Dialogic

Self (pp. 157- 183). Berlin: Lehmans.

Topping, K.; Ehly, S. (1998): Peer-Assisted Learning. Mahwah. New Jersey. Lawrence Erlbaum Associates.

Valls, R.; Soler, M. y Flecha, R. (2008). “Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura”, Revista Iberoamericana de Educación, 46.

Villa, A. y Poblete, M. (Directores). (2008). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero.