Spanish rap within the field of specialized discourse
DOI
https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2012.i20.07Info
Abstract
This paper aims to define Spanish rap as a specialized discourse. For that purpose, we
review the concept of ‘specialized discourse’, which is often referred to by means of vage expressions such as ‘specialized language’, ‘languages for specific purposes’ or ‘jargon’. None of them, for various reasons, seems appropriate; the term ‘specialized discourse’ is adequate, although ‘discourse of activity’ would be even more precise, because it would involve the product of communication in any given area, not only professional, but also related to any specific activity. To integrate Spanish rap in that field, we analyzed a corpus of over one hundred texts, which reveals that, indeed, rap proves to have several defining features that give it the
characteristic singularity of every specialized discourse: terminology, development between writing and orality, metalinguistic reflection
and an approach to the poetic genre through the use of consolidated figures of speech.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2018 Pragmalingüística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BAKER, S. (2006): The History of Rap and Hip-Hop, San Diego: Lucent Books.
CALVI, M. V. & CHIERICHETI, L. (2006): Nuevas tendencias en el discurso de especialidad, Berlín: Peter Lang.
CAMARGO, L. (2007): “De la protesta a la cesta: resistencias y mercantilización en la escena del rap”, Viento Sur, 91, pp. 50-58.
CASTRO, O. (2004): "Cuando el centro del sistema absorbe a la periferia: la evolución del rap a través de la semiótica de la cultura", Entretextos: Revista Electrónica Semestral de Estudios Semióticos de la Cultura, 4, publicación electrónica: http://www.ugr.es/~mcaceres/ Entretextos/entre4/olalla.htm.
CORTÉS DE LOS RÍOS, M. A. & CRUZ MARTÍNEZ, M. (2004): “Análisis contrastivo inglés-español del
folleto publicitario de hotel”, Sanz Sainz, I. y Felices Lago, A.: op. cit. infra, pp. 87-95.
ESTÉBANEZ CALDERÓN, D. (1996): Diccionario de términos literarios, Madrid: Alianza.
FLOWEDEW, L. (2000): “Using a genre based framework to teach organizational structure in academic writing”, ELT Journal, 54-4, pp. 369-378.
GARCÍA ANTUÑA, M. (2009): "Consideraciones sobre la variación especializada: a propósito de una revisión terminiográfica del concepto jerga", Interlingüística, 18, pp. 455-464.
GARCÍA GONZÁLEZ, F. (1975). "El mansolea: una jerga gremial del Oriente de Asturias", Archivum, 25, pp. 377-420.
GARMENDIA, J. A. (1978): “Variaciones terminológicas: ciencias sociales en el área de habla española”, Reis, 4, pp. 47-66.
GNISCI, A. (2002): Introducción a la literatura comparada, Barcelona: Crítica.
GUILLÉN, C. (2005): Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada, Barcelona: Tusquets.
KEEYES, CH. L. (2002): Rap Music and Street Consciousness, Urbana: University of Illinois Press.
KRIMS, A. (2000): Rap Music and the Poetics of Identity, Cambridge: Cambridge University Press.
LÓPEZ FERRERO, C. (2004): “El análisis de los discursos de especialidad desde las funciones retóricas”, en Sanz Sainz, I. y Felices Lago, A.: op. cit. infra, pp. 145-158.
MARCHESE, A. & FORRADELLAS, J. (1989): Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria, Barcelona: Ariel.
MARTÍN, J., RUIZ, R., SANTANELLA, J. & ESCÁNEZ, J. (1996): Los lenguajes especiales, Granada: Comares.
PUJANTE, B. (2009): “La retórica del rap. Análisis de las figuras retóricas en las letras de Violadores del Verso”, Tonos digital: Revista electrónica de estudios publicación filológicos, electrónica: 17, http://www.um.es/tonosdigital/ znum17/secciones/estudios15.htm.
SANTOS UNAMUNO, E. (2001): “El resurgir de la rima: los poetas románicos del rap”, Cancellier, A. y Londero, R. (coords.), Atti del XIX dell'Associazione Italiani, Roma: Convegno Ispanisti Unipress, volumen 2, pp. 235-242.
SANZ SAINZ, I. & FELICES LAGO, A. (2004): Las nuevas tendencias de las lenguas de especialidad
en un contexto internacional y multicultural, Granada: Universidad de Granada.

