A practical proposal for the analysis of the usage og Anglicisms and public attitudes towards them
DOI
https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2017.i25.28Info
Abstract
This article discusses the use of fieldwork as an instrumental as well as pedagogical tool in the context of university teaching. We describe how a group of 15 students taking the Degree in English Studies use this resource in order to meet the work requirements: to contextualize the phenomenon of lexical Anglicisation. At the same time, we pay particular attention to the process of selfreflection prior to interviewing informants, considering issues such as the graphemic or phonological adaptation of words of English origin or the perception of such lexis as a threat to the language, since, without this conscious detachment, it is easy to fall prey to the mere projection of students’ own ideas onto the analysis of the data compiled. We thus examine their answers and consider to what extent the activity was successful. Finally, we offer some suggestions for improvement to be incorporated into future experiences.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2018 Pragmalingüística

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
BAILEY, P. (1981): Didáctica de la geografía, Madrid: Cincel.
BIGOT, M. (2010): “Apuntes de lingüística antropológica”. Publicación electrónica: (Fecha de consulta: 06/09/2016).
CABALLERO FERNÁNDEZ-RUFETE, C. (1994): “Anglicismos: un trabajo de campo”, ES: Revista de filología inglesa, 18, 143-160.
FERICGLA GONZÁLEZ, J. M. (1995): “La etnografía y el comportamiento no verbal”, Aguirre Baz-tán, A. (coord.): Etnografía: Metodología cualitativa en la investigación sociocultural, Mar-combo: Alfaomega, pp. 151- 159.
GONZÁLEZ CRUZ, M. I. & RODRÍGUEZ MEDINA, M. J. (2011): “La función pragmática de los anglicismos: algunos ejemplos en el habla juvenil de Las Palmas de Gran Canaria”,Miscelánea: A Journal of English and American Studies, 43, pp. 1331.
HENRÍQUEZ, E. L. (2010): El trabajo de campo como elemento fundamental en la enseñanza de la Geografía Histórica de las ciudades, Zona Próxima, 13, pp. 49-61.
LINARES, R. (2006): “Teorías pedagógicas, enseñanza universitaria, formación de docentes, perspectivas geográficas, el trabajo de campo y nuevas experiencias de aula”, Geoenseñanza, Número 11. Publicación electrónica: < www.redalyc.org/ar-ticulo.oa?id=36012425001> (Fecha de consulta: 06/09/2016).
LUJÁN GARCÍA, C. I. (2013): “El impacto del inglés y el empleo de anglicismos entre los jóvenes españoles”, Hipertexto, 17, pp. 137-162. Publicación electrónica: (Fecha de consulta: 06/09/2016).
MONISTROL RUANO, O. (2007): “El trabajo de campo en investigación cualitativa”, NURE investigación, 28 (07), pp. 1-4.
MONTILLA, A. (2005): “El trabajo de campo: estrategia didáctica en la enseñanza de la Geografía”, Geoenseñanza, 10 (2), pp. 187195.
PINTO DE SARMIENTO, M. (1985): El trabajo de campo aplicado a la enseñanza de la geografía. Trabajo para optar al Título de Licenciada en Ciencias sociales, Bogotá: Universidad de la sabana.
RORDRÍGUEZ GONZÁLEZ, F. (1996): “Functions of Anglicisms in Contemporary Spanish”, Cahiers de Lexicologie, 68, pp. 107-128.
TAYLOR, S. J & BOGDAN, R. (1987): Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona: Paidós.
VELASCO, H. & DE RADA, Á. D. (1997): La lógica de la investigación etnográfica, Madrid: trotta.

