Valuation of an environmental education teaching model for consumption education through the perspective of the Sustainable Development Goals
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1302Info
Abstract
The research analyses the income of sustainability in an educational program about Consumption Education through the incorporation of Sustainable Development Goals (SDGs) from United Nations. For this purpose, it is valued the presence or absence of SDGs and the competences for sustainability in the teaching approach at the Consumption School of Catalonia, which educational model is guided by the work in curricular contents and topics from environmental education. The results allows for diagnosing the educational model as an assist of the learning goals and competencies to make progress with the SDGs.
Keywords: Sustainable Development Goals, Cross Competencies . Consumption Education, Teaching Model
Downloads
License
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Arnal, J. (2000) Metodologies de la investigación educativa. In J.Mateo Andrés & MC Vidal Xifre (Eds), Mètodes d’investigació en educació. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Betrián, E., Galitó, N., García, N., Jové, G., Macarulla, M. (2013). La triangulación múltiple como estrategia metodológica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(4), 5-24. ISSN: 1696-4713.
Banqué, N., Querol, M. y Calafell, G. (2011). Em compres un somriure? Una proposta per treballar l’educació del consum a l’aula. Perspectiva escolar, 352, 51-55.
Banqué, N., Bonil, J. y Calafell, G. (2015). Dibuixant cartografies. Un perfil competencial que afavoreix la innovació d’equips educatius en contextos e ciència. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona.
Bonil, J., Calafell, G., Granados, J., Junyent, M., y Tarín, M. R. (2012). Un modelo formativo para avanzar en la ambientalización curricular. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(2), 145–163.
Bonil, J., Calafell, G., Fonolleda, M., Querol, M., Pujol, R.M. (2013). À la recherche de pistes pour réaliser l'éducation à la consommation dans un monde en changement. Dans Agundez, A. y Jutras, F. (dir.), Enseigner et éduquer à la consommation. 185-202.
Calafell, G. (2007). El diálogo disciplinar como herrramienta para diseñar islotes de racionalidad. Encuentros multidisciplinares, 9 (25), 58-65. ISSN-e1139-9325.
Calafell, G. y Junyent, M. (2017). La idea vector y sus esferas: una propuesta formativa para la ambientalización curricular desde la complejidad. Teoría de la educación, 29, 189-216.
Calafell, G., Junyent, M., Bonil, J. (2015). Una propuesta para ambientalizar el currículum. Cuadernos de Pedagogía, 460, 56-60.
Calafell, G., Banqué, N. y Viciana, S. (2019). Com rutlla l’energia que consumim a l’escola?. Perspectiva escolar, (en edición final).
Calafell, G. y Bonil, J. (2010). Em sento bé? Bifstek, pírcings i altre decisons. Educació i sostenibilitat, 9, 8-11.
Colás Bravo, MP y Buendía Eisman, L. (1998) Investigación educativa. Sevilla: Alfar.
CNEA (2011). Ponencias del Congreso Nacional de Educación Ambiental. https://www.cnea.cat/copia-de-ponents (consulta 17 de febrero del 2019).
Develay, M. (1995). De l'apprentissage à l'enseignement. Pour une épistémologie scolaire. Paris: ESF éditeur.
Gómez, C. (2017/2018). Objetivos de desarrollo sostenible (ODS): una revisión crítica. Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, 140, 107-118.
Gómez, R.; Fonolleda,M. y Calafell (2013). A què juguem? Un taller per treballar el joc i les joguines. Perspectiva escolar,367, 65-69.
Gutierrez Bastida, J.M. (2018). Education ambientalis. Invitación a la educación ecosocial en el Antropoceno. Madrid: Editorial Bubok.
Grau, Q. (2018). Una mirada als Objectius de Desenvolupament Sostenible: descripció i caracterització de la incporporació dels ODS a l'oferta educativa de l'Escola del Consum de Catalunya. Trabajo de Fin de Master.
Márquez, C., Roca, M., Gómez, A., Sardá, A., Pujol, R.M. (2004). La construcción de modelos explicativos complejos mediante preguntas mediadoras. Investigación en la escuela, 53, 71-81.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciéncia y la Cultura (2017). Educación para los objectivos de desarrollo sostenible: objetivos de aprendizaje. París: UNESCO.
Rodríguez, F., García J.E. (2011). ¿Qué diferencias hay entre el conocimiento cotidiano y el conocimiento científico de docentes en formación sobre el concepto de energía?. Investigación en la escuela, 75, 63-71.
Rodríguez, G. y Gutiérrez, J. (2005) Un modelo de estudios empíricos en investigación educativa mediante procedimientos de triangulación. Revista Portuguesa de Pedagogía, 39 (1)(0870-0418), 135-157.
Sauvé, L., Villemagne, C. (2015). La ética ambiental como proyecto de vida y “obra” social: Un desafío de formación CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 21, 188-209.
Tilbury, D (2011). Reconceptualizando la educación ambiental para un nuevo siglo. Tópicos en educación ambiental, 3(7), 65-73.
Wals, A.E.J., Stevenson, R., Brody, M. i Dillon, J. (2013). Tentative Directions for Environmental Research in Uncertain Times. International Handdbook of Research on Environmental Education. American Education Research Associaton. pp.542-549.