Queer pedagogy: advances and challenges from a counter-hegemonic school

Número

Downloads

Article abstract page views:  294  

Authors

Abstract

This article reflects, from the perspective of intersectionality, the transition that has taken place from coeducation to feminist pedagogies, with an emphasis on queer pedagogy. These counter-hegemonic pedagogies make it possible to understand the conformation of our own identity processes, the particular trajectories with their different rhythms and the multiple nuances that have to do with the unique places that each person inhabits in educational spaces. It is necessary to reflect on the various achievements and rethink future challenges from a queer school that requires a break with androcentric and colonial school curricula, leaving aside the only valid discourse defended by the masculine and giving way to different knowledge regardless of race, sex, sexual orientation, gender identity and social level. Queer pedagogy proposes the rupture of normalising, binary, universal and endocisheteronormative canons, to depatriarchalise education and move towards a school that transcends the normalisation, exclusion and intolerance.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Sánchez Torrejón, B. (2024). Queer pedagogy: advances and challenges from a counter-hegemonic school. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(12). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/10820

References

Alcántara, M. D. (2002). De abnegada a maltratada: la socialización en la violencia de género. En M. T. López, M. J. Jiménez & E. M. Gil (Eds.), Violencia y género I (pp. 515-520). Málaga: Servicio de Publicaciones del Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga.

Aristizábal, P., Garay, B., Mendiguren, H. & Ugalde, A. I. (2019). Coeducación: un reto para las escuelas del siglo XXI. Tendencias pedagógicas, 34, 16-36.

Ballarín, P. (2001). La educación de las mujeres en la España contemporánea. Madrid: Síntesis.

Belausteguigoitia, M. & Mingo, A. (1999). Fuga a dos voces. En M. Belausteguigoitia & A. Mingo (Ed.), Géneros prófugos. Feminismo y educación. D. F.: Paidós.

Benítez, C. A. (2013). La perspectiva postfeminista en educación. Resistir en la escuela. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 145-161.

Bertarelli, P. (2014). Cuerpos que irrumpen en la escuela: actos de género y procesos de diferenciación entre jóvenes mujeres. En H. Paulín & M. Tomasini (Coords.), Jóvenes y Escuela, relatos sobre una relación compleja (pp. 171-198). Argentina: Editorial Brujas.

Blanco, N. (2010). La Investigación en el ámbito del curriculum y como método para su desarrollo. En J. G. Sacristán (Coord.), Saberes e Incertidumbres sobre el curriculum (pp. 568-585). Madrid: Morata.

Britzman, D. (1998). La pedagogía transgresora y sus extrañas técnicas. Argentina: Bocabulvaria.

Britzman, D. P. (2002). La pedagogía transgresora y sus extrañas técnicas. En R. M. Mérida (Ed.), Sexualidades transgresoras: una antología de estudios queer (pp. 197-229). Barcelona: Icária.

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Barcelona: Ed. Paidós

Cabello, M. J. & Martínez Martín, I. (2017). Aportes teóricos de la perspectiva de género en la mejora de la educación de las niñas en África. Educación XXI, 20(1), 163-181. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.14474

Cabeza, A. (2010). Importancia de la coeducación en los centros educativos. Pedagogía magna, (8), 39-45.

Flores, V. (2018). Afectos, pedagogías, infancias y heteronomatividad. Reflexiones sobre el daño. En VVAA, Pedagogías Transgresoras (pp. 15-30). Argentina: Bocayvulva.

Fuss, D. (1991). Inside/Out: Lesbian Theories, Gay Theories. London: Routledge.

Galarte, F. (2014). Pedagogy. Transgender Studies Quarterly, 1(1-2), 124–28.

Giroux, H. (2018), Pedagogía crítica para tiempos difíciles. Madrid: Mapas Colectivos.

Hooks, B. (2022), Enseñar pensamiento crítico. Barcelona: Rayo Verde.

Korol, C. (2009). Hacia una pedagogía feminista. Argentina: Pañuelos en Rebeldía.

Louro, G. (2001). Teoría queer: una política pos-identitaria para a educaçao. Revista de estudios feministas, 9, 541-553.

Luhmann, S. (1998). Queering/querying Pedagogy? Or, Pedagogy is a prettyqueer thing. En W. Pinar (Coord.), Queer theory in education (pp. 85-111). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Malvankar, A. (2019). Students in Goa: Social Lives, Schooling, School Orientationsand Aspirations. Social Change, 49(2), 216-231.

Martínez, Martín, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151.

Mohanty, C. (2008). Bajo los ojos de occidente. Academia feminista y discursos coloniales. En L. Suárez & R. Hernández (Eds.), Descolonizando el Feminismo: teorías y prácticas desde los márgenes (pp. 117-164). Madrid: Cátedra.

Monasterio, M., González, S. & García, A. (2011) La coeducación en la escuela del siglo XXI. Madrid: Catarata.

Muñoz, J. E. (2009). Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity. New York: University Press.

Planella, J. & Pié, A. (2012). Pedagoqueer: resistencias y subversiones educativas. Educación XXI, 265-283.

Platero, L. (2012). Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Barcelona: Bellaterra

Sánchez Torrejón, B., Álvarez Balbuena, A. & Escribano Verde, M. (2021). Logros y desafíos de la (co)educación: un camino violeta por recorrer. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, (9). https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7187

Sánchez Torrejón, B., Escribano Verde, M. & Álvarez Balbuena, A. (2022). Formación inicial del profesorado y diversidad sexo-genérica: hacia una escuela queer. RELIES: Revista Del Laboratorio Iberoamericano Para El Estudio Sociohistórico De Las Sexualidades, (7), 19-33. https://doi.org/10.46661/relies.6169

Sánchez Torrejón, B., Granero Andújar, A. & Esteban Mora, J. (2023). Ausencia de identidades transgénero en la formación del profesorado de Educación Primaria y sus implicaciones en el aula: un estudio fenomenológico. Education Sciences 13 (8), 809. https://doi.org/10.3390/educsci13080809

Segato, R. (2018). Contrapedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo libros.

Seoane, V. & Severino, M. (2019). Género, sexualidades y educación. Intersecciones necesarias para una educación emancipadora. Descentrada, 3(1), 1-6.

Subirats Martori, M. (2009). La escuela mixta: ¿garantía de coeducación? Participación educativa, 11, 94-97.