Educación Infantil: Cuerpos y (anti)pedagogías corporales
Info
Abstract
The purpose of this study is to understand the perceptions of Early Childhood Education teachers about corporeality at this stage. For this purpose, following a qualitative-hermeneutic approach, narrative research has been carried out, whose data, due to questions derived from the COVID-19, have been collected by means of an on-line survey of 20 items. A total of 13 teachers of the second cycle of Early Childhood Education participated, 3 belonging to the first level (3 years) and 5 to the second level (4 years) and 5 to the third level (5 years). The average age of the participants was 36 years, with 10 years of teaching experience. All the participants work in the Valencian Community. The results allow us to assess the beliefs or conceptions about the term corporeality, the referent bodies in the Early Childhood Education stage, the influence of corporeality in social behavior, as well as the perceived needs of Early Childhood Education teachers regarding training in corporeality and its reflection in their praxis.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Agudo-Ruiz, F. (2014). Psicomotricidad: formación de los maestros de Educación infantil y educación física. En P. Miralles-Martínez, M.ª B. Alfageme-González, & R. A. Rodríguez-Pérez (Eds.), Investigación e Innovación en Educación Infantil (pp. 283-292). Murcia, España: Universidad de Murcia. Recuperado de: https://cutt.ly/TYJyWdU
Águila, C., & López, J. J. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos, 35, 413-421. Recuperado de: https://cutt.ly/8YCAa6R
Blanco, M. (2011). Investigación narrativa: una forma de generación de conocimientos. Argumentos, 24(67), 135-156. Recuperado de: https://cutt.ly/vUxICg4
De Castro, A. M., Ferreira, C., & Rossetti, G. (2014). Escola o diálogo sobre corporeidade e educação sexual. Dialogia, 20, 211-230. http://dx.doi.org/10.5585/dialogia.N20.4876
Filetti, E., & Silva, R. (2009). Corpo e Linguagem: perspectivas discursivas e interdisciplinares. Revista Solta a Voz, 19(2), 175-197. https://doi.org/10.5216/rp.v19i2.5907
Freire, P. (2000). Pedagogía da Indignação: cartas pedagógicas e otros escritos. São Paulo: Unesp.
González, A., & González, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Hacia la Promoción de la Salud, 15(2), 173-187. Recuperado de: https://cutt.ly/4UXghfh
Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales, BOE, núm. 294, de 6 de diciembre de 2018.
Recuperado de: https://cutt.ly/uPSH3tp
Lluis, D., & Mélich, J. (2005). Escenarios de la corporeidad. Madrid: Trotta.
Merleau-Ponty, M. (2000). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
Molina, A. M. R., & Santos, W. B. (2017). Educação sexual e currículo de ciêncies/biología: sesafios à prática docente. Revista Ibero-America de Estudos em Educação, 13(3), 1149-1163. https://doi.org/10.21723/riaee.v13.n3.2018.9530
Romero, E. (1994). A educação física a serviço da ideología sexista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 15(3), 226-234.
Rossetti, G., Ferreira, C., & de Castro, A. M. (2014). Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual. Dialogia, 20, 211-230. http://dx.doi.org/10.5585/dialogia.N20.4876
Scharagrodsky, P., & Southwell, M. (2007). El cuerpo en la escuela. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. (Explora, las ciencias en el mundo contemporáneo. Pedagogía). En Memoria Académica. Disponible en: Recuperado de: https://cutt.ly/xU2nmKx
Silva, M. A. A., & Nicolino, A. (2020). Sobre lágrimas, corpos e silêncios pedagógicos: transitando entre educação física escolar, sexualidades e gênero. Educación Física y Ciencia, 22(4), Artículo e147. https://doi.org/10.24215/23142561e147
Silva, R. C. P., & Neto, J. M. (2006). Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: O que mostram as pesquisas. Background of teachers and educators for approach to sexual education at schools: what research works show. Ciiência E Educação, 12(2), 185-197. Recuperado de: https://cutt.ly/KU9PyVU