Sex-gender diversity through teaching materials in Early Childhood Education
Info
Abstract
Throughout the essay we propose an analysis of the evolution of teaching resources and materials in Early Childhood Education, focused on the visibility and inclusion of sex-gender diversities in said educational stage, given the importance of teaching materials in the teaching and learning process, taking into account its link with the hidden curriculum. Likewise, we expose the importance of the initial and continuous training of teachers in terms of affective-sexual and sex-gender diversity in order to carry out a thorough and adjusted selection of resources and materials, as well as an effective use of them with the students in the classroom. At the same time, we expose the obstacles that are currently found in classrooms for the projection of sex-gender diversity and we provide current, innovative and attractive resources for working with students in an inclusive manner with sexual, affective and gender diversities.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
sexual. Madrid: FELGTB. https://cutt.ly/qGfeKTi
Álvarez, G., Lara, A. S. & García, A. B., (2017). Acoso escolar LGB-Fóbico. Implicaciones y estrategias para combatirlo. Hachetetepé, 15, 69-82. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v2.i15.7
Ballester, J., & Ibarra, N. (2009). La enseñanza de la literatura y el pluralismo metodológico. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, (5), 25-36. https://doi.org/10.18239/ocnos_2009.05.02
Bejarano, M. & Mateos, A (2014). Género y sexualidad en la formación inicial de maestros y maestras. ¿Por qué no un currículum sexual? Exedra, Suplemento Sexualidade, Género e Educação, pp.127-146.
Caldas, J. M. P., Fonseca, L., Almeida, S., & Almeida, L. (2012). Escuela y diversidad sexual: ¿qué realidad? Educação em Revista, 28, 143-158.
Camps, V. (2008). Creer en la educación. Barcelona: Península.
Cano Muñoz, M. Á., & Gómez Núñez, M. I. (2020). Actitudes hacia la diversidad del alumnado en Educación Infantil. Estudios pedagógicos (Valdivia), 46(1), 241-255.
Cebreiro López, I., & Depalma, R. (2018). La disidencia sexual y la educación como activismo. Historia de la educación: revista interuniversitaria. 37, Monografía, 199-222. https://doi.org/10.14201/hedu201837199222
Colectivo Algarabía (2011). Guía del Proyecto Diversidades en construcción: Una cuestión de educación. Gobierno de Canarias. https://cutt.ly/LGfeMbT
De Loor-Aldás, M. y Aucapiña-Sandova, S. (2020). Percepciones de los docentes hacia las adaptaciones curriculares para estudiantes con necesidades educativas especiales. Polo del Conocimiento, 5(8), 1056- 1078. http://doi.org/10.23857/pc.v5i8.1644
Echeita, G. y Simón, C. (Coord.) (2020). El papel de los centros de educación especial en el proceso hacia sistemas educativos más inclusivos. Cuatro estudios de casos: Newham (UK), New Brunswick (Canadá), Italia y Portugal. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional, Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa.
Gallardo, F. J. & Escolano, V. M. (2009). Informe Diversidad Afectivo-Sexual en la Formacón de Docentes. Evaluación de Conternidos LGBT en la Facultad CCEE de Malaga. Malaga: CEDMA.
García, R. (2012). La educación desde la perspectiva de género, Ensayos Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 1-18.
Gómara, I; et. al (2012). La educación sexual en los textos escolares españoles: evaluación de un texto alternativo. Estudios sobre Educación, Navarra, 18, 139-164.
González, S. (2017). Diversidad de género y discriminación en la escuela: percepción y papel docente en Educación Primaria. Trabajo de Fin de Grado.
Hidalgo, M.ª. B. (2016). Más allá del rosa o azul. Análisis de la construcción de la identidad desde una perspectiva de género a través de la educación musical en la etapa de primaria. (Tesis doctoral inedita). Universidad de Huelva, Huelva.
Izquierdo, A. (2020). Diversidad sexual: percepciones en egresados y egresadas del Grado en Maestro en Educación Infantil y Primaria de la Universidad de Alicante. En La docencia en la Enseñanza Superior: Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas. pp.243-250. Octaedro.
Jaramillo, C., Jaramillo, D. y Báez W. (2019). Currículo oculto y formación docente en la carrera de medicina de la Universidad Técnica del Norte. Revista redipe, 8(10), 89-103. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/835
Junta de Andalucía. (2008, 26 de agosto) Orden del 5 de agosto 2008, por el que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía. https://bit.ly/35UHSAo
Leiva Olivencia, J.J. (2015). Género, educación y convivencia. Madrid: Dykinson.
Márquez, Y., Gutiérrez, J. & Gómez, N. (2017). Equidad, Género y Diversidad En Educación. European Scientific Journal, 13(7), 300-319.
Martínez Bonafé, J. & Rodriguez Rodríguez, J. (2010). El currículum y el libro de texto. Una dialéctica siempre abierta. Gimeno, J (Coord.) Saberes e incertidumbres sobre el currículum. pp. 246-268. Madrid: Morata.
Mayor, J (2021). La diversidad sexo-genérica en el aula de Educación Primaria. Un análisis desde el testimonio de los docentes. (Trabajo Fin de Grado, Universidad de Valladolid). Repositorio institucional: https://uvadoc.uva.es/handle/10324/47772
Méndez, C. M. (2016). Los procesos de ayuda de los formadores a través del acompañamiento en la práctica docente inclusiva a profesores expertos en educación infantil. [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. Repositorio institucional: http://hdl.handle.net/2445/107491
Molina, J. P.; Devís Devís, J. & Peiró, C., (2008). Materiales curriculares: Clasificación y uso en educación física. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, (33), 183-197.
Moreno, F. M., (2013). La manipulación de los materiales como recurso didáctico en educación infantil. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 329-337. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42040
Moreno, F.M., (2015). Función pedagógica de los recursos materiales en Educación Infantil. Revista de Comunicación Vivat Academia, (133), 12-25.
Moya, I., Ros, C., Menescardi, C. & Bastida, A. (2015). Características técnicas y formales de la iconografía en libros de texto de Educación Física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (3), 55-67. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.195801
Moya-Mata, I., Ruiz I. & Ros C. (2017). Análisis de las portadas de los libros de texto de Educación Física en Primaria. Estudios Pedagógicos, 43(1), 235 250.
Navarro, M. J., López, A. y Rodríguez, M. (2021). Research on Quality Indicators to Guide Teacher Training to Promote an Inclusive Educational Model. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-18. http:// doi.org/10.15359/ree.25-1.10
Peixoto, J. M., Fonseca, L., Almeida, S., & Almeida, L. (2012). Escuela y diversidad sexual: ¿Qué realidad?. Educação em Revista, 28(3), 143-158.
Rego-Agraso, L., Barreira Cerquerias, E. M. & Mariño Fernández, R. (2018). La representación de la diversidad social en los materiales didácticos digitales. @tic. Revista d’innovació educativa, 20, 63-71. https://doi.org/10.7203/attic.20.12118
Robberecht, T. & Paulo, M. (2007). El amor y el sexo no son de un solo color. Guía para adolescentes. Oviedo: Xente Gai Astur
Romero, A. & Abril, P. (2008). Género y la formación del profesorado en los estudios de Educación Infantil. REIFOP, vol. 11 (3), 40-50.
Sánchez Torrejón, B., & Barea Villalba, Z. (2019). Hacia una escuela violeta: la formación inicial del alumnado de Educación Primaria en coeducación. Tendencias Pedagógicas, 34, pp. 76-92. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.007
Sánchez Torrejón, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 253-266.https://doi.org/10.6018/reifop.393781
Sánchez Torrejón, B., & Rivera Mera, C. (2021). Prevención de la lgbtiqfobia: construyendo una escuela inclusiva con las diversidades sexogenéricas. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 1(2), 355–368. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n2.v1.2190
Sánchez, S. & García, R. F. (2020). Diversidad afectivo-sexual y Literatura Infantil y Juvenil: visibilización desde las bibliotecas. En R. Roig-Vila (Coord.). Redes de Investigación e Innovación en Docencia Universitaria (pp. 677-687). Editorial: Universidad de Alicante. Instituto de Ciencias de la Educación
Soares, M. & De Toledo, M. (2012). Dialogando con estudios acerca de las vivencias afectivo-sexuales de las parejas de transexuales. Liberabit, 18(2), 25-29.
Suberviola, I. (2012) Coeducación: un derecho y un deber del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, (3), 59-67.
Táboas, M. I. & Rey, A., (2007) El cuerpo en las imágenes de los libros de texto de educación física: Análisis de dos editoriales. Kronos: Revista Universitaria de la actividad física y el deporte, (11), 22-28.
Torres, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares, Revista de Educación, 345, 83-110.
Torres-Santomé, J. (2019). Formación del profesorado y educación como proyecto político e inclusivo. Educação & Realidade, 44(3).