Comella against Moratín’s La comedia nueva: an unpublished document of the Diocesan Historical Archive of Madrid regarding the theatrical censorship of the Vicarage
Abstract
This article reproduces and studies an unpublished paper from 1792 by the playwright Luciano Francisco Comella, in which he asks the Ecclesiastical Vicar of Madrid to prohibit the representation of Leandro Fernández de Moratín’s La comedia nueva. The document makes it possible to complete the data already known about this conflict. At the same time, information is provided on the valuable documentation of theatrical censorship existing in the Diocesan Historical Archive of Madrid, very little used by Spanish historians of this genre.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
ANDIOC, René (2012), «De La comedia nueva a la reforma del teatro», en Moratín y Goya, Madrid, Publicaciones de la ADE, pp. 29-56.
ANGULO EGEA, María (2006), Luciano Francisco Comella (1751-1812). Otra cara del teatro de la Ilustración, Alicante, Universidad.
ARENAS CRUZ, María Elena (2003), Pedro Estala, vida y obra. Una aportación a la teoría literaria del siglo XVIII, Madrid, CSIC.
CAMBRONERO, Carlos (1896), «Un censor de comedias. Apuntes para una historia del teatro», Revista Contemporánea, CI, pp. 150-159, 292-300, 378-385 y 492-502.
CAMBRONERO, Carlos (1896-1897), «Comella», Revista Contemporánea, CII, pp. 567-582; CIII, pp. 41-58, 187-199, 308-319, 380-390, 479-491 y 637-644; CIV, pp. 49-60, 206-211, 288-296, 398-405 y 497-509.
DI PINTO, Mario (1988), «Comella vs. Moratín. Historia de una controversia», en Coloquio internacional sobre el teatro español del siglo XVIII, Abano Terme, Piovan Editore, pp. 141-146.
DOMERGUE, Lucienne (1996), La censure des libres en Espagne à la fin de l’Ancien Régime, Madrid, Casa de Velázquez.
DURÁN LÓPEZ, Fernando (2016), «Regalías, traducciones y devociones indiscretas: una cala en la censura religiosa de libros a fines del XVIII», en Fernando Durán López (coord.), Instituciones censoras. Nuevos acercamientos a la censura de libros en la España de la Ilustración, Madrid, CSIC, pp. 67-111.
EBERSOLE, Alva V. (1982), Santos Díez González, censor, Valencia – Chapel Hill, Albatros de Hispánófila.
EBERSOLE, Alva V. (1985), La obra teatral de Luciano Francisco Comella, 1789-1806, Valencia – Chapel Hill, Albatros de Hispanófila.
FERNÁNDEZ DE MORATÍN, Leandro (1970), La comedia nueva, Madrid, Castalia. Edición de John Dowling.
GARCÍA GARROSA, María Jesús (2012), «Censura y traducciones teatrales en España en la primera mitad del siglo XVIII», Anagnórisis, nº 6, pp. 92-115.
GARCÍA GARROSA, María Jesús (2015), «Joaquina Comella, autora desconocida de los libretos para siete tonadillas de Blas de Laserna», Cuadernos Dieciochistas, nº 16, pp. 125-163. http://dx.doi.org/10.14201/cuadieci201516125163.
GARCÍA GARROSA, María Jesús (2022), «Las traductoras españolas del siglo XVIII. Nuevas perspectivas de análisis literarias y socioculturales», Cuadernos de Estudios del Siglo XVIII, nº 32, pp. 233-270. https://doi.org/10.17811/cesxviii.32.2022.233-270.
GARCÍA GARROSA, María Jesús (2022b), «Traducción, censura y suscripción de Historia de Carlos Grandison (1793-1798) de Samuel Richardson, o la batalla por el mercado de la novela en España a finales del siglo XVIII», en Gabriel Sánchez Espinosa y Rodrigo Olay Valdés (eds.), El mundo del libro y la cultura editorial en la España del siglo XVIII, Instituto Feijoo de Estudios del Siglo XVIII – Trea, pp. 239-253.
HERRERA NAVARRO, Jerónimo (1996), «Los planes de reforma del teatro en siglo XVIII», El Mundo hispánico en el siglo de las Luces, Madrid, Editorial Complutense, II, pp. 789-803.
JOVELLANOS, Gaspar Melchor de (2018), El Pelayo. Tragedia, Gijón, Trea. Edición de Elena de Lorenzo Álvarez.
ROLDÁN PÉREZ, Antonio (1998), «Censura civil y censura inquisitorial en el teatro del siglo XVIII», Revista de la Inquisición, nº 7, pp. 119-136.
ROMERO PEÑA, María Mercedes (2004), «Dos nuevos planes de reforma teatral a principios del siglo XIX (1801-1805)», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 12, pp. 27-60. http://dx.doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2004.i12.03
RUBIO JIMÉNEZ, Jesús (2013), «Censura y teatro en el siglo XVIII o la verdad de la mentira», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 19, pp. 57-84. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2013.i19.05.