Applets en la enseñanza de la física: un análisis de las características tecnológicas y disciplinares
Info
Abstract
Un applet proporciona un andamiaje para conceptualizar fenómenos dinámicos y permite relacionar el modelo científico, las matemáticas y el sentido común. En este artículo describimos características tecnológicas y disciplinares de applets de onda, que han sido seleccionados en Internet. Se ha elaborado un conjunto de categorías para describir las posibilidades interactivas de los applets sobre los dos aspectos mencionados anteriormente. Los resultados que se presentan corresponden a una primera etapa de análisis, y muestran una amplia gama de elementos potencialmente facilitadores de las interacciones del alumno, desde la visualización de gráficos de variables a pequeños micromundos. Las categorías elaboradas pueden ser un instrumento útil para analizar applets, y podrían considerarse como insumos para otras investigaciones educativas, así como también podrían ser una ayuda a los profesores en el proceso de selección de simulaciones.
Palabras claves: Applet; interactividad; herramientas cognitivas; modelo científico; movimiento ondulatorio.
Applets in teaching Physics: an analysis of the technologic and disciplinary characteristics
An applet provides one scaffolding for conceptualizing dinamics phenomenons and it allows to connect the scientific model, mathematics and common sense. In this paper we describe both technological and disciplinary characteristics of waves applets, which have been selected on the Internet. It is has elaborated a set of categories to describe the interactive possibilities of the applets on the two aspects mentioned above. The results presented matches the first stage of analysis, and have showed a wide variety of elements that make interactions possible, ranging from the shows of graphics of variables to small microworlds. The elaborated categories can be a useful instrument for analyzing applets, and they could be considered as supplies for other educational research, as well as also they could be help to teachers in the process of select of simulations.
Keywords: Applet; interactivity; cognitive tools; scientific model; wave motion.
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC