Desarrollo del Conocimiento Didáctico del Contenido en el caso de la enseñanza de la Carga Eléctrica en Bachillerato desde la práctica de aula
Info
Abstract
La intención de este artículo es abordar las aportaciones más significativas sobre el desarrollo del conocimiento didáctico del contenido (CDC) para la enseñanza de las ciencias y de la física. Presentamos resultados generales de un estudio descriptivo de tipo cualitativo, en el que analizamos a través de un estudio de caso, el desarrollo del CDC sobre la carga eléctrica de un profesor de física colombiano de bachillerato con formación inicial en didáctica de la física. Las categorías consideradas fueron: orientaciones hacia la enseñanza de las ciencias, conocimiento sobre el currículo, conocimiento sobre los estudiantes, conocimiento sobre la evaluación y conocimiento sobre las estrategias de enseñanza. Para la caracterización de cada componente se consideraron los datos analizados a través de Nvivo-10, y las descripciones dadas a estas componentes desde los modelos de enseñanza en didáctica de las ciencias experimentales. Los resultados que presentamos, muestran que a diferencia de las orientaciones sobre la enseñanza de las ciencias, en sus categorías idea de física y carga eléctrica, las tendencias que describen mayoritariamente el resto de componente del CDC no evidencia cambios significativos después de la intervención.
Palabras clave: Conocimiento Didáctico del Contenido; Enseñanza de la carga eléctrica; Formación de Profesores de física.
Pedagogical Content Knowledge Development in the case of the electric charge teaching in high school from classroom practice
The intent of this article is to approach the significant contributions on the development of pedagogical content knowledge (PCK) in science and physics teaching. We present general results of a qualitative study, which we analyzed through a case study, the development of PCK on the electric charge of a Colombian High School Physics Teacher. He has basic training in physics education. The categories were: orientations toward science teaching, knowledge of curriculum, knowledge about students, knowledge on assessment and knowledge of teaching strategies. For the description of each component, we use Nvivo-10, and the descriptions given to these components from teaching models. The results show that the PCK in action is increasingly drawn to the extent that the teacher acquires more confidence and understanding of the content he teaches, and reviews his teaching practices, plans or creates new forms of teaching performance. However, there is no direct causal effect between changes in the orientation component and teaching strategies and objective.
Keywords: Pedagogical Content Knowledge; Electric Charge Teaching; Training Physics Teacher
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC