Learning to formulate researchable questions in pre-service teacher education

DOI

https://doi.org/10.25267/%20Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2601

Info

Science Teacher Education
2601
Published: 02-02-2023
PlumX

Authors

  • María Rosa Aguada Bertea (ES) Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals, Universitat Autònoma de Barcelona. España. https://orcid.org/0000-0001-7906-9438
  • Carolina Pipitone Vela (ES) Departament d'educació lingüística i literària i de didàctica de les ciències experimentals i de la matemàtica, Universitat de Barcelona. España. https://orcid.org/0000-0002-4008-8727
  • Anna Marbà Tallada (ES) Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals, Universitat Autònoma de Barcelona. España.

Abstract

A qualitative study on the ability to formulate researchable questions (RQ) of primary education elementary pre-service teachers (EPTs). The work was carried out with 57 EPTs from a subject on science education taught during the second year of the Primary Education Degree at a Catalan university. The present work aims to delve into the type of questions that EPT pose and the process that they propose to teach how to formulate them. Five questionnaires were completed, and two focus group sessions were held for this. The data were analyzed within an interpretive approach and the results show that the questions formulated by the EPTs have increased in complexity throughout the different sessions, although the questions showed a disconnection with the key ideas of the scientific school model. The type of questions that the EPT asks can be conditioned by the mastery of the content, the explicit discussion and reflection in the classroom about what a RQ is, and how they are formulated. Implications for initial teacher training are presented.

Keywords

Pre-service teacher, primary education, inquiry, researchable questions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alake-Tuenter, E., Biemans, H., Tobi, H., Wals, A., Oosterheert, I. y Mulder, M. (2012). Inquiry-based science education competencies of primary school teachers: A literature study and critical review of the American National Science Education Standards. International Journal of Science Education, 34(17), 2609–2640.

Arnal, J., Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa: fundamentos y metodología. Labor.

Bachelard, G. (1993). La formación del espíritu científico. Siglo XXI.

Barrow, L. (2006). A brief history of inquiry: From Dewey to standards. Journal of Science Teacher Education, 17(3), 265-278.

Ben‐David, A. y Zohar, A. (2009). Contribution of Meta‐strategic Knowledge to Scientific Inquiry Learning. International Journal of Science Education, 31(12), 1657-1682.

Cañal de León, P., Criado García-Legaz, A., García-Carmona, A. y Muñoz Franco, G. (2013). La enseñanza relativa al medio en las aulas españolas de Educación Infantil y Primaria: concepciones didácticas y práctica docente. Investigación en la Escuela, 81, 21-42.

Chin, C. y Osborne, J. (2008). Students’ questions: A potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 44(1), 1-39.

Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. En M. A. Héras, A. Lorca, B. Vázquez, A. Wamba, R. Jiménez. Investigación y transferencia para una educación en ciencias: Un reto emocionante (pp. 1-28). Huelva: Servicio de Publicaciones Universidad de Huelva.

Criado García-Legaz, A., Cruz-Guzmán Alcalá, M., García Carmona, A. y Cañal de León, P. (2014). ¿Cómo mejorar la educación científica de primaria en España desde el currículo oficial? Sugerencias a partir de un análisis curricular comparativo en torno a las finalidades y contenidos de la Ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 32(3), 249-266.

Cruz-Guzmán, M., García-Carmona, A. y Criado, A. (2017). An analysis of the questions proposed by elementary pre-service teachers when designing experimental activities as inquiry. International Journal of Science Education, 39(13), 1755-1774.

Cruz-Guzmán, M., García-Carmona, A. y Criado, A. (2020). Proposing Questions for Scientific Inquiry and the Selection of Science Content in Initial Elementary Education Teacher Training. Research in Science Education, 50(5), 1689-1711.

Domènech, J. (2014). Indagación en el aula mediante actividades manipulativas y mediadas por ordenador. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (76), 17-27.

Ferrés, C. (2017). El reto de plantear preguntas científicas investigables. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 14(2), 410-426.

Furman, M., Barreto, M. y Sanmartí, N. (2013). El proceso de aprender a plantear preguntas investigables. Educació Química EduQ, (14), 11–18.

García, S. y Furman, M.(2014). Categorización de preguntas formuladas antes y después de la enseñanza por indagación. Praxis y Saber, 5(10), 75.

García-Carmona, A., Criado, A. y Cruz-Guzmán, M. (2017). Primary pre-service teachers’ skills in planning a guided scientific inquiry. Research in Science Education, 47(5), 989-1010.

García, P. y Sanmartí, N. (1998). Las bases de orientación: un instrumento para enseñar a pensar teóricamente en biología. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (16), 8-20.

Haefner, L. y Zembal-Saul, C. (2004). Learning by doing? Prospective elementary teachers’ developing understandings of scientific inquiry and science teaching and learning. International Journal of Science Education, 26(13), 1653–1674.

Hammer, D., Goldberg, F. y Fargason, S. (2012). Responsive teaching and the beginnings of energy in a third-grade classroom. Review of science, mathematics and ICT education, 6(1), 51-72.

Harlen, W. (2014). Helping children’s development of inquiry skills. Inquiry in Primary Science Education, 1, 5–19.

Izquierdo, M. y Adúriz-Bravo, A. (2003). Epistemological foundations of school science. Science & Education, 12(1), 27-43.

Izquierdo, M., Espinet, M., García, M., Pujol, R. y Sanmartí, N. (1999). Caracterización y fundamentación de la ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias, extra, 79-92

Jeanpierre, B., Oberhauser, K. y Freeman, C. (2005). Characteristics of professional development that effect change in secondary science teachers’ classroom practices. Journal of Research in Science Teaching, 42(6), 668-690.

Joglar, C., Rojas, S. (2019). Overcoming Obstacles to the Formulation and Use of Questions in the Science Classroom: Analysis from a Teacher Reflection Workshop. Research in Science Education, 49(4), 1125-1139.

Lammert, C. (2020). Becoming inquirers: A review of research on inquiry methods in literacy preservice teacher preparation. Literacy Research and Instruction, 59(3), 191-217.

Magnusson, S., Krajcik, J. y Borko, H. (1999). Nature, Sources, and Development of Pedagogical Content Knowledge for Science Teaching. En J. Gess-Newsome y N. G. Lederman (Eds.), Examining Pedagogical Content Knowledge (pp. 95-132). Kluwer Academic Publishers.

Martínez Chico, M. (2014). Formación inicial de maestros para la enseñanza de las ciencias. Diseño, implementación y evaluación de una propuesta de enseñanza [Tesis de doctorado]. Universidad Almería.

Martínez-Chico, M., Jiménez-Liso, R. y Evagorou, M. (2020). Design of a pre-service teacher training unit to promote scientific practices. Is a chickpea a living being? International Journal of Designs for Learning, 11(1), 21-30.

Márquez, C. y Roca, M. (2006). Plantear preguntas: un punto de partida para aprender ciencias. Revista Educación y Pedagogía, 18 (45), 11.

Márquez, C., Roca, M., Gómez, A., Sardá, A., y Pujol Villalonga, R. M. (2004). La construcción de modelos explicativos complejos mediante preguntas mediadoras. Investigación en la escuela, 53, 71-81.

Michalsky, T. (2012). Shaping self-regulation in science teachers’ professional growth: Inquiry skills. Science Education, 96(6), 1106-1133.

Möller, A. y Mayer, J. (2010). Learning progressions in biological inquiry skills. Learning Progressions- German and Swiss Studies on Models of Competence Development, 17-20.

Osborne, J. (2014). Teaching Scientific Practices: Meeting the Challenge of Change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177-196.

Osborne, J. y Dillon, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. London: King’s College.

Pedaste, M., Mäeots, M., Siiman, L. A., de Jong, T., van Riesen, S., Kamp, E., Manoli, C., Zacharia, Z., y Tsourlidaki, E. (2015). Phases of inquiry-based learning: Definitions and the inquiry cycle. Educational Research Review, 14, 47-61.

Pipitone, C., Agudelo, C. y García, À. (2017). Construcción del modelo corpuscular de la materia y actividades dialógicas en formación inicial de maestros. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 2033-2040.

Pipitone, C., y García-Lladó, Á. (2020). Factores que promueven el cambio emocional del profesorado en formación inicial hacia la física y la química en época de pandemia: presencialidad vs virtualidad. Investigación en la escuela, 102, 32-53.

Pipitone, C., García, À., Guitart, J., Caminal de Mingo, A., Marchán, I., Agudelo, C., & Martín, E. (2016). Actividades dialógicas de ciencias en la formación inicial del profesorado de educación primaria. Campo Abierto, 35(1), 16.

Pipitone, C., Sardà, A., y Sanmartí, N. ; I. (2008). Favorecer la argumentación en la clase. En Área y estratégias de Investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales (A. Gómez; C. Merino & A. Adúriz-Bravo, p. 169-196). Servei de Publicacions de la UAB

Reyes-Cárdenas, F. y Padilla, K. (2012). La indagación y la enseñanza de las ciencias. Educación química, 23(4), 415-421.

Roca, M. (2005). Les preguntes a les classes de ciències. Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, 2, 31-33.

Romero-Ariza, M. (2017) El aprendizaje por indagación: ¿existen suficientes evidencias sobre sus beneficios en la enseñanza de las ciencias? Revista Eureka sobre Ensenanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 286–299.

Sanmartí, N. y Márquez, C. (2012). Enseñar a plantear preguntas investigables. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 70, 27-36.

Schwarz, C. y Gwekwerere, Y. (2007). Using a guided inquiry and modeling instructional framework (EIMA) to support preservice K‐8 science teaching. Science Education, 91(1), 158-186.

Van Uum, M., Verhoeff, R. y Peeters, M. (2016). Inquiry-based science education: towards a pedagogical framework for primary school teachers. International Journal of Science Education, 38(3), 450-469.

Viennot, L. (2011). Els molts reptes d’un ensenyament de les Ciències basat en la indagació: ens aportaran múltiples beneficis en l’aprenentatge? Ciències: revista del professorat de ciències de Primària i Secundària, 18, 22-26.

Windschitl, M. (2003). Inquiry projects in science teacher education: What can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice? Science Education, 87(1), 112-143.

Windschitl, M., Thompson, J. y Braaten, M. (2008). Beyond the scientific method: Model-based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92(5), 941-967.

Zion, M., Cohen, S. y Amir, R. (2007). The spectrum of dynamic inquiry teaching practices. Research in Science Education, 37(4), 423-447.