Personal learning environments dealing with diversity

Número

Downloads

Article abstract page views:  440  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2015.v1.i10.9

Info

Articles
97-105
Published: 01-05-2015
PlumX

Authors

Abstract

This work aims to provide evidence of the ability to use personal learning environments as a tool for diversity in classrooms in secondary, high school and college. To do show what a Personal Learning Environment, how to serve inclusively to diversity in the classroom, how can we better include all students through work on Personal Learning Environments

Keywords

Inclusion, diversity, Personal Learning Environments (PLE)

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Benítez Gavira, R., & Aguilar Gavira, S. (2015). Personal learning environments dealing with diversity. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (10), 97–105. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2015.v1.i10.9

References

Adell Segura, J. y Castañeda Quintero, L. (2010). “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. y Fiorucci, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli Studio. info:eu-repo/semantics/openAccess.

Arnáiz Sánchez, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Archidona: Aljibe.

Bartolomé Pina, A. (2008). Entornos de aprendizaje mixto en Educación Superior. RIED: revista iberoamericana de educación a distancia, 11; 15-51.

Cabero, J. y Marín, V. (2011). Creación de un entorno personal para el aprendizaje: desarrollo de una experiencia. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38. Recuperado de:http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/creacion_entorno_personal_aprendizaje_desarrollo_experiencia.html

Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.

Echeita, G. (2012). Barreras para el acceso, la permanencia el aprendizaje y la participación en educación secundaria. VII jornadas de cooperación con Ibero América sobre Educación Especial e Inclusión Educativa. Recuperado de: http://www.mecd.gob.es/dms-static/caa38c92-5f5f-454d-b030-89cf3f39edbc/gerardo-echeita-pdf.pdf.

Llorente, MC y Cabero, J. (2012). “El profesorado universitario y los PLE (entornos personales de aprendizaje): diseño de materiales para la formación”. En Sandoval, Y. y otros (Coodr.): Las Tecnologías de la información y comunicación en contextos educativos: nuevos escenarios de aprendizaje. Santiago de Cali: Universidad Santiago de Cali, 203-322.

López, C. (2013). PLE. Recuperado de: http://conocity.eu/ple-by-caminologa/

López Melero, M (2008). ¿Es posible construir una escuela sin exclusiones? Revista brasileira de Educación Especial. vol.14 (1). Recuperado de http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-65382008000100002&script=sci_arttext.

López Melero, M (2011). “Barreras que impiden la escuela inclusiva y algunas estrategias para construir una escuela sin exclusiones”. Revista Innovación educativa, 21; 37-54.

Maguire, A. (2009). Todos somos especiales. Madrid: Everest.

Martínez, A. y Torres, L. (2013). Los entornos personales de aprendizaje (PLE). Del cómo enseñar al cómo aprender. En Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, 2 (1); 39-57.

Parrilla, A. (2002). Acerca del origen y sentido de la educación inclusiva. Revista de Educación, 327, 11-29.

Pújolàs, P. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativos en el aula. Barcelona: Octaedro.

Torres, R. y Costa, C. (2013). “Formación, aprendizaje a lo largo de la vida y PLEs”. En Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red). Alcoy: Marfil; 85-92.

Zimmerman, B.J. (2000). Attainment of self-regulation: A social cognitive perspective. En M. Boekaerts, P. Pintrich y M. Zeidner (Eds.). Selfregulation: Theory, research, and applications. Orlando, FL: Academic Press.