Cultural and situational variation in the management of disagreement

Número

Downloads

Article abstract page views:  691  

DOI

https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2019.i27.01

Info

Papers
10-31
Published: 01-12-2019
PlumX

Authors

Abstract

In the framework of a larger research project on the cultural, social and situational variation of (im)politeness, this paper addresses the incidence of two of these factors of variation (cultural and situational) in the way in which a speaker reacts to a conversational intervention of an interlocutor with whom he/she does not agree at all. Based on 120 questionnaires given to English speakers and another 120 to Spanish speakers, a qualitative-quantitative analysis of their answers about disagreement is carried out in relation to three different conversational situations. The results obtained confirm some of the differential cultural patterns usually pointed out by specialized bibliography, but this mainly occurs in the unmarked context of relaxed informal conversation. On the contrary, in marked contexts, although the differential cultural tendencies do not disappear, communicative behaviour tends to be appreciably homogenized.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Fernández García, F., & Aguayo Cruz, M. D. (2019). Cultural and situational variation in the management of disagreement. Pragmalingüística, (27), 10–31. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2019.i27.01

References

BRAVO, D. (2003): “Actividades de cortesía, imagen social y contextos socioculturales: una introducción”, Bravo, D. (ed.): Primer Coloquio del Programa EDICE. La perspectiva no etnocentrista de la cortesía: identidad sociocultural de las comunidades hispanohablantes, Estocolmo: Universidad de Estocolmo, pp. 98-108.

BROWN, P. & LEVINSON, S. C. (1987): Politeness. Some Universals in Language Use, Cambridge: Cambridge University Press.

FERNÁNDEZ GARCÍA, F. (2016a): “Hacia un análisis de la variación cultural, social y situacional en la percepción de la (des)cortesía”, Bañón Hernández, A. M., M. M. Espejo Muriel, B. Herrero Muñoz-Cobo y J. L. López Cruces (eds.): Oralidad y análisis del discurso, Almería: Universidad de Almería, pp. 223-238.

FERNÁNDEZ GARCÍA, F. (2016b): “Bases teóricas para un estudio transcultural y variacionista de la (des)cortesía”, Estudios de Lingüística. Universidad de Alicante, 30, pp. 79-100.

FERNÁNDEZ GARCÍA, F. (en evaluación): “Desacuerdo y (des)cortesía: un análisis de variación pragmática”, Spanish in Context.

FERNÁNDEZ GARCÍA, F., & T. ORTIZ VISO (2018): “Tres dimensiones en el análisis de la variación de la (des)cortesía”, Revista de Investigación Lingüística, 21, pp.133-158.

FUENTES RODRÍGUEZ, C. (2010): La gramática de la cortesía en español/LE, Madrid: Arco/Libros.

GRAINGER, K. (2011): “‘First order’ and ‘second order’ politeness: Institutional and intercultural contexts”, Linguistic Politeness Research Group, Discursive Approaches to Politeness, Berlín: De Gruyter, pp. 167-188.

GUTIÉRREZ ORDÓÑEZ, S. (1997): “Nuevos caminos de la lingüística (aspectos de la competencia comunicativa”, Gutiérrez Ordóñez, S. (2002): De pragmática y semántica, Madrid: Arco/Libros, pp. 79-128.

HERNÁNDEZ FLORES, N. (1999): "Politeness Ideology in Spanish colloquial conversation; the case of advice", Pragmatics, 9, pp. 37-49.

HERNÁNDEZ FLORES, N. (2003): “Cortesía y contextos socioculturales en la conversación de familiares y amigos”, Bravo, D. (ed.), Primer Coloquio del Programa EDICE. La perspectiva no etnocentrista de la cortesía: identidad sociocultural de las comunidades hispanohablantes, Estocolmo: Universidad de Estocolmo, pp. 121-127.

HERNÁNDEZ LÓPEZ, M. & PLACENCIA, M. E. (2004): “Modos de conducir las relaciones interpersonales en interacciones de atención al público: el caso de las farmacias en Sevilla y Londres”, Estudios de Lingüística. Universidad de Alicante, 18, pp. 129-150.

HICKEY, L. (2005): “Politeness in Spain: Thanks But No ‘Thanks’”, Hickey, L. y M. Stewart (eds.): Politeness in Europe. Clevedon: Multilingual Matters, pp. 317-330.

LEVINSON, S. C. (1983): Pragmatics, Cambridge: Cambridge University Press, 10-31

OGIERMANN, E. (2009): On Apologising in Negative and Positive Politeness Cultures, Ámsterdam: John Benjamins.

PABLOS ORTEGA, C. DE (2015): “Thank you for a lovely day! Contrastive Thanking in Textbooks for Teaching English and Spanish as Foreign Languages”, Sociocultural Pragmatics, 3, pp. 150-173.

SCHEGLOFF, E. A. (2007): Sequence Organization in Interaction. Cambridge: Cambridge University Press.

STEWART, M. (2005): “Politeness in Britain: ‘It’s Only a Suggestion...’”, Hickey, L. y M. Stewart (eds.): Politeness in Europe. Clevedon: Multilingual Matters, pp. 116-128.