Coreference, cohesion and updating in the narration of spanish-speaking hy`poacustic children with cochlear implant

Número

Downloads

Article abstract page views:  558  

DOI

https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2017.i25.08

Info

Papers
146-162
Published: 01-12-2017
PlumX

Authors

Abstract

Throughout our study we analyze textual aspects within the narrative elicited in the population of hearing impaired children with cochlear implants. For this, we have two population groups: a control group, without auditory deficits, and another group of children with hearing impaired implants in which we have analyzed the presence of co-referential, cohesive, and updating elements. After the transcription of the samples and their analysis, we can affirm that the language of the implanted hypoacoustic children is characterized by a lower presence of co-referential elements, a smaller variety of cohesive elements, as well as a less discursive updating.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

R&D Project "El desarrollo lingüístico del niño sordo con implante coclear: Hacia un modelo neurolingüístico" (Ref. FFI2015-68498-P), Ministerio de Economía y Competitividad, Spain

How to Cite

Fresneda Ortiz, A., & Madrid Cánovas, S. (2017). Coreference, cohesion and updating in the narration of spanish-speaking hy`poacustic children with cochlear implant. Pragmalingüística, (25), 146–162. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2017.i25.08

Author Biographies

Aldo Fresneda Ortiz, Universidad de Murcia

Profesor Asociado de Lengua Española en el Departamento de Lengua Española y Lingüística General de la Universidad de Murcia

Sonia Madrid Cánovas, Universidad de Murcia

Profesora Titular de Lingüística en el Departamento de Lengua Española y Lingüística General de la Universidad de Murcia

References

Aguado, A. (1989): El desarrollo de la morfosintaxis en el niño. Manual de evaluación, T. S. A., Madrid: CEPES.

Berko, J. y Bernstein, N.: (2010): Manual de desarrollo del lenguaje. Barcelona, MASSON.

Chauca Girón, E. (2010): Desarrollo morfosintáctico y longitud media de los enunciados, Universidad de Lima.

Halliday, M. (1985). Functional language analysis, Londres, Arnold.

MacWhinney, B. (1999): “The emergence of language from embodiment”. In B. MacWhinney (Ed.), The emergence of language (pp. 213-256). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

MacWhinney, B. (2000): The CHILDES Project: Tools for analyzing talk. NJ, Mahwah.

Manrique, M., Huarte, A. (2002): Implantes cocleares, Masson, Barcelona.

Pérez Pereira, Miguel (1985): Importancia del estudio acerca del desarrollo del lenguaje y teoría sobre la Gramática Básica Infantil, en “Entrevista a Dan I. Slobin” (1985) por Miguel Pérez Pereira, Universidad de Santiago de Compostela.

Puyuelo, M., Rondal, J. A., y Wiig, E. H. (2000): Evaluación del lenguaje, Masson, Barcelona.

Schultz, Cornelia y Muñoz, Carmen (1990): “La expresión nominal y temporal en las narraciones infantiles”, Universidad de Barcelona.

Serra, M., Serrat, E., Solé, R., Bel, A. y Aparici, M. (2000): La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel.