Historical evolution of attention to diversity: a methodical analysis of social transformations

Número

Downloads

Article abstract page views:  866  

Authors

Abstract

INTRODUCTION. Diversity is a part of a reality, such as education, which must be addressed across all disciplines. Similarly, an adequate educational response must be grounded in the principles of equity and inclusion, thus ensuring social cohesion. However, despite its presence throughout history, has it always been addressed in the same way? METHOD. For this reason, several scientific-educational articles have been consulted to track the historical treatments that diversity has undergone throughout history. RESULTS. The consultation reflects a historical evolution because in past eras, education had no place in the earliest civilizations. Therefore, what principles were applied to this group when information about them was nonexistent? Likewise, a lack of information about the group led to acts of mistreatment and exclusion. Fortunately, thanks to new historical stages, institutions were developed in their defense to mitigate abolished rights. DISCUSSION. Currently, a portion of the population may not be aware of the diversity of thought and social diversity that exists around us. For this purpose, education is the most significant means to achieve an inclusive process.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Expósito Santiago, R., & Ruiz López, I. D. (2024). Historical evolution of attention to diversity: a methodical analysis of social transformations. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(12). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/10700

References

Arnau, S. (2013). La filosofía de vida independiente. Una estrategia política Noviolenta para una cultura de paz. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 7(1), 93-112.

Cortes, L. V. (2019). Una mirada hacia la evolución del concepto discapacidad. Trabajo de grado de pregrado. Colombia: Universidad Santo Tomás de Bogotá. https://goo.su/KZExvb

Fundación Adecco. (2018, 14 de noviembre). ¿Qué es la discapacidad? Evolución histórica y cultural. https://acortar.link/fqNNn6

García, E. G. (2009). Evolución de la Educación Especial: del modelo del déficit al modelo de la Escuela Inclusiva. El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación, 1, 429-440.

Gómez, I. (2009). Un análisis paralelo de la evolución de la dirección escolar y el tratamiento de la diferencia a lo largo de la legislación educativa actual. XXI. Revista de Educación, 11, 207-226.

Hernández, M. (2015). El Concepto de Discapacidad: de la Enfermedad al Enfoque de Derechos. Revista CES Derecho, 6(2), 46-59.

Jiménez, P. & Vilá, M. (1999). De Educación Especial a Educación en la Diversidad. Málaga: Aljibe.

López, M. R. (2011). Evolución histórica y conceptual de la discapacidad y el respaldo jurídico-político internacional: el paradigma de los derechos humanos y la accesibilidad. Alteridad, Revista de Educación, 6(2), 102-108. https://acortar.link/UPrgx7

Marchesi, A., Palacios, J. & Coll, C. (2002). Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza.

Palacios, A. (2008). El modelo social de la discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. España: Cermi.

Parra-Dussan, C. (2011). Educación Inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista de Educación y Desarrollo Social, 5(1), 139-150.

Puig De la Bellacasa, R. (1990). Concepciones, paradigmas y evolución de las mentalidades sobre la discapacidad. Real Patronato de Prevención y de Atención a Personas con Minusvalía, Discapacidad e información, 14, 63-96.

Romañach, J. & Palacios, A. (2008). El modelo de la diversidad: una nueva visión de la bioética desde la perspectiva de las personas con diversidad funcional (discapacidad), Intersticios: revista sociológica de pensamiento crítico, 2(2), 43-54.

Ruiz, R., Soler, L., Echeita, G., Sala, I. & Datsira, M. (2012). El principio del Universal Design: concepto y desarrollos en la enseñanza superior. Revista de Educación, 359, 413-430.

Universidad de las Islas Baleares. (2024). Historia - Mirada histórica de la discapacidad. https://acortar.link/VhUdce

Valencia, L. A. (2014). Breve historia de las personas con discapacidad: de la opresión a la lucha por sus derechos. Autoedición.

Verdugo, M. A. & Schalock, R. (Eds.) (2013). Discapacidad e Inclusión: manual para la docencia. Salamanca: Amarú Ediciones. En A. Arellano Torres, Estudios Sobre Educación, 27, 243-245. https://doi.org/10.15581/004.27.499