Coeducation in Primary Education textbooks. Analysis of inequalities in texts, images and themes
Info
Abstract
This study investigates whether the teaching materials used by teachers, specifically textbooks, promote equality by incorporating the gender perspective in their content. For this, a study of two textbooks of Spanish Language and Literature for the 2019-2020 academic year has been carried out. The analysis shows an abuse of the masculine form, with its use through grammatical examples, in the selection of authors or in the frequency of appearance in the images of men versus women. Similarly, the contribution of women to culture, science or progress does not seem to be recognized and the images analyzed would not reflect the social diversity of today. Regarding the theme, it has been detected that there has not been an incorporation of the gender perspective in the materials studied.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Blanch, J. P. y Obiols, E. S. (2012). Las mujeres en la enseñanza de la Historia: ¿hasta cuándo serán invisibles? Cadernos de Pesquisa do CDHIS, 25(1), pp. 91-117.
Blanco García, N. (2000). El sexismo en los materiales educativos de la E.S.O. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
Carranza, M.E. (2009). Mujer y antropología. En Mujer y educación: Educar para la igualdad, educar desde la diferencia, pp. 21-31. Barcelona: Grao.
Fernández Enguita, M. (1989). La tierra prometida: La contribución de la escuela a la igualdad de la mujer. Revista de educación, 290, pp. 21-41.
Flecha, C. (2005). La categoría" género" en los estudios feministas. En Miradas desde la perspectiva de género: estudios de las mujeres, pp. 33-48. Madrid: Narcea.
Fresnillo del Saz, S. (2020). Análisis de libros de texto de lengua castellana y literatura desde una perspectiva coeducativa. TFG. Universidad de Alcalá.
Lomas, C. (2009a). El aprendizaje de las entidades femeninas y masculinas en la cultura de masas. En Mujer y educación: Educar para la igualdad, educar desde la diferencia, pp. 95-110. Barcelona: Grao.
Lomas, C. (2009b). El sexismo en los libros de texto. En Mujer y educación: Educar para la igualdad, educar desde la diferencia, pp. 193-207. Barcelona: Grao.
Lucini, F. (1998). Temas transversales y Educación en valores. Madrid: Anaya.
Molina Plaza, S. (1994). Estado actual de la igualdad de oportunidades para ambos sexos en textos de inglés. Encuentro: revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, 7, pp. 78-87.
Moreno, A. (1987). El arquetipo viril protagonista de la Historia: ejercicios de lectura no androcéntrica. Barcelona: La Sal.
Subirats, M. (1993). El sexismo en los libros de texto: análisis y propuesta de un sistema de indicadores. Ministerio de Asuntos Sociales. Madrid: Instituto de la Mujer.
Subirats, M. y Brullet, C. (1988). Rosa y azul. Las Transmisión de los Géneros en la Escuela Mixta. Madrid: Instituto de la Mujer.
Tomé A. (2009). Luces y sombras en el camino hacia una escuela coeducativa. En Mujer y educación: Educar para la igualdad, educar desde la diferencia, pp. 169-182. Barcelona: Grao.
Torres, J. (1991). El curriculum oculto. Madrid: Ediciones Morata.
VVAA (2007). Cambios Sociales y Género. Guía didáctica. Sevilla: Consejería de Educación de la Junta de Andalucía
Vázquez A. y Manasero, M.A. (1999). Características del conocimiento científico: creencias de los estudiantes. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 17(3), pp. 377-395.
Vega C. (2009). La mujer en la historia y la historia de las mujeres. En Mujer y educación: Educar para la igualdad, educar desde la diferencia, pp. 13-19. Barcelona: Grao.