Achievements and challenges of (co)education: a violet road ahead
Info
Abstract
Throughout the article we raise an analysis of the historical tour of coeducation up to the present day, then we will outline the various achievements and the multiple challenges that schools still must overcome to accomplish an egalitarian school for girls and boys. Despite the long road travelled, the numerous laws decreed in favor of equality and the momentum of feminism in recent years, coeducation continues to be a pending subject for schools. Based on Goal 5 about “Gender Equality” set by the Sustainable Development Goals (SDGs) proposed by the United Nations (UN), we consider coeducation as a key to achieve this goal, as a path towards an egalitarian school and society for girls and boys.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Alcón Yustas, M. ª F. (2005). Acerca del derecho de educación en España de las cortes de Cádiz a la Segunda República. Parlamento y Constitución. Anuario. (9), 33-58. Recuperado de https://cutt.ly/vj6SflB
Arconada, M. A. (2008). Prevenir la violencia de género: El reto de educar alumnos igualitarios. Padres y Maestros, 316, 9-14.
Aristizabal, M. P. (2011). Emakume eta gizonen berdintasuna irakasleen formazioan: Gasteizko Irakasle Eskolaren kasua. Doctoral dissertation, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea.
Arjona, C.; Díaz, M. & Rizo, R. (1999). Valores y género en el Proyecto de Centro. Consejería de Educación y Ciencia de la Junta de Andalucía.
Baena, A. & Ruiz, P.J. (2009). Tratamiento educativo de la coeducación y la igualdad de sexos en el contexto escolar y en especial en educación física. Aula Abierta, 37(2), 111‐ 122.
Ballarín, P. (2001). La educación de las mujeres en la España contemporánea. Síntesis.
Ballarín, P. (2017). ¿Se enseña coeducación en la Universidad? Revista Internacional de Estudios Feministas. 2(1), 7-31.
Bejarano, M. & Mateos, A. (2014). Género y Sexualidad en la formación inicial de maestros y maestras. ¿Por qué no un currículum sexual? Exedra, Revista científica, número temático, 127-146.
Calatrava, M. A. (2013). Políticas públicas de igualdad en el ámbito de la educación. Balance actual y retos futuros. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 17(1), 9-27.
Camas, F. (2015). La emergencia de la igualdad de género. Cambios y persistencias de las actitudes de las y los jóvenes en España (1994-2010). [Tesis doctoral inédita Universidad de Granada, Granada].
Colás, P. (2004). La construcción de una pedagogía de género para la igualdad. En, M. A. Rebollo y I Mercado (Coords). Mujer y desarrollo en el siglo XXI: voces para la igualdad (pp 275-291). Madrid: McGraw-Hill.
Conserjería de Educación (2016). II plan estratégico de igualdad de género en educación 2016-2021. Conserjería de Educación y Deporte, Junta de Andalucía. Recuperado de https://cutt.ly/bvqlFfT
Cortes Generales de España. (2006, de 3 de mayo). Ley Orgánica de Educación. Boletín Oficial del Estado. Recuperado de https://cutt.ly/7j6SRn1
Cortes Generales de España. (2013, 9 de diciembre). Ley Orgánica para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado. Recuperado de https://cutt.ly/7j6SA97
Cortes Generales de España. (2020, de 25 de noviembre). Proyecto de Ley Orgánica por la que se modifica la Ley Orgánica de Educación. Boletín Oficial de las Cortes Generales, Senado. Recuperado de https://cutt.ly/Uj6SKXH
Cueto, J.L.H., López, J.C.F. & García, J.A.G. (2016). Reivindicando la memoria. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(4).
Del Amo, M.C. (2009). La educación de las mujeres en España: de la amiga a la Universidad. CEE Participación Educativa, 11, 8-22.
Duque, E., Fisas, M. & Valls, R. (2004). Dialogar y transformar: Pedagogía crítica del siglo XXI. Graó.
Freixas, A., Fuentes-Guerra, M.; Luque, B. y (2007). Formación del profesorado y diferencia sexual. Revista Fuentes, 7.
Gallardo-López, J. A. & Gallardo-Vázquez, P. (2018). Teorías sobre el juego y su importancia como recurso educativo para el desarrollo integral infantil. Hekademos: revista educativa digital, 24, 41-51.
García-Pérez, R.; Rebollo, Mª A.; Vega, L.; Barragán, R.; Buzón, O., & Piedra, J. (2014). El Patriarcado no es Transparente: Competencias del Profesorado para Reconocer la Desigualdad. Cultura y Educación, 23(3), 385-397.
Geraldine, M. (1987). La mujer y la instrucción pública de la ley Moyano a la II República. Historia de la educación: Revista interuniversitaria, (6), 193-208. Recuperado de https://cutt.ly/Jj6Du56
Gómez, G. M. N. (2000). Utopías, reformas y contrarreformas en la educación española del siglo XX. Revista de Educación, 37-58. Recuperado de https://cutt.ly/6j6Dds2
González, T. (2010). Aprender a enseñar en el siglo XIX. La formación inicial de las maestras españolas. Revista Electrónica e interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 133-143.
Guattari, F. & Rolnik, S. (2006). Micropolítica. Cartografías del deseo. Traficantes de Sueños.
Grana, G. I. & Martín, Z. M. (2015). Las profesoras durante el franquismo: freno a la vanguardia intelectual de las mujeres. Bordón. Revista de pedagogía, 68(3), 59-71. Recuperado de https://cutt.ly/3j6Dkb4
Instituto de la Mujer (2008). Guía de Coeducación: Síntesis sobre la Educación para la Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres. Madrid: Instituto de la Mujer.
Instituto Asturiano de la Mujer (s.f.). Coeducación en la nueva Ley de Educación LOMLOE. Recuperado de https://bit.ly/3ry2Hd9
Jiménez, R.; Vega, L. & Rebollo-Catalán, A. (2013). Identidad feminista de las profesoras responsables de coeducación y prácticas coeducativas en los centros. Un análisis de las metáforas como reflejo de su formación en género. En Ballesteros-Moscosio, M.A. y Ries, F. (eds.), International Conference Reconceptualizing the Professional Identity of European Teacher (pp. 257 -272).
Losada, E. (2019). La contribución de las mujeres al boletín de la Institución Libre de Enseñanza. [Tesis doctoral inédita, Universitat de les Illes Balears, Las Islas Baleares].
Montero, A. (2009 21 de mayo). Una ley centenaria: la Ley de Instrucción Pública (Ley Moyano, 1857). Cabás, (1), 1-23. Recuperado de https://cutt.ly/Qj6Dbj1
Organización de las Naciones Unidas. (s. f.). Los Objetivos de Desarrollo Sostenibles. Consultado el 12 de diciembre de 2020. Recuperado de https://cutt.ly/Ej6DTrW
Pérez, G. M. (2000). La enseñanza en la Segunda República. Revista de Educación, núm. Extraordinario, 317-332. Recuperado de https://cutt.ly/Tj6DPXp
Pérez González, A. B., & Vargas Vergara, M. (2017). "Mamá, tú no sabes". El mantenimiento de la brecha digital por cuestiones de género. Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación, (15), 27-35. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v2.i15.4
Pérez, C., & Gargallo, B. (2008). Sexismo y estereotipos de género en los textos escolares. Actas XXVI Seminario interuniversitario de teoría de la educación: Lectura y educación, 627- 636.
Pérez Carracedo, L. (12 de enero de 2006). Por la plena integración de los estudios de las mujeres, feministas y de género en el espacio europeo de educación superior. El periódico feminista. Recuperado de https://cutt.ly/Dj6DLmI
Pericacho, F. (2015). La Renovación Pedagógica Española. Un estudio a través de escuelas emblemáticas: de finales del siglo XIX hasta el final de la dictadura franquista (1975). En X, Cid Fernández y M. Carrera Fernández (Coord.), Coloquio de Historia de la Educación, Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación. Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
Quintana, D. (1975). La política educativa de España entre 1850 y 1939. Revista de Educación, nº 240, 30-40.
Romero, J. C. (2015). Maestro, ¿cuánto queda para el recreo? Una reflexión antropoeducativa de los lugares escolares. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD. Revista de Psicología, 1 (1), 323-330.
Sánchez Torrejón, B. (2017). De la coeducación transitando hacia una escuela queer. Actas VI Coloquio "¿Del otro la'o?: Perspectivas sobre sexualidades Queer"
Sánchez Torrejón, B., & Barea Villalba, Z. (2019). Hacia una escuela violeta: la formación inicial del alumnado de Educación Primaria en coeducación. Tendencias Pedagógicas, 34, 76-92. https://www.doi.org/10.15366/tp2019.34.007
Sánchez Torrejón., B & Soto Gutiérrez., A. (2020). Ni princesas ni príncipes la (co)educación, el camino transversal hacia la igualdad en la escuela. En V. Amar (Coord.) Retos para la formación inicial: desde las miradas y las voces de docentes en activo (pp.37-47). Barcelona: Octaedro.
Suberviola Ovejas, I. (2020). La socialización diferencial emocional de género como factor predictor del carácter. IQual. Revista De Género E Igualdad, (3), 80-93.
Subirats, M. (1994). Conquistar la igualdad: la coeducación hoy. Revista Iberoamericana de Educación. 6, 49-78. Recuperado de https://cutt.ly/oj6FFyM
Subirats, M. (2009). La escuela mixta, ¿garantía de coeducación? Revista Participación educativa, 11, 94-97.
Subirats, M. (2010). La coeducación hoy: los objetivos pendientes. Emakunde. Recuperado de https://cutt.ly/7vqxvtK
Subirats, M. (2014). Avances y retos en las políticas y en las prácticas de los géneros. Educar, 50, 85-1000.
Tomé, A. (2017). Estrategias para elaborar proyectos coeducativos en las escuelas. Atlánticas-Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 89-116. https://doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1979
Ullastres, Á.M. (2014). Controversias en la educación española. Alianza editorial.
Uria, A. A., Leonet, G. L., & Morales, M. T. V. (2019). El significado y la evolución del término “coeducación” con el cambio de siglo: el caso de los centros escolares de Vitoria-Gasteiz. Tendencias pedagógicas, (34), 62-75.
Vaillo, M. (2013). Recomendaciones para introducir e innovar en los libros de texto. Instituto de la Mujer del Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de https://cutt.ly/dvqxIck
Vargas, Mª. E. (2012). El lenguaje sexista en los documentos de planificación de los centros educativos. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 5 (9), 37-46.