«¡Así se cría una juventud que pudiera ser tan útil si fuera la educación igual al talento!»: the revelry of Uncle Gregorio by José Cadalso (1774). Flamenco and the conflictos of the Enlightenment

Número

Downloads

Article abstract page views:  122  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2024.i30.26
PlumX

Authors

Abstract

Considered by specialized critics as the first literary testimony from the Iberian Peninsula (1774) regarding a flamenco revelry, Cadalso’s text, besides presenting a detailed costumbrista description later developed in Escenas andaluzas (1847) by Estébanez Calderón, adds a highly negative moral reflection concerning this type of popular manifestation. All of this within the harsh dialectic surrounding the problem of youth education that shakes the supposed modernizing process of the Enlightenment. A stigma that will persist over time where flamenco stereotypes are associated with primitiveness and barbarism, linked to Spanish inculturation and backwardness.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Romero Ferrer, A. (2024). «¡Así se cría una juventud que pudiera ser tan útil si fuera la educación igual al talento!»: the revelry of Uncle Gregorio by José Cadalso (1774). Flamenco and the conflictos of the Enlightenment. Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (30), 687–693. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2024.i30.26

Author Biography

Alberto Romero Ferrer, Universidad de Cádiz

Alberto Romero Ferrer is Full Professor of Spanish Literature at the Universidad de Cádiz. He specialises in Spanish theatre as well as the relationship between politics and literature in the eighteenth to twentieth centuries. He is currently the principal investigator of a research project on the Hispanic imaginary and the literary culture of exile, with a particular focus on drama.

References

ÁLVAREZ DE MIRANDA, Pedro (1992), Palabras e ideas: el léxico de la Ilustración en España: 1680-1760, Madrid, RAE.

CADALSO, José (2000), Cartas Marruecas, est. prel. Nigel Glendinning, ed. Emilio Martínez Mata, Barcelona, Crítica.

CALZADO, David (coord.) (2017), Patrimonio Flamenco. La historia de la cultura jonda en la BNE, Madrid, Biblioteca Nacional de España [del 27 de enero al 2 de mayo de 2017].

CALZADO, David y Teo SÁNCHEZ (2017), «La oscura raíz del grito», en David Calzado Carmona (coord.), Patrimonio Flamenco. La historia de la cultura jonda en la BNE, Madrid, Biblioteca Nacional de España [del 27 de enero al 2 de mayo de 2017], pp. 55-184.

CLAVIJO Y FAJARDO, José (1763-1767), El Pensador, Madrid, Imprenta de Joaquín Ibarra.

ESCOBAR, José (1984), «Más sobre los orígenes de civilizar y civilización en la España del siglo XVIII», Nueva Revista de Filología Hispánica, 33, pp. 88-114.

FERNÁNDEZ DE MORATÍN, Leandro (1973), Epistolario, ed. René Andioc, Madrid, Castalia.

DÍAZ MARCOS, Ana María (2006), La edad de la seda. Representaciones de la moda en la literatura española (1828-1926), Cádiz, Universidad de Cádiz.

GONZÁLEZ TROYANO, Alberto (2018), La cara oscura de la imagen de Andalucía. Estereotipos y prejuicios, Sevilla, Centro de Estudios Andaluces.

JOVELLANOS, Gaspar Melchor de (1975), «Sátira Segunda a Arnesto», en Poesía el siglo XVIII, ed. John H. R. Polt, Madrid, Castalia, pp. 179-188.

LARRA, Mariano José de (1976), Larra: escritos sobre teatro, Madrid, Edicusa.

LEBLON, Bernard (2018), Los gitanos de España, Barcelola, Gedisa.

MARAVALL, Jose Antonio (1991), «La palabra civilización y su sentido en el siglo XVIII», en Estudios de historia del pensamiento español (siglo XVIII), Madrid, Mondadori, pp. 213-232.

MARTÍN GAITE, Carmen (1988), Usos amorosos del dieciocho en España, Barcelona, Editorial Anagrama.

MERCADO, José (1982), La seguidilla gitana. Un ensayo sociológico y literario, Madrid, Taurus.

NÚÑEZ, Faustino (2021a), El afinador de noticias. Crónicas flamencas en la prensa de siglos pasados, Madrid, Ediciones Flamencópolis.

NÚÑEZ, Faustino (2021b), Guía comentada de música y baile preflamencos (1750-1808), Madrid, Ediciones Flamencópolis.

ORTEGA Y GASSET, José (1964), Obras completas, Madrid, Revista de Occidente, t. VII.

QUIÑONES, Fernando (2005), De Cádiz y sus cantes. Llaves de una ciudad y un folklore milenarios, Sevilla, Fundación José Manuel Lara.

ROMERO FERRER, Alberto (1998), «En torno al costumbrismo del Género Andaluz (1839-1861): cuadros de costumbres, tipos y escenas», en Joaquín Álvarez Barrientos y Alberto Romero Ferrer (eds.), Costumbrismo Andaluz, Sevilla, Universidad de Sevilla, pp. 125-148.

ROMERO FERRER, Alberto (2008), «El sainete y la tonadilla escénica en los orígenes del costumbrismo andaluz», en Joaquín Álvarez Barrientos y Begoña Lolo (eds.), Teatro y música en España: los géneros breves en la segunda mitad del siglo XVIII, Madrid, CSIC-UAM, pp. 237-263.

ROMERO FERRER, Alberto (2017), «Performing the Peninsula: Costumbrismo and the Theatre of the 18th and 19th», en Javier Muñoz-Basols, Laura Lonsdale y Manuel Delgado (eds.), The Routledge Companion to Iberian Studies, Oxford-New York, Routledge & Taylor & Francis Group (T&F), pp. 368-379.

ROMERO FERRER, Alberto (2023), «“Una sombra hecha de luz”: Imagen y estereotipos andaluces en el teatro español de los siglos XVIII y XIX», en Beatriz Sánchez Hita y Daniel Muñoz Sempere (eds.), Andalucía y lo andaluz en los siglos XVIII y XIX. Representación, crítica y creación de estereotipos, Peter Lang, Bristol, pp. 105-135.

SIERRA ALONSO, María (2019), «Hombres arcaicos en tiempos modernos. La construcción romántica de la masculinidad gitana», Historia Social, 93, pp. 51-65.

SILVA, Francisco María [seudónimo de Pedro de Luján, duque de Almodóvar] (1781), Década epistolar sobre el estado de las letras en Francia. Su fecha en París, año de 1780, Madrid, Imprenta de Antonio Sancha.

TORRECILLA, Jesús (2008), Guerras literarias del XVIII español. La modernidad como invasión, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>