María García, Clori, the bonapartist actress
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2021.i27.13Info
Abstract
María García, whom Moratín celebrated in his verses under the name of Clori, was the most relevant actress in Madrid during the reign of José Bonaparte. First lady of Máiquez's company, she stood out by her beauty, her liveliness and the sensitivity that she displayed in the many roles she played. She left Madrid in 1812 with Moratín and the mayor García de la Prada, whom she married. She died in 1826 without having returned to the stage.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
A.A. (9 de febrero de 1810), «La mojigata», Gazeta de Madrid, pp. 161-164.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín (2019), El actor borbónico (1700-1831), Madrid, Publicaciones
de la Asociación de Directores de Escena de España.
COTARELO Y MORI, Emilio (2009), Isidoro Máiquez y el teatro de su tiempo, est. prel. Joaquín Álvarez Barrientos, Madrid, Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena de España.
DIDEROT, Denis (2003), Paradoja sobre el comediante. Cartas a dos actrices, ed. y trad. Mauro Armiño, Madrid, Valdemar.
FERNÁNDEZ DE MORATÍN, Leandro (1967), Diario (Mayo 1780-Marzo 1808), ed. René y Mireille Andioc, Madrid, Castalia.
FERNÁNDEZ DE MORATÍN, Leandro (1970), La comedia nueva, ed. John Dowling, Madrid, Castalia.
FERNÁNDEZ DE MORATÍN, Leandro (1973), Epistolario, ed. René Andioc, Madrid, Castalia.
FERNÁNDEZ DE MORATÍN, Leandro (1995), Poesías completas (Poesías sueltas y otros poemas), ed. Jesús Pérez Magallón, Barcelona, Sirmio.
FREIRE LÓPEZ, Ana María (2009), El teatro español entre la Ilustración y el Romanticismo. Madrid durante la Guerra de la Independencia, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana- Vervuert.
FREIRE LÓPEZ, Ana María (2015), «José Bonaparte y la reforma del teatro español», en Guadalupe Soria Tomás (ed.), La España de los Bonaparte. Escenarios políticos y políticas escénicas, Madrid, Dykinson, pp. 133-146.
GARCÍA DE LA PRADA, Manuel (1825-1826), Cartas a Leandro Fernández de Moratín, Madrid, BNM, Mss. 18666/74.
GARCÍA DE LA PRADA, Manuel (2020), Mi conducta política, ed. Fernando del Río Ruiz de la Prada, Santander, Los cántabros.
H.J. (6 de agosto de 1810): «Celmira, tragedia en cinco actos. Segundo artículo», Gazeta de Madrid, pp. 973-976.
HORACIO (2000), Sátiras. Epístolas. Arte poética, trad. y ed. Horacio Silvestre, Madrid, Cátedra.
SORIA TOMÁS, Guadalupe (ed.) (2015), La España de los Bonaparte. Escenarios políticos y políticas escénicas, Madrid, Dykinson.