Content analysis of YouTube channels that promote scientific literacy

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2302

Info

Science education today
2302
Published: 09-05-2024
Crossref
0
Scopus
0

Abstract

In recent years, the use of digital channels for educational purposes has been strengthening. In this research, we sought to analyze the audiovisual content of five Spanish-speaking YouTube channels that, in 2022, have promoted scientific literacy in children and young people. For this qualitative study with a descriptive scope, a non-probabilistic sampling of type cases was applied, using the multiple case study. Documentary analysis was used as a technique, and a content analysis guide as an instrument. For data processing, open and axial coding procedures were performed. Among the results, the implementation of various didactic strategies to capture and maintain the viewer's attention stands out, as well as audiovisual resources that allow maintaining attention on the transmitted content. In turn, the use of diverse explanatory resources and persuasion strategies stands out, which contributes to transmitting quality scientific content. In addition, almost all youtubers use clear and simple language, with the inclusion of ironic or humorous elements. An evidenced weakness is the way in which scientific literacy is carried out, aimed at transmitting content from the perspective assumed by the youtuber without offering spaces for reflection by the viewer or the development of methodological procedures associated with scientific work.

Keywords


Downloads

Supporting Agencies  

Universidad de Ciencias y Artes de América Latina

How to Cite

Rodríguez Flores, E. A., Sánchez Trujillo, M. de los Ángeles, & Suárez Pizzarello, M. A. (2024). Content analysis of YouTube channels that promote scientific literacy . Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 21(2), 2302. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2302

References

Acevedo-Díaz, J. A., García-Carmona, A., Aragón-Méndez, M. M. y Oliva-Martínez, J. M. (2017). Modelos científicos: significado y papel en la práctica científica. Revista Científica, 30(3), 155-166. https://doi.org/10.14483/23448350.12288

Agudelo, S.M. (2023). Estrategias que desbloquean la alfabetización científica en el aula. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 7(1), 2288-2296. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4591

Ballesteros-Ballesteros, V. y Gallego-Torres, A. (2022). De la alfabetización científica a la comprensión pública de la ciencia. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26), e1855. https://doi.org/10.22430/21457778.1855

Buitrago, A. y Torres, L. (2022). Influencers de ciencia en YouTube. Divulgación científica en el contexto español de la plataforma hegemónica de vídeo online. AdComunica, (24), 177-200. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6558

Cañal, P. (2004). La alfabetización científica: ¿Necesidad o utopía? Cultura y Educación, 16(3), 245-257. http://doi.org/10.1174/1135640042360951

Costa, C. (2013). Narrativas Transmedia Nativas: Ventajas, de la planificación de un proyecto audiovisual transmedia y estudio de caso. Historia y Comunicación Social, 18, 561-574. http://dx.doi.org/10.5209/rev_HICS.2013.v18.44349

Díaz-Moreno, N., Caparrós-Martín, E. y Sierra-Nieto, E. (2019). Las controversias sociocientíficas como herramienta didáctica para el desarrollo de la alfabetización científica. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), (12), 261-281. https://doi.org/10.46661/ijeri.2905

Fensham, P.J. (2002). Time to change drivers for scientific literacy. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 2(1), 9-24. http://doi.org/10.1080/14926150209556494

García, A. (2022). Vista de Alfabetització científica en Youtube: Una anàlisi dels canals de divulgació científica. UTE. Revista de Ciències de l’Educació, (2), 9–27. https://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/3370/3536

Garmendia, M. y Guisasola, J. (2015). Alfabetización científica en contextos escolares: El Proyecto Zientzia Live! Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(2), 294-310. https://www.redalyc.org/pdf/920/92038753005.pdf

Gil-Pérez, D. y Vilches, A. (2001). Una alfabetización científica para el siglo XXI: obstáculos y propuestas de actuación. Revista Investigación en la Escuela, (43), 27-37. https://doi.org/10.12795/IE.2001.i43.03

Gil-Pérez, D. y Vilches, A. (2006). Educación ciudadana y alfabetización científica: Mitos y realidades. Revista Iberoamericana de Educación, (42), 31-53. https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a02.htm

Gómez-Martínez, Y., Pessoa, A.M. y Sasseron, L. (2015). Catalizar la Alfabetización Científica. Una vía desde la articulación entre Enseñanza por Investigación y Argumentación Científica. Revista de Enseñanza de la Física, 27(2), 19-27. www.revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/

Hofstein, A., Eilks, I. y Bybee, R. (2011). Societal issues and their importance for contemporary science education—A pedagogical justification and the state-of-the-art in Israel, Germany, and the USA. International Journal of Science and Mathematics Education, 9(6), 1459-1483. https://doi.org/10.1007/s10763-010-9273-9

Holbrook, J. y Rannikmae,M. (2009). The Meaning of Scientific Literacy. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 275-288. http://www.ijese.net/makale/1394.html

Navas, A.M. (2020). Alfabetización científica. En Facultad de Educación de la Universidad de los Andes (Ed.), Aproximaciones académicas de estudiantes y profesores de la Facultad de Educación de la Universidad de los Andes (pp. 19-21).

Ramírez, S., Lapasta, L., Legarralde, T., Vilches, A. y Mastchke, V. (2021). Alfabetización científica en alumnos de nivel primario y secundario: un diagnóstico regional. [Presentación de paper]. Congreso Iberoamericano de Educación, Buenos Aires, Argentina.

https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/COMPETENCIASBASICAS/R0887_Ramirez.pdf

Ramírez-Ochoa, M.I. (2016). Posibilidades del uso educativo de YouTube. Revista Ra Ximhai, 12(6), 537-546. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7933141

Rivera-Rogel, D. y Ordoñez-Alvarez, L. (2020). YouTube en Ecuador: diagnóstico y expectativas. En A. Torres- Toukoumidis y A. De Santis-Piras (Ed.), Youtube y la comunicación del siglo XX1 (pp. 81-93). Ediciones Ciespal.

Salinas, J. y Gómez, J.S. (2018). Investigación cualitativa y comunicación en la era digital: una revisión crítica de la literatura científica. En J. Salinas y J.S. Gómez (Eds.), La investigación cualitativa en la comunicación y sociedad digital: nuevos retos y oportunidades (pp. 9-11). Egregius Ediciones.

Sasseron, L. y Carvalho, A.M.P. (2008). Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em ensino de ciências, 13(3), 333-352.

Vizcaíno-Verdú, A., De Casas-Moreno, P. y Contreras-Pulido, P. (2020). Divulgación científica en YouTube y su credibilidad para docentes universitarios. Educación XXI, 23(2), 283-306. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/200741