Challenges in the PBL implementation about biomedical research in vocational training

Downloads

Article abstract page views:  167  

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i3.3202

Info

Experiences, resources and other work
3202
Published: 16-09-2024
PlumX

Authors

Abstract

This article presents a Project-Based Learning proposal implemented in a Vocational Training classroom to address biomedical research with the students of the Molecular Biology and Cytogenetics module. The objective is to detect challenges and adaptations required throughout the project to attend the needs of the students and the assessment of the project in terms of preparation for the world of work. A design-based research methodology is followed that allows us to carry out an analysis of the changes made to the project to meet the challenges presented, as well as a categorization of the benefits pointed out by the 21 participants as project’s contributions to their professional future, among them the improvement of their ability to work- team and a better acquisition of scientific knowledge.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

References

Ageitos, N., Puig, B. y Calvo Peña, X. (2017). Trabajar genética y enfermedades en secundaria integrando la modelización y la argumentación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 86-97. http://hdl.handle.net/10498/18848

Albaladejo, C. y A. M. Lucas. (1988). Pupils' meanings for ‘mutation’, Journal of Biological Education, 22(3), 215-219. https://doi.org/10.1080/00219266.1988.9654986

Bell, S. (2010). Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future. The ClearingHouse, 83(2), 39-43. http://www.jstor.org/stable/20697896

Bezanilla-Albisua, M. J., Poblete-Ruiz, M., Fernández-Nogueira, D., Arranz-Turnes, S. y Campo-Carrasco, L. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089

Chinn, C. A. y Malhotra, B. A. (2002). Epistemologically authentic inquiry in schools: a theoretical framework for evaluating inquiry tasks. Science Education, 86 (2), 175-218. http://dx.doi.org/10.1002/sce.10001

Crujeiras, B. y Cambeiro, F. (2018). Una experiencia de indagación cooperativa para aprender ciencias en educación secundaria participando en las prácticas científicas. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 15(1), 1201. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1201

Crujeiras, B. y Jiménez-Aleixandre, M.P. (2015). Desafíos planteados por las actividades abiertas de indagación en el laboratorio: articulación de conocimientos teóricos y prácticos en las prácticas científicas. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 33(1), 63 - 84. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/288572

Decreto 77/2016, de 28 de abril, por el que se establece el currículo del ciclo formativo de grado superior correspondiente al título de técnico superior en laboratorio clínico y biomédico. Diario oficial de Galicia, 08 de julio de 2016, núm. 129, pp. 29085.

Design-Based Research Collective. (2003). Design-based research: An emerging paradigm for educational inquiry. Educational researcher, 32(1), 5-8. https://doi.org/10.3102/0013189X032001005

Díaz Tenza, P. J. (2018). Aprendizaje Cooperativo: Guía de aplicación en el aula. Independently published.

Domènech-Casal, J.D. (2016). Gene Hunting: una secuencia contextualizada de indagación alrededor de la expresión génica, la investigación in silico y la ética en la comunicación biomédica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencia, 13(2), 342-358. http://hdl.handle.net/10498/18292

Domènech-Casal, J.D. (2018). Aprendizaje basado en proyectos en el marco STEM. Componentes didácticas para la competencia científica. Ápice, Revista de Educación Científica, 2 (2), 29-42. https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4524

Domènech-Casal, J., Lope, S. y Mora, L. (2019). Qué proyectos STEM diseña y qué dificultades expresa el profesorado de secundaria sobre Aprendizaje Basado en Proyectos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(2), 2203. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2203

Espinosa, M. B. (2016). El Pez Cebra: una Herramienta en Educación. The Zebrafish: a Tool in Education. Revista de educación en biología, 19(1), 11-18. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v19.n1.22527

Expósito, F., y Moreno, A. (2021). Una experiencia de éxito de la metodología ABP en Formación Profesional. Revista Digital Scientia Omnibus Portus, 1(1).

Fabregat Pitarch, A. y Gallardo Fernández, I.M. (2019). Desarrollo de proyectos en formación profesional desde entornos de aprendizaje sostenible. En K. G. Ramírez Paredes (Coord.): Recursos educativos para el aula del siglo XXI (pp. 120-129) Adaya Press.

Facione, P. A., Sánchez, C. A., Facione, N. C., y Gainen, J. (1995). The disposition toward critical thinking. Journal of General Education, 44(1), 1-25.

Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. Research findings and recommendations. Millbrae, CA: The California Academic Press.

Garcés, M., Crespo Puras, M. D. C., Finkel Morgenstern, L., y Arroyo Menéndez, M. (2016). Estudio sobre las enfermedades neurodegenerativas en España y su impacto económico y social. Universidad complutense de Madrid.

Guerra-Varela, J., Cabezas-Sainz, P., Yebra-Pimentel, E., Gutiérrez-Lovera, C., Cedrón, V. P., Otero Obarrio, M. A., ... y Sánchez, L. (2016). “A zebra in the water”: Inspiring Science in Spain. Zebrafish, 13( 4 ) , 241 - 247 . https://doi.org/10.1089/zeb.2015.1178

Howe, K., Clark, M., Torroja, C. et al. (2013). La secuencia del genoma de referencia del pez cebra y su relación con el genoma humano. Nature 496, 498–503. https://doi.org/10.1038/nature12111

Kelly, G. J. (2008). Inquiry, activity and epistemic practice. En R. A. Duschl y R. E. Grandy (Eds.), Teaching scientific inquiry: Recommendations for research and implementation (pp. 99–117). Sense Publishers.

López de Frutos, L., Romero-Imbroda, J., Rodríguez-Sureda, V., y Giraldo, P. (2020). Nueva variante asociada a enfermedad de Niemann-Pick tipo C: manifestaciones neurológicas y caracterización bioquímica, molecular y celular. Neurología, 50-52. https://doi.org/10.1016/j.nrl.2017.07.010

Megayanti, T., Busono, T., y Maknun, J. (2020). Project-based learning efficacy in vocational education: Literature review. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 830(4), 042075. https://doi.org/10.1088/1757-899X/830/4/042075

Molina Cimadevilla, M. J. (s.f.) Aprende con Danio [Página web]. Recuperado el 05 de junio de 2023 de https://www.aprendecondanio.com/

OCDE. (2020). PISA 2024: Strategic vision and direction for science. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2024-assessment-analytical-framework-science-strategic-vision-proposal.htm

Osborne, J. (2014). Scientific practices and inquiry in the science classroom. En N. G. Lederman y S. K. Abell (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 579–599). Routledge.

Partnership for 21st Century Skills (2010). 21st Century Knowledge and Skills in Educator Preparation. Pearson.

Parra Arroyo, E. (2020). Aplicació de la metodologia ABP al cicle formatiu de grau mig de jardineria i floristería (Trabajo de Fin de Máster). Universidad Politécnica de Cataluña.

Puig, B., Blanco Anaya, P., y Mosquera Bargiela, I. (2023). Integrar el Pensamiento Crítico en la Educación Científica en la Era de la Post-verdad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(3), 3301-3301. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i3.3301

Quelle Regaldie, A., Gandoy Fieiras, N., R Villamayor, P., Maceiras, S., Losada, A. P., Folgueira, M., ... y Sobrido, M. J. (2023). Severe neurometabolic phenotype in npc1-/-zebrafish with a C-terminal mutation. Frontiers in Molecular Neuroscience. https://doi.org/10.1101/2023.02.09.527822

Real Decreto 53/2013, del 01 de febrero, por el que se establecen las normas básicas aplicables a la protección de los animales utilizados en experimentación y otros fines científicos, incluyendo la docencia. Boletín Oficial del Estado, 08 de febrero de 2013, núm.34, pp. 11370-11421.

Sanmartí, N., y Márquez, C. (2017). Aprendizaje de las ciencias basado en proyectos: del contexto a la acción. Ápice. Revista de Educación Científica, 1(1). https://doi.org/10.17979/arec.2017.1.1.2020

Sauces, M., y Callado, R. (2016). Las enfermedades raras en España. Un enfoque social. Revista Prisma Social, (17), 373-395 https://revistaprismasocial.es/article/view/1289

Stern, F., y Kampourakis, K. (2017). Teaching for genetics literacy in the post-genomic era. Studies in Science Education, 53(2), 193-225. https://doi.org/10.1080/03057267.2017.1392731

Sentí Clapés, M., Presas i Puig, A., y Baños y Díez, J. E. (2018). La enseñanza de la relación mutua entre ciencias biomédicas y sociedad. La experiencia de biomedicina, sociedad y cultura. Educación Médica, 20 (6), 347-52. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.05.004

Singleman, C., y Holtzman, N. G. (2014). Growth and maturation in the zebrafish, Danio rerio: a staging tool for teaching and research. Zebrafish, 11(4), 396-406. https://doi.org/10.1089/zeb.2014.0976

Todd, A. y Kenyon, L. (2016). Refinamientos empíricos de una progresión de aprendizaje de genética molecular: las construcciones moleculares. Diario de Investigación en Enseñanza de Ciencias, 53 (9), 1385-1418.

Tomasiewicz, H. G., Hesselbach, R., Carvan, M. J., Goldberg, B., Berg, C. A., y Petering, D. H. (2014). Zebrafish as a model system for environmental health studies in the grade 9–12 classroom. Zebrafish, 11(4), 384-395. https://doi.org/10.1089/zeb.2013.0881

Uskola A. (2016) ¿Los productos homeopáticos pueden ser considerados medicamentos?:Creencias de maestras/os en formación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 574-587. http://hdl.handle.net/10498/18498

Villamandos García, D., y Santos-Lozano, A. (2014). Enfermedad de Niemann-Pick: un enfoque global. Ene, 8(2), 0-0. https://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2014000200003

Villar-López, M., y Blanco-Anaya, P. (2022). Conocimientos del alumnado de formación profesional sobre investigación biomédica para el estudio de la genética. En A. Benarroch Benarroch (Coord.), 30 Encuentros Internacionales de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 805–810). Universidad de Granada, Servicio de Publicaciones http://apice-dce.com/wp-content/uploads/2022/10/Actas-30-EDCE.pdf

Villar-López, M., Blanco-Anaya, P. y Fernández-Vila, S. (2023). En búsqueda del compuesto para paliar los síntomas de una enfermedad rara. En B. Puig, B. Crujeiras-Pérez y P. Blanco-Anaya (Coords.): Pensar científicamente. Problemas sistémicos y acción crítica (pp. 93-104). Graó.