Enseñanza y divulgación de la ciencia en la integración universidad-escuela: una experiencia en Brasil
Downloads
- PDF (Español (España)) 814
- EPUB (Español (España)) 188
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
Additional Files
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2201Info
Abstract
Resumen: A partir de la idea de que la Ciencia y la Tecnología desempeñan un papel central en nuestra lectura y comprensión del mundo, identificamos la centralidad y urgencia de la educación científica en la formación del ciudadano contemporáneo, defendiendo la necesidad de la integración universidad-escuela en acciones orientadas hacia la comprensión pública de la ciencia por los diferentes sectores de la sociedad. Se presentan aquí algunas experiencias desarrolladas en Brasil por el Instituto de Física de la Universidad de Brasilia, a través de su Núcleo de Investigación en Enseñanza de la Física (NPEF), en asociación con algunas escuelas públicas de la capital federal y el Museo de la Ciencia y Tecnología de Brasilia (en implantación).
Palabras clave: Enseñanza de la ciencia; Divulgación de la ciencia; Integración universidad-escuela; Museo de ciencia.
Teaching and science divulgation in university-school integration: an experience in Brazil
Abstract: Based on the idea that science and technology play a central role in our reading and understanding of the world, we identify the centrality and urgency of scientific education in the formation of the contemporary citizen, defending the need for university-school integration in actions oriented towards the public understanding of science by the different sectors of society. Some of the experiences developed in Brazil by the Institute of Physics of the University of Brasília, through its Physics Education Research Group, in association with some public schools of the federal capital and the Museum of Science and Technology of Brasilia (in implementation), are presented here.
Keywords: Science education; Science divulgation; University-school integration; Science museum.
Downloads
Supporting Agencies
License
Copyright (c) 2018 Los/as autores/as pueden mantener el copyright, concediendo a la revista el derecho de primera publicación. Alternativamente, las/os autoras/es puede transferir el copyright a la revista, la cual permitirá a las/os autoras/es el uso no-comercial del trabajo, incluyendo el derecho a colocarlo en un archivo de acceso libre. Además, se puede consultar Creative Commons sobre licencias de copyright flexibles.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC
References
Bachelard G. (1986) La formation de l’esprit scientifique, 13 ed. Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.
Bruner J. (1961) The Act of Discovery. Harvard Education Review 30 (1), 21-327.
Bruner J. (1965) The Growth of Mind. American Psychologist 20, 1007-1017.
Freire P. (2016) Conscientização. São Paulo: Cortez Editora.
Freire P. (1973) ¿Extensión o Comunicación? Madrid: Siglo Veintiuno Editores
Massarani, L., Moreira I. C. (2002) Aspectos Históricos da Divulgação Científica no Brasil. pp. 43-64 en L.
Massarani, I. C. Moreira, M. F. Brito (Orgs.), Ciência e Público: caminhos da divulgação científica no Brasil. 1ed. Rio de Janeiro: Casa da Ciência.
Massarani L., Moreira I. C. (2015).Science communication in Brazil: A historical review and considerations about the current situation. Anais da Academia Brasileira de Ciências 88, 1577-1595.
McConney A., Oliver M. C., Woods-McConney A., Schibeci R., Maor D. (2014) Inquiry, Engagement, and Literacy in Science: A Retrospective, Cross-National Analysis Using PISA 2006. Science Education 98 (6), 963-980.
OCDE (2016) PISA 2015 Assessment and Analytical Framework: Science, Reading, Mathematic and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing.
Sagan C. (1997) The Demon-Haunted World. New York: Ballantine Books. (Edición en castellano (1997) El mundo y sus demonios. Barcelona: Ediciones B).
Wagensberg J. (2005) The “total” museum, a tool for social change. História, Ciências, Saúde – Manguinhos 12 (Supplement), 309-321.