La importancia de capacitar a los estudiantes de ingeniería en medir magnitudes físicas con exactitud y precisión
Info
Abstract
El proceso docente - educativo dirigido a la formación de ingenieros no siempre responde a la necesidad de hacerlos competentes para medir magnitudes físicas propias del desempeño profesional, debido a lo cual no queda preparado para cumplir algunas de las funciones propias del egresado de estas carreras. La formación de esta capacidad depende de la sistematización de un conjunto de habilidades asociadas al proceso de medición, que circula entre varias disciplinas o queda en el marco estrecho de una de ellas, lo que conlleva a una pérdida en los niveles de asimilación y profundidad de los contenidos, y al final resulta que el ingeniero no está capacitado para medir con la exactitud y precisión requerida. El trabajo pretende presentar este problema, argumentarlo y hacer una propuesta para su solución, basada en un enfoque transdisciplinar.
Palabras clave: Magnitudes físicas, proceso de medición, exactitud, precisión, transdisciplinariedad.
The importance of enabling engineering students to measure physical quantities with accuracy and precision
The process of instruction and education aimed at the training of engineers does not always respond to the need to make them competent to measure physical magnitudes of professional performance, due to which it is not prepared to fulfill some of the functions of graduates of these courses. The formation of this capacity depends on the systematization of a set of skills associated with the measurement process, which circulates between several disciplines or is within the narrow frame of one of them, which leads to a loss in the levels of assimilation and depth of the contents, and in the end it turns out that the engineer is not able to measure with the accuracy and precision required. The paper tries to present this problem, to argue it and to make a proposal for its solution, based on a transdisciplinary approach.
Key words: Physical magnitudes, measurement process, accuracy, precision, transdisciplinarity.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC