Gamifying evolution: using the ecosystem as a context for the application of evolutionary thinking
Downloads
- PDF (Español (España)) 673
- EPUB (Español (España)) 32
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 29
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1304Info
Abstract
En este artículo se presentan y fundamentan los resultados de una investigación que pretende ayudar al alumnado a pensar y argumentar en relación con el modelo evolutivo basado en la Selección Natural. En ella, se analiza la progresión de las producciones de los participantes antes y después de realizar una actividad de aula basada en la gamificación, con el objetivo de explorar en qué medida el contexto creado al usar un serious game diseñado específicamente para la enseñanza de la evolución, promueve la activación de conceptos ya construidos previamente y posiciona a los estudiantes para comprender mejor los hechos reales que se les propone más tarde. El marco desde el que se plantean las tareas a los estudiantes es el del ecosistema y no el de la propia evolución, con el objetivo de ayudarles a construir la idea de que la evolución es un proceso que sucede en los ecosistemas. Los resultados apoyan que el tratamiento de la evolución desde el ecosistema contribuye a la disminución de concepciones finalistas y adaptacionistas y concede a la población su protagonismo en el proceso evolutivo. Asimismo, se valora positivamente el serious game diseñado, como mediador del proceso de autorregulación que realizan los estudiantes, para reconstruir sus propios argumentos.
Palabras clave: Evolución biológica, ecosistema, gamificación, modelo eco-evo
Article title: Gamifying evolution: using the ecosystem as a context for the application of evolutionary thinking
Abstract: This paper presents the results of a research that aims to help students think and argue in relation to the evolutionary model based on Natural Selection. Such research analyzes the evolution of participant's productions before and after conducting a classroom activity based on gamification. The goal is to explore if the context created with the serious game (specially designed to teach the evolution), promotes the activation of previous knowledge and in which way promotes a better understanding of the facts proposed. These facts are presented from the ecosystem perspective instead of the evolution model. Results show that using the ecosystem as the context of evolution contributes to the reduction of finalist and adaptationist conceptions and brings population concept as a crucial concept in students' explanation. Likewise, the serious game designed is recognized as a mediator of the self-regulation process that students do to reconstruct their own arguments.
Keywords: Biological evolution, ecosystem, gamification, eco-evo model
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2022 Mariona Domènech, Anna Marbà Tallada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC
References
Abraham, J.K., Meir, E., y Perry, J. (2009). Addressing Undergraduate Student Misconceptions about Natural Selection with an Interactive Simulated Laboratory. Evolution: Education and Outreach, 2, 393–404. https://doi.org/10.1007/s12052-009-0142-3
Bermúdez G., De Longhi A., Díaz S., Gavidia, V. (2014). La transposición del concepto de diversidad biológica. Un estudio sobre los libros de texto de la educación secundaria española. Enseñanza de las Ciencias, 32 (3), 285-302. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1129
Bertalanffy L.V. (1968). Teoría general de los sistemas. Fondo de Cultura Económica.
Bishop, B. A., y Anderson, C. W. (1990). Student Conceptions of Natural Selection and Its Role in Evolution. Journal of Research in Science Teaching, 27, 415-427. http://dx.doi.org/10.1002/tea.3660270503
Cheng, MT., Chen, JH., Chu, SJ., Chen, S. (2015). The use of serious games in science education: a review of selected empirical research from 2002 to 2013. Journal of Computers in Education, 2, 353–375. https://doi.org/10.1007/s40692-015-0039-9
Cheng, M.-T., y Annetta, L. (2012). Students’ learning outcomes and learning experiences through playing a Serious Educational Game. Journal of Biological Education, 46(4) 203-2013. https://doi:10.1080/00219266.2012.688848
Demastes, S. S., Settlage, J., y Good, R. G. (1995). Students’ Conceptions of Natural Selection and Its Role in Evolution: Cases of Replication and Comparison. Journal of Research in Science Teaching, 32, 535-550.http://dx.doi.org/10.1002/tea.3660320509
Della Costa, G. M. , Occelli, M. (2020). Análisis de simulaciones computacionales para la enseñanza del modelo de evolución biológica por selección natural. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(2), 2201. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i2.2201
Doménech Girbau, M. y Marbà Tallada, A. (2022). La evolución como proceso del ecosistema. Una visión integradora. Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 108, 51-55
García-Barros, S. (2018). La biodiversidad. Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, 94, 7-12.
Gómez Trigueros I.M. (2018) Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadoras para la enseñanza y aprendizaje de la historia. Educação & Formação, 3(8), 3-16.
González-Galli, L. G., Meinardi, E. (2015). Obstáculos para el aprendizaje del modelo de evolución por selección natural, en estudiantes de escuela secundaria de Argentina. Ciência & Educação (Bauru), 21, (1), 101-122. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=251038425007
Gónzalez-Galli, L, Pérez, G., Gómez-Galindo, A., y. (2018). Enseñanza de la evolución: fundamentos para el diseño de una propuesta didáctica basada en la modelización y la metacognición sobre los obstáculos epistemológicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(2), 2102. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2102
González-Robles A. y Vázquez-Vílchez M. (2022). Propuesta educativa para promover compromisos ambientales a través de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en Bachillerato: el juego S.O.S. Civilizaciones. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 19 (1), 1103. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i1.1103
Gresch, H. (2020). Teleological explanations in evolution classes: video-based analyses of teaching and learning processes across a seventh-grade teaching unit. Evo Educ Outreach, 13(10), 1-19. https://doi.org/10.1186/s12052-020-00125-9
Hammann, M y Nehm, R. (2020). Teleology and evolution education: introduction to the special issue. Evolution: Education and Outreach, 13-16. https://doi.org/10.1186/s12052-020-00130-y
Hanisch, S. y Eirdosh, D. (2021). Causal mapping as a teaching tool for reflecting on causation in human
evolution. Science & Education, 30, 993–1022. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00157-z
Harlen, W. (ed). (2010) Principles and Big Ideas of Science Education. Association for Science Education.http://innovec.org.mx/home/images/Grandes%20Ideas%20de%20la%20Ciencia%20Espaol%2020112.pdf
Jiménez Aleixandre, M. P. y Fernández, J. (1989) ¿Han sido seleccionados o se han acostumbrado? Ideas de estudiantes de biología sobre la selección natural y consistencia entre ellas. Infancia y Aprendizaje, 47, 67-82
Kalinowski, S.T., Leonard, M.J., Taper, M.L. (2016). Development and Validation of the Conceptual Assessment of Natural Selection (CANS). CBE Life Science Education,15 (4), 64. https://doi.org/10.1187/cbe.15-06-0134
Kelemen, D. (1999). Function, goals and intention: children’s teleological reasoning about objects. Trends in Cognitive Sciences, 3(12), 461-468. https://doi.org/10.1016/S1364-6613(99)01402-3
Margalef, R. (2012). La nostra biosfera. Obra original Our Biosphere, (1997). Universitat de València.
Mayr, E. (1982). The Growth of Biological Thought: Diversity, Evolution, and Inheritance. The Belknap Press of Harvard University Press. https://www.epitropakisg.gr/grigorise/Mayr_GrowthOfBiologicalThought.pdf
Ministerio de Educación y Formación Professional. (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre (LOMLOE). https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf
National Research Council (2012). A Framework for K-12 Science Education: Practices, Crosscutting Concepts, and Core Ideas. The National Academies Press.
Nehm, R. H. y Reilly, L. (2007). Biology Majors’ Knowledge and Misconceptions of Natural Selection. BioScience, 57, 263-272. http://dx.doi.org/10.1641/B570311
PhET Interactive Simulations Natural Selection https://phet.colorado.edu/en/simulations/natural-selection
Ruiz R., Álvarez E., Noguera R., Esparza M. (2012). Enseñar y aprender biología evolutiva en el siglo XXI. Bio-grafía: Escritos sobre la Biología y su Enseñanza; 5, (9), 80-88. http://dx.doi.org/10.17227/20271034.vol.5num.9bio-grafia80.88
Shabnam, M.; Kiriazis, N. M.; y Neuman-Lee, L. A. (2020). The Natural Selection Game: Incorporating Active Learning in Evolution Curricula for General Biology. The American Biology Teacher, 82 (2). https://doi.org/10.1525/abt.2020.82.2.104
Verhoeff, R.P., Waarlo, A. J., y Boersma, K. T. (2008). Systems Modelling and the Development of Coherent Understanding of Cell Biology. International Journal of Science Education, 30(4), 543-568.
White, P. Jt., Merle K., Heidemann, M.K., y Smith, J. J. (2013). New Integrative Approach To Evolution Education. BioSciences, 63 (7). http://www.evo-ed.com/resources/2013%20white%20heidemann%20and%20smith.pdf