Fiction to communicate, fantasy to educate: an identity that remains, a difference that transforms

Número

Downloads

Article abstract page views:  177  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v2.i17.7

Info

Monographic
59-69
Published: 01-11-2018
PlumX

Authors

  • Marta Ofelia Chaile (AR) Consejo de Investigación de la Universidad Nacional de Salta

Abstract

This work deals with the particular cultural way of spreading fantasy and fiction through legends and stories in the interior of Argentina, through the animistic and imaginary stories that emerge from its folk.

The aforementioned cultural identity is renewed by the task of a writer who, however, achieves the pedagogical plus of capturing interest in reading in children, youths, and the community about an elf, using the book format combined with attractive techno-electronic devices.

An interview is conducted with the author, who provides more details about his road map to spread this democratic literary genre.

The present article shows the interplay between the conceptual opposites of identity and difference, fantasy and fiction in relation to geography, history and its characters, as well as the complementarity between communication and education, stemming from both classroom and non-formal practices.

Keywords

Legends, elf, identity, education and communication, difference

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Chaile, M. O. (2018). Fiction to communicate, fantasy to educate: an identity that remains, a difference that transforms. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (17), 59–69. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v2.i17.7

References

Binda Galíndez, C., Javi, V. M., Chaile, M. O. (2018) ¿Extensión o Comunicación?: una discusión pendiente en las prácticas de investigación. III Jornadas Intercátedras de Antropología. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy. 26 y 27 de Mayo.

Chaile, M. O. (2014). Programa de Didáctica y Formación Docente. Profesorados en matemática, Física y Química. Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional de Salta. Unidades I y II. Disponible en: http://www.duende.com.ar

Chaile, M. O. (2014). Programa de Introducción a la Educación. Profesorados en matemática, Física y Química. Facultad de Ciencias Exactas. Universidad Nacional de Salta. Bloque Temático II.

Chaile, M. O. (2018) Profesores que enseñan ciencias. ¿Profesionales reflexivos? Su relación con la igualdad, la equidad, la diferencia. III Jornadas Intercátedras de Antropología. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy. 26 y 27 de Mayo.

Pérez Paz, F. (2014) Duende amigo. Recopilación regional de Historias patrias y Leyendas. 1. Fondo Editorial de la Secretaría de Cultura de la Provincia de Salta.