ICTs go hand by hand early childhood Education

Número

Downloads

Article abstract page views:  1325  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v1.i16.10

Info

Articles
107-120
Published: 01-05-2018
PlumX

Authors

  • María Jesús Leo Chicón (ES) Escuela Infantil Municipal de Cádiz
  • María Ángeles Morera Rioja (ES) Escuela Infantil Municipal de Cádiz
  • María Dolores Rodríguez Astorga (ES) Escuela Infantil Municipal de Cádiz

Abstract

The technological revolution is causing the current society to be in constant change, that there is always something new and that the new thing quickly becomes old and goes into disuse. Students, as digital natives, are an implicit part of this process, but they need technological and audiovisual training and education that enables them to develop in a reflexive and critical manner so as not to become a passive, credulous and manipulable subject. "The image is manipulable, people should not be" (Granado, 2003). Due to this, it is necessary to readjust the entire educational environment, including the teaching space, energizing it and equipping it with the necessary means, thus encouraging the attention and participation of the students, in order to facilitate the learning. The following article refers to a written document detailing the experience carried out in an Early Childhood Education Center with the implementation of an audiovisual media workshop aimed at students of two and three years old, based on "The Cinema as a Didactic Resource" and education in values.

Keywords

ICT, digital divide, literacy, technologies, cinema, teaching resource, audiovisual education.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Leo Chicón, M. J., Morera Rioja, M. Ángeles, & Rodríguez Astorga, M. D. (2018). ICTs go hand by hand early childhood Education. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (16), 107–120. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v1.i16.10

References

ABC (2017) La tecnología, la gran aliada de la educación del siglo XXI. Recuperado de http://www.abc.es/contentfactory/post/2017/10/31/la-tecnologia-la-gran-aliada-de-la-educacion-del-siglo-xxi/ (11/12/1017).

Albero, M. (1984). La televisión didáctica. Barcelona: Mitre.

Alfonso, R. D. (2004). Nuevas Tecnologías y Educación en el siglo XXI. Etic@ net. Recuperado de http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero4/Articulos/Formateados/NTIC_SXXI.pdf

Amar, V. (2009). El cine en la encrucijada de la educación y el conocimiento. Enlace, 6(2); 131-140.

Aparici, R. (1996). La revolución de los medios audiovisuales: educación y nuevas tecnologías. Madrid: Ediciones de la Torre.

Area, M. (2007). Los materiales educativos: origen y futuro. IV Congreso Nacional de Imagen y Pedagogía. Veracruz, México. 23-27/10/2007.

Area, M. (2007). Algunos principios para el desarrollo de buenas prácticas pedagógicas con las TIC en el aula. Primeras Noticias: Comunicación y Pedagogía, 222; 42-47.

Area, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos un estudio de casos. Revista de educación, 352; 77-97.

Cacheiro, M.L. (2014). Educación y tecnología: Estrategias didácticas para la integración de las TIC. Madrid: UNED.

Camino, M.J. (2017). Las TIC en la Educación del siglo XXI. La Rioja.com.

Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la Educación virtual. Madrid: Morata.

Corominas, A. (1994). La comunicación audiovisual y su integración en el currículum. Barcelona: Graó.

Dale, E. (1969). Audiovisual methods in teaching. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Fernández, J. y Duaso, S. (1982) El cine en el aula. Madrid: Narcea.

García Ares, C.M. y otros. (2009). El uso de las TICS en el aula de Educación Infantil. Londrés: Lulucom.

García Merino, J.J. (2010). Juguetes musicales. Historia y evolución hasta las TIC. Influencia en el desarrollo psicoevolutivo y proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Temas para la educción, 9.

García Torres, C. y Arranz, M.L. (2011). Didáctica de educación Infantil. Madrid: Parainfo.

Granado, M. (2003). Educación audiovisual en educación infantil. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 20, 155-158.

Granado, M. (2008). La otra educación audiovisual. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 31; 563-570.

Granado, M. (2017). Realidad y virtualidad en el ámbito educativo. En busca de una interacción sinérgica. Congreso Internacional de Ciencias Tecnológicas. Guayaquil (Ecuador). 10-12/02/2017.

Marín, V. y otros (2011). La televisión, ¿medio para el desarrollo de la Educación Infantil? Educatio Siglo XXI, 29 (1); 345-3.

Martín-Laborda, R. (2005). Las nuevas tecnologías en la educación. Cuadernos/ sociedad de la información, 5. Fundación AUNA.

Martínez, M. (2010). Las nuevas tecnologías en Educación Infantil. Una propuesta didáctica Webquest.
Revista DIM. Didáctica, Innovación y Multimedia, 17. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/dim/16993748n17/16993748n17a10.pdf

Martínez-Salanova, E. (2002): Aprender con el cine, aprender de película. Una visión didáctica para aprender e investigar con el cine. Huelva: Grupo Comunicar.

Martínez-Salanova, E. (2016): Cine para educar. Miradas y expectativas didácticas. En VV.AA. (Coord.). Artes y educación de Varios. Proyecto Atalay. Sevilla. Universidad Pablo de Olavide/Atalaya; 101-106.

Olivar, J. y Daza, A. (2007). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) y su impacto en la educación del s. XXI. Revista Negontium, 7; 21-46.

Ortega, J. A. (2004). Redes de aprendizaje y currículum intercultural. En XIII Congreso Nacional y II Iberoamericano de Pedagogía. Valencia (Vol. 14).

Romero, R. (2006). Nuevas Tecnologías en Educación Infantil. El rincón del ordenador. Sevilla: MAD S.L.

Solano, M. y Viñarás, M. (2013). Las nuevas tecnologías en la familia y la educación; retos y riesgos de una realidad inevitable. Madrid: CEU Ediciones.

Taddei, N. (1979). Educar con la imagen. Madrid: Marova.

Younis, J. A. (1988). El niño y la cultura audio-visual. Centro de la Cultura Popular Canaria.

Zabala, M.A. (2006). Didáctica de la Educación Infantil. Madrid: Ed. Narcea.