Project “Open Class”: Development of Educational Competences For the Development within Non-regulated Training Courses

Número

Downloads

Article abstract page views:  292  

Info

Articles
111-120
Published: 01-11-2013

Authors

Abstract

The project “Open Class” was born with a socio-economic context which has forced the education of public spending within formal education. The lack of economic resources has attributed to a deceleration of strategies within education policies which lauded an increased attention for students with specific educative needs. The presence of a high percentage of immigrant population in Puerto Real (Cádiz) makes this kind of initiative necessary. The basis of this project is to offer educative support to these immigrant students and to the children of these immigrants who were born in the locality and go to school there. What started out as a group of six children between the ages of four and nine, and of Senegalese and Moroccan nationality has now grown to include the inclusion of more adults plus two more students of Pakistani origin who are in need of linguist support in Spanish. This variety of academic profiles, ages, family backgrounds, customs, cultures, although challenging, generates a multicultural dynamics of cooperation and of interest in learning and to know about the life of the other. This is how Project “Open-Class” was born.

Keywords

Values, cooperation, multiculturalism, culture and education.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Gutiérrez, A., & Anarte, M. (2013). Project “Open Class”: Development of Educational Competences For the Development within Non-regulated Training Courses. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (7), 111–120. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6302

References

Aznar Minguet, Pilar y Ull Solís, Mª Angels (2009). “La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible: el papel de la Universidad”. Revista de Educación, número extraordinario 2009; 219-237. Disponible en: http://www.revistaeducacion.mec.es/re2009/re2009_10.pdf. (Consultada el 15 de julio de 2013.).

Comité de Ayuda al Desarrollo (2003). Examen de la Cooperación Española 1999-2001: Recomendaciones e Informe de la Secretaría del CAD. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. En: Disponible en: http://www.aecid.es/es/servicios/publicaciones/Documentos/Otras_publicaciones_informes_cooperacion_espanola/Publicaciones/docu_coope_esp/ (Consultada el 10 de julio de 2013).

Coordinadora de ONG para el Desarrollo-España (2005): “Educación para el desarrollo: una estrategia de cooperación imprescindible”. En:

http://www.congde.org/contenidos/educacion-para-el-desarrollo-una-estrategia-de-cooperacion-imprescindible.html. (Consultada el 30 de junio de 2013).

COUNCIL OF THE EUROPEAN UNION: Council conclusions on education for sustainable development 3046th EDUCATION, YOUTH, CULTURE and SPORT Council meeting Brussels, 18 and 19 November 2010. En: http://consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/educ/117855.pdf (Consultada el 02 de julio de 2013).

Developing Challenges and Opportunities for Policy Eurydice Report at School in Europe: Key Competences. En: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145EN.pdf. (Consultada el 10 de julio de 2013).

Grasa, R. (1990): “Aprender la interdependencia: educar para el desarrollo”, en José A. Sanahuja (Coord.) Juventud, desarrollo y cooperación. Madrid: Cruz Roja Española; 97-107.

Ministerio de Educación y Ciencia (2004). “Una educación de calidad para todos y entre todos”. En: http://debateeducativo.mec.es/. (Consultada el 20 de julio de 2013).

Ortega Carpio, Mª. L. (2007): Estrategia de Educación para el Desarrollo de la Cooperación Española.

Secretaría de Estado de Cooperación Internacional. Dirección General de Planificación y Evaluación de Políticas para el Desarrollo. En: http://www.educacionparaeldesarrollo.org/. (Consultada el 03 de julio de 2013).

UNESCO (2005): “Contributing to a More Sustainable Future: Quality Education, Life Skills and Education for Sustainable Development. Focusing Resources on Effective School Health”.

William J. Platt, (1970): “Educating for development”", Education + Training, Vol. 12 Iss: 8; 296 –301.

Webgrafía

Aula SED. Biblioteca de recursos de Educación para el Desarrollo. http://www.educacionparaeldesarrollo.org/ (Consultada el 05 de julio de 2013).

Coordinadora ONG para el Desarrollo España. www.congde.org (Consultada el 03 de julio de 2013).

Development Education Exchange in Europe Project. www.deeep.org (Consultada el 03 de julio de 2013).

Manual Digital de Educación para el desarrollo. FONGCAM. http://www.fongdcam.org/paginas/recursos/ (Consultada el 05 de julio de 2013).

Pangea. http://pangea.org/ (Consultada el 10 de julio de 2013).

Proyecto Aula para todos. http://proyectoaulaparatodos.blogspot.com.es/p/descripcion-del-proyecto.html (Consultada el 03 de julio de 2013).

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

http://www.unesco.org/new/es/education/themes/leading-the-international-agenda/education-for-sustainable-development/ y http://en.unesco.org/themes/education-21st-century (Consultada el 05 de julio de 2013).