Photography: From a Qualitative Research Model to Training in Environmental Education

Número

Downloads

Article abstract page views:  946  

Info

Monographic
27-35
Published: 01-05-2013

Authors

Abstract

This works begins by establishing the relevance of photography as a tool to analyze and garnish information in qualitative research. In this respect, we set out to analyze the application of photography within an educative experience which has been designed on a post-graduate course. The Master in Environmental Teaching in an inter-university programme in which various Andalucian universities participate. This Master relies heavily on information and communication technologies, and uses the virtual platform Moodle. On the other hand, it also uses virtual teaching methods through  Adobe Connect Pro Meeting videoconferencing. All the campuses involved in this project can thus be connected in real time and the students can participate simultaneously in the development of the classes. The use of photography in a teaching experience at a post-graduate level shows the potential of this technique in fomenting participative, cooperative and meaningful learning.

Keywords

Photography, environmental education, b-learning, digital platforms for learning, participative learning

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Tójar Hurtado, J. C., & Rodríguez, M. (2013). Photography: From a Qualitative Research Model to Training in Environmental Education. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (6), 27–35. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6314

References

Calvo, L. (Dir.) (1998). Perspectivas en Antropología Visual. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares. Tomo LIII. Cuaderno Segundo. Madrid: CSIC.

Casetti, F. (1989). El film y su espectador. Madrid: Cátedra.

Casetti, F. y Di Chio, F. (1991). Cómo analizar un film. Buenos Aires: Paidós.

Chen, D. T., Wang, Y. M. y Hung, D. (2009). “A journey on refining rules for online discussion: implications for the design of learning management systems”, en Journal of Interactive Learning

Research, 20 (2), 157-173.

Correa, J. M. (2005). “La integración de plataformas de e-learning en la docencia universitaria: enseñanza, aprendizaje e investigación con Moodle en la formación inicial”, en Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 1 (4), 37-48.

Deleuze, G. (1985). La imagen-Tiempo. Estudios sobre cine 2. Buenos Aires: Paidós.

Derrida, J. (1997). Cómo no hablar y otros textos. Barcelona: Proyecto A.

Estrada, L. I., Tójar, J. C. y Matas, A. (2010). Evaluación de una experiencia blended learning. Un nuevo enfoque curricular en la Educación Ambiental. I Encontro Internacional TIC e Educação. (pp. 369-374). Lisboa: Instituto de Educação.

Gauldreault, A. y Jost, F. (1990). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Buenos Aires: Padiós.

González Mariño, J. C. (2006). “B-learning utilizando software libre, una alternativa viable en Educación Superior”, en Revista Complutense de Educación, 17 (1), 121-133.

Lisón, (Coord.). (1999). “Antropología Visual Española”, en Revista de Antropología Social, 8.

Mcluckie, J. A., Naulty, M., Luchoomun, D. y Wahl, H. (2009). “Scottish and Austrian perspectives on delivering a Master’s: From paper to virtual and from individual to collaborative”, en Industry and Higher Education, 23 (4), 311-318.

Rodríguez Gutiérrez, M. (1985). “Testimonio y poder de la imagen”, en A. Aguirre (Ed.) Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. Barcelona: Marcombo; 237-247.

Ruby, J. (1996). “Visual anthropology”. En D. Levison y M. Ember (Eds.). Encyclopedia of Cultural Anthropology. Vol. 4. Nueva York: Henry Holt Company.

Sontag, S (1989). Sobre la fotografía. Barcelona: Edhasa.

Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La muralla.

Tójar, J. C. (2010). “Apuntes de metodología participativa para el análisis de roles y relaciones en comunidades indígenas de la Amazonía Venezolana”. En J. C. Tójar (Coord.). (2010) Cooperación internacional e investigación educativa. Acción y colaboración en el desarrollo social. Sevilla: Infornet; 111-119.

Tójar, J. C. (2011). “Investigación cualitativa en educación”. En S. Nieto (Coord.). Principios, métodos y técnicas esenciales para la investigación educativa. Madrid: Dyckinson; 403-424.

Tosi, V. (1993). El lenguaje de las imágenes en movimiento. Barcelona: Grijalbo.

Vilches, L. (1986). La lectura de la imagen. Barcelona: Paidós.

Worth, S. (1981). Studying visual communication. Filadelfia: University of Pennsylvania Press.