The means of communication as vehicle of critical analysis for the inclusion of the prison population
Info
Abstract
With this article we try to offer elements for the reflection on the theory and education practice in prisons. For this, first offers a situational analysis on the relationship between society, education, methods of comunication and prisons, so afterwards we can relate an experience that through a lecture and critical interpretation of methods of written comunications, we try an inclusion process with the prison population. Also, we note some of the difficulties we find for the educative labour in these closed means offering an analysis that allows us to rethink the actual situation of prisons.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Arendt, H. (1996). Entre el pasado y el futuro. Barcelona: Península.
Arnanz, E. (1988). Cultura y prisión. Una experiencia y un proyecto de acción sociocultural penitenciaria. Popular: Madrid.
Ayuso, A. (2001). La intervención socioeducativa en el tratamiento penitenciario. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 6-7; 73-79.
Bordieu, (2002). “En defensa de un saber comprometido. Los investigadores y el movimiento social”, en Le Monde Diplomatique, 76.
Colom, A.J. (1991). Modelos de intervención socioeducativa. Madrid: Narcea.
Constitución Española de 31 de octubre de 1978. (B.O.E. nº. 311 de 29 de diciembre).
Flecha, R. y Tortajada, I. (1999): Retos y salidas educativas en la entrada de siglo, en AA.VV.: La educación en el siglo XXI. Barcelona: Graó.
Habermas, J. (1985). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
Ley Orgánica General Penitenciaria de 1979.
Martín, V.M. (2006). Actitudes de los internados en prisión, menores de veintiún años, ante la función reeducadora del medio penitenciario en el ámbito andaluz. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
Martín, V.M. y Vila, E.S. (2007). “Mapas de exclusión, animación sociocultural y espacios interculturales en la globalización”, en Cid, X.M. y Peres, A. Educación social, animación sociocultural y desarrollo comunitario. Vigo: Universidade de Vigo y Universidade de Tràs-os-Montes e Alto Douro.
Sáez, J. (2003). La profesionalización de los educadores sociales. En busca de la competencia educativa cualificadora. Madrid: Dykinson.
Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
Valderrama, P. (2010). Cárcel, poder, conflicto y ciudadanía. La micropolítica de la función reeducadora. Málaga: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
Vera, J. (1998). Educación social e impacto educativo de los medios persuasivos: publicidad y propaganda, en Revista de educación, 316¸ 193-213.
Vera, J. (1.999). Agentes de educación social y prevención de la violencia. En AA.VV. Nuevos espacios de la educación social. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto.
Vigotsky, L.S. (1995). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
Vila, E.S. (2006). El laberinto de la educación pública: globalización, participación, diferencia y exclusión social, en Revista de Educación, 339; 903-920.
Zambrano, M. (2000). La vocación del maestro. Madrid: Ágora.
