Homophobic cyberbullying in Primary Education: towards a school free of homophobia

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2021.i23.2202

Info

Articles
2202
Published: 20-07-2021
PlumX

Authors

Abstract

In recent years, cyberbullying has increased alarmingly, due to the constant evolution of technology, together with the ever-decreasing age of access to technological devices. In addition, anonymity, and the lack of direct and immediate perception of the damage caused, make homophobic cyberbullying a great challenge that schools must overcome and provide answers to. We need to listen to the experiences and emotions of students who have been harassed for their sexual orientation in the school setting through technological devices. The objective of this article is to learn about the several consequences caused by homophobic cyberbullying. For this purpose, the biographical narrative methodology is used to give a voice to a sixth-grade student of Primary Education who has suffered homophobic cyberbullying by some of his classmates.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Sánchez-Torrejón, B. ., & Mestre Malfran, Y. . (2021). Homophobic cyberbullying in Primary Education: towards a school free of homophobia. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (23), 2202. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2021.i23.2202

Author Biographies

Begoña Sánchez-Torrejón, Universidad de Cádiz

Professor of the Department of Didactics and School Organization of the Faculty of Educational Sciences of the University of Cádiz. Degree in Pedagogy (University of Granada). Master in Gender, Identity and Citizenship (University of Cádiz. Doctor in Art and Humanities (University of Cádiz). Member of RED LIESS: Ibero-American Network for the Socio-historical Study of Sexualities. Advisor to the Independent Council for the Protection of Children (Spain). Member of the Ibero-American Network on Social Sciences with a gender perspective (RED HILA). Member of the research group for communication media and education (EDUCOM) HUM818.

Yarlenis Mestre Malfran, Universidad de La Habana

Professor, researcher and feminist. Graduated in Psychology, at the Faculty of Social Sciences of the Universidad de Oriente (UO), 1999. Master in Community Intervention by the National Center for Sexual Education, Havana, 2004. Doctor in Interdisciplinary Studies in Sciences Humanas by the Faculty of Philosophy and Human Sciences of the Federal University of Santa Catarina, Florianópolis, Brazil (2017-2021). Expert in gender studies, feminisms, public health policies, sexual citizenship, queer and decolonial studies.

 

References

Amar Rodríguez, V. (2016). Leer la vida. Una investigación desde la perspectiva narrativa. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (2), 975-986.

Avilés, J.M. (2002). Bullying. Intimidación y maltrato entre alumnos. Steeseilas.

Barbero, M de S. (2017). Hacerse hombre en el aula: masculinidad,

homofobia y acoso escolar. Cadernos Pagu. (50), c175014. https://doi.org/10.1590/18094449201700500014

Bento, B. (2011). Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, 19 (2), 549-559.

Benítez, E. (2016). Ciberbullyng LGBT-fóbico. Nuevas formas de intolerância. Grupo de Educación de COGAM.

Borrillo, D. (2001). Homofobia. Bellaterra.

Carretero, R., y Nolasco, A. (2021). Acoso escolar y diversidad. Relación del acoso escolar con la percepción de normalidad en víctimas y agresores. Revista de Educación, (392) ,155-175.

Coll-Planas, G, Bustamante, G., y Missé, M. (2009). Transitant per les fronteres del gènere. Estratègies, trajectòries i aportacions de joves trans, lesbianes i gais. Colección Estudis, 25. Departament d'Acció Social i Ciutadania. Secretaria de Joventut.

Cristancho, M. K., y Niño, J. A. (2020). Estrategia de formación docente para la intervención en casos de ciberbullying. Infometric@ - Serie Sociales Y Humanas, 3(1), 109-130.

Del Río, C. (2010). El consentimiento informado en menores y adolescentes: Contexto ético-legal y algunas cuestiones problemáticas. Información psicológica, (100), 60-67.

Dorais, M. (2001). Mort ou fif. VLB Éditeur.

Garaigordobil, M., y Larrain, E. (2020). Acoso y ciberacoso en adolescentes LGTB: Prevalencia y efectos en la salud mental. Comunicar, 28(62), 79-90. https://doi.org/10.3916/C62-2020-07

Giménez, A. G. (2015). Cyberbullying. Análisis de su incidencia entre estudiantes y percepciones del profesorado [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia. https://bit.ly/36NixIH

Gómez, A.B. (2005). El impacto de la homofobia y el bullying anti gay en los/as jóvenes. En J. Genérelo y J.I. Pichardo (Coords), Homofobia en el sistema educativo (pp.93-105). Cogam.

González, F (1997). Epistemología cualitativa y subjetividad. Pueblo y Educación.

González-Ávila, M (2002). Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista iberoamericana de educación, 29, 85-103.

Hernáiz Landáez, E., y Márquez Santander, D. (2011). Manual educativo para la diversidad. Fundación para los reflejos de Venezuela.

Herrera, M., Romera, E., y Ortega-Ruiz, R. (2018) Bullying y cyberbullying en latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(76), 125-155.

Institución del Ararteko (2011). Informe Infancias Vulnerables. Parlamento Vasco.

Lauretis, T. (1987). A tecnologia do gênero. University Press.

Molinuero, B. (2007) Actitudes ante la diversidad sexual de la población adolescente de Coslada (Madrid) y San Bartolomé de Tirajana (Gran Canaria). Ayuntamientos de Coslada y San Bartolomé de Tirajana. Federación Estatal de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales.

Mendoza, E. (2012). Acoso cibernético o cyberbullying: Acoso con la tecnología electrónica. Pediatría de México, 14 (3), 133-146.

Palacios, V., Polo, Mª I., Felipe, E., León, B., y Fajardo Bullón, F. (2013). European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 161-170.

Platero, R. y Gómez, E. (2007). Herramientas para combatir el bullying homofóbico. Editorial Talasa.

Plummer, D. (2001). The Quest for Modern Manhood: Masculine Stereotypes, PeerCulture and the Social Significance of Homophobia. Journal of Adolescence, 24(1), 15-23.

Price, J.H., y Murnan, J. (2004). Research Limitations and the Necessity of Reporting Them. American Journal of Health Education, 35(2), 66-67.

Rich, A. (2012). Heterossexualidade compulsória e existência lésbica. Bagoas - Estudos gays: gêneros e sexualidades, 4(5), 18-44.

Sánchez Torrejón, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 253-266. https://doi.org/10.6018/reifop.393781

Sandín Esteban, M.P. (2003). Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.

Takács, J. (2006). Social exclusion of young lesbian, gay, bisexual and transgenderpeople (LGBT) in Europe. ILGA Europe.

Taylor, S., y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Paidós.