Relevance theory vs. discourse analysis theory: contributions to a foreign language methodology

Número

Downloads

Article abstract page views:  575  

DOI

https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.1997.i5.01

Info

Papers
1-24
Published: 01-12-2011
PlumX

Authors

Abstract

This article compares Discourse Analysis and Relevance Theory to put forward a model for input processing which approximates the natural development of a language to the reality inside the foreign language classroom. It first reports ten key issues of particular importance to both theories and then it studies the extent to which they help to determine the nature of information processing. Finally, it concludes that Relevance Theory goes beyond the so-much-exploited Discourse Analysis to complete it, extend it and improve it as regards non-native language acquisition/learning processes.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Bocanegra Valle, A. (2011). Relevance theory vs. discourse analysis theory: contributions to a foreign language methodology. Pragmalingüística, (5-6), 1–24. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.1997.i5.01

References

Allan, K. (1986), Linguistic Meaning, vol. 1. London, Routledge and Kegan Paul.

Berbeira Gardón, J.L. (1994), "El contexto: su naturaleza y su papel en el proceso de interpretación de enunciados", Pragmalinguística, 2, 9-35.

Blakemore, D. (1992). Understanding Utterances. Oxford, Basil Blackwell.

Bocanegra Valle, A. (1995), Posibilidades para el Empleo de una Metodología de Adquisición y Aprendizaje en el Caso de Estudiantes Universitarios de Inglés para Fines Específicos. Tesis Doctoral, Universidad de Cádiz.

Brown, G. y G. Yule (1983), Discourse Analysis. Cambridge, Cambridge University Press.

Cherry, L. (1979), "A sociolinguistic approach to language development and its implications for education", en Garnica, O. y M. King, (eds), Language, Children, and Society, Oxford, Pergamon Press, 115-34.

Chomsky, N. (1965), Aspects of the Theory of Syntax, Cambridge, Mass., MIT Press.

Clark, H. y C. Marshall (1981), "Definite reference and mutual knowledge", en Joshi, A., B. Webber e I. Sag (eds), Elements of Discourse Understanding, Cambridge, Cambridge University Press, 10-63.

Ellis, R. (1984), Classroom Second Language Development, Oxford, Pergamon Press.

García González, M.D. (1994), "Grice, significado y pertinencia", en Ruiz Castellanos, A. (ed), Actas del Primer Encuentro Interdisciplinar sobre Retórica, Texto y Comunicación, Cádiz, Universidad de Cádiz, 121-25.

Groefsema. M. (1988), "Relevance: processing implications", UCL Working Papers in Linguistics, 1, 146-67.

Guijarro Morales, J.L. (1990), "Perspectiva de una pasión ornitológica desde un ala delta, o: algunos problemas cognoscitivos ante el punto de vista", Estudios de Lengua y Literatura Francesas, 4, 59-72.

Guijarro Morales, J. L. (1994a), "Comunicación literaria", en Ruiz Castellanos, A. (ed), Actas del Primer Encuentro Interdisciplinar sobre Retórica, Texto y Comunicación, Cádiz, Universidad de Cádiz, 110-20.

Guijarro Morales, J. L. (1994b), "Giro copernicano en los estudios humanísticos", Pragmalinguística, 2, 217-65.

Haidl, A.W. (1990), Aportaciones a la Teoría de la Adquisición: una Metodología del Alemán para Universitarios Españoles. Tesis Doctoral, Universidad de Cádiz.

Haidel, A. W. (1993), "La 'Teoría de la Relevancia' y los procesos de adquisición en la enseñanza de idiomas extranjeros", Pragmalingüística, 1, 367-98.

Harris, Z. (1952), "Discourse analysis", Language, 28, 1-30.

Hatch, E.M. (1978), "Discourse analysis and second language acquisition", en Hatch, E.M. (ed), Second Language Acquisition a Book of Readings, Rowley, Mass.. Newbury House, 401-35.

Krashen, S.D. (1982), Principles and Practice in Second Language Acquisition, Oxford. Pergamon Press.

Larsen-Freeman, D.E. (ed) (1980), Discourse Analysis in Second Language Research, Rowley, Mass., Newbury House.

Leech, G.N. (1983), Principles of Pragmatics, London, Longman.

Lewis, D. (1969), Convention, Cambridge, Mass., Harvard University Press.

Long, M.H. (1980), Input, Interaction, and Second Language Acquisition, Tesis Doctoral, University of California, Los Angeles.

McCarthy, M.J. (1991), Discourse Analysis for Language Teachers, Cambridge, Cambridge University Press.

Portolés Lázaro, J. (1994), "Algunos comentarios sobre la teoría de la pertinencia", Pragmalinguistica, 2, 407-31.

Richard-Amato, P.A. (1988), Making It Happen. Interaction in the Second Language Classroom, from Theory to Practice, New York, Longman.

Sánchez de Zavala, V. (1990), "Sobre la nueva teoría de la pertinencia", en Demonte, V. y B. Garza Cuarón (eds), Estudios de Linguistica de España y México, México, Universidad Nacional Autónoma de México, 273-99.

Schiffer, S. (1972), Meaning, Oxford, Clarendon Press.

Smith, N. (1990), "Can Pragmatics fix Parameters?", UCL Working Papers in Linguistics, 2, 169-79.

Sneesby, P. (1994), La Producción Escrita del Inglés por Medio de los Programas de Ordenador: Principios Básicos para Asegurar la Enseñanza y el Aprendizaje, Tesis Doctoral, Universidad de Cádiz.

Sperber, D. y D. Wilson (1986), Relevance: Communication and Cognition, Oxford, Basil Blackwell.

Stubbs, M. (1983), Discourse Analysis: the Sociolinguistic Analysis of Natural Language, Oxford, Basil Blackwell.

Widdowson, H.G. (1978), Teaching Language as Communication, Oxford, Oxford University Press.

Widdowson, H.G. (1979), Explorations in Applied Linguistics, Oxford, Oxford University Press.

Wilson, D. (1993), "Relevance and understanding", Pragmalinguística, 1, 335-65.

Wilson, D. y D. Sperber (1988), "Pragmatics: an overview", Texti e Discorsi, Bologna, Cooperativa Libraria Universitaria Editrice.

Wolff, D. (1990), "Zur Bedeutung des prozeduralen Wissens bei Verstehens -und Lernprozessen im schulischen Fremdsprachenunterricht", Die Neueren Sprachen, 89, 610-25.