Suspended constructions and conversational turn management in the assessment of aphasia

Número
Article abstract page views:  430  

DOI

https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2007.i15.06

Info

Papers
112-132
Published: 15-10-2023
Crossref
0
Scopus
0

Abstract

Suspensions of an already initiated syntactic construction are very frequent events in everyday conversations. Suspended constructions are in many cases associated with turn-taking negotiation. This situation can be described as a particular transformation, by which a literal deficit in expression is intentionally re- evaluated by conversational partners as a symbolic procedure to perform specific communicative functions or to express specific meanings. Different contexts for these functions and meanings are here explored by taking into consideration conversational interactions between aphasic individuals and normal (i.e. non-aphasic) speakers. It is proposed in this paper that suspended constructions play a significant role in the assessment of aphasia. They contribute to conversational dynamism by stimulating interaction. Their scaffolding role has however, as a counterpart, a possible masking effect for the syntactic deficit that could also stifle the process of recovery.

Keywords


Downloads

Supporting Agencies  

R&D Project "Protocolo de análisis pragmasintáctico en afasias. Un estudio de corpus oral" (HUM2007-66074-C02-02), Ministerio de Ciencia e Innovación (Spain), R&D Project "Coherencia, cohesión y pragmática textual en situaciones de déficit lingüístico" (FFI2008-02592/FILO), Ministerio de Ciencia e Innovación (Spain)

How to Cite

Hernández Sacristán, C., & Serra Alegre, E. (2023). Suspended constructions and conversational turn management in the assessment of aphasia. Pragmalingüística, (15-16), 112–132. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2007.i15.06

References

BRIZ, A. & A. HIDALGO (1998), "Conectores pragmáticos y estructura de la conversación", en Martín Zorraquino, Ma A. & E. Montolio Durán (coords.), Los marcadores del discurso. Teoría y análisis, Madrid, Arco/Libros, pp. 121-142.

FERNÁNDEZ PÉREZ, M. (2003), "Dinamismo construccional en el lenguaje infantil y teoría lingüística”, Estudios de Lingüística (ELUA) 17. pp. 273-287.

- (2006), "Usos verbales y adquisición de la gramática. Construcciones y procesos en el habla infantil", Revista Española de Lingüística 36, pp. 319-347.

FERRARA, K. (1992), "The interactive achievement of a sentence: joint productions in therapeutic discourse", Discourse Processes 15, pp. 207-228.

GALLARDO PAÚLS, B. (2005), Afasia y conversación. Las habilidades comunicativas del interlocutor-clave, Valencia, Tirant lo Blanch.

- (2008), "Las huellas lingüísticas de la Teoría de la Mente: intersubjetividad y enunciación en el trastorno por déficit de atención y/o hiperactividad", Revista de Neurología 46/1, pp. 29-35.

-(2009), "Valoración del componente pragmático a partir de datos orales", Revista de Neurología 48/1 (en prensa).

- & M.J. MARÍN JORDÀ (2006): "Marcadores discursivos procedentes de verbos perceptivos en la afasia de Broca", Revista de Investigación Lingüística 8/1, pp. 23-27.

HERNÁDEZ SACRISTÁN, C. (2006), Lenguaje e Inhibición. A propósito de la afasia y la experiencia del decir, Madrid, Biblioteca Nueva.

-, E. SERRA ALEGRE & M. VEYRAT RIGAT (2008), Afasia. Corpus Mixto de Lenguaje Conversacional, Valencia, Universitat de València.

HERRERO, G. (1997), "La importancia del concepto de enunciado en la investigación del español coloquial: a propósito de enunciados suspendidos", en Briz, A. & alii (eds.), Pragmática y Gramática del Español Hablado, Zaragoza, Pórtico, pp. 109-126.

LÓPEZ GARCÍA, A. (1994), Gramática del Español. I La Oración Compuesta, Madrid, Arco/Libros.

NARBONA JIMÉNEZ, A. (1989), Sintaxis española: nuevos y viejos enfoques, Barcelona, Ariel.

OELSCHLAEGER, M.L. & J.S. DAMICO (1998), "Joint productions as a conversational strategy in aphasia", Clinical Linguistics & Phonetics 12, pp. 459-480.

PÉREZ GIMÉNEZ, M. (2006), "Construcciones suspendidas frecuentes en el discurso oral: análisis pragmático-entonativo", Interlingüística 13, pp. 1113-1123.

SERRA ALEGRE, E. (1997), "Aspectos pragmáticos de la coordinación con y", en Escavy, R. & alii (eds.), Homenaje al profesor A. Roldán, Murcia, Universidad de Murcia, pp.547-561.

VIGARA TAUSTE, A.M. (2002), Morfosintaxis del español coloquial, Madrid, Gredos.

VYGOTSKY, L.S. (1978), Mind in Society. The Development of Higher Psychological Processes, Cambridge, Harvard University Press.

Most read articles by the same author(s)