A forgotten text written by Juan Pablo Forner: The comedy, for complex theatrical shows, of Los aduladores
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2021.i27.32Info
Abstract
This article rescues from oblivion one of the few plays composed by Juan Pablo Forner in the Spanish Eighteenth Century that we have preserved, but of which there was no news at the present time. It is a comedy, Los aduladores, which was premiered posthumously in Madrid, at the Teatro de la Cruz, in 1797. In this paper, the first printed version of Los aduladores since the time it was written is included. The edition is based on the three manuscripts of the text preserved in the Municipal Historical Library of Madrid, the only sources until now known that transmit it. In the introductory study, comedy is also framed in the group of eighteenth-century theatrical creations, to which,
by its compositional characteristics, it belongs.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The papers published in this journal are the property of Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: the source must be cited whenever they are used.
The authors retain the copyright © and grant the journal the right to publish. They may host their work in the final published version on personal websites or websites intended for scientific dissemination, provided that they indicate the source.
References
Agulló y Cobo, Mercedes (1995), La colección de teatro de la Biblioteca Municipal de Madrid, eds. Ascensión Aguerri Martínez, Purificación Castro Gómez, Madrid, Ayuntamiento de Madrid, Departamento de Archivos y Bibliotecas.
——— (1969-1977), «La Colección de Teatro de la Biblioteca Municipal de Madrid», Revista de Literatura, xxxv, 71-72 (julio-diciembre 1969), pp. 169-213; xxxvii, 73-74 (enero-junio 1970), pp. 233-274; XXXVIII, 75-76 (julio-diciembre 1970), pp. 189-252; 1-2 (1977), pp. 179-231.
——— (1978-1982), «La Colección de Teatro de la Biblioteca Municipal de Madrid», Revista de la Biblioteca, Archivo y Museo del Ayuntamiento de Madrid, 3.ª época, nºs 3-4 (1978), pp. 125-187; nº 5 (1979), pp. 191-218; nº 6 (1980), pp. 129-190; nºs 7-9 (1980), pp. 221-302; nºs 9-10 (1981), pp. 101-83; nºs 11-12 (1982), pp. 259-351.
Álvarez Franco, Malén (2009), «Guzmán el Bueno, un héroe medieval en una tragedia neoclásica española», en Jesús Cañas Murillo, Fco. Javier Grande Quejigo y José Roso Díaz (eds.), Medievalismo en Extremadura. Estudios sobre Literatura y Cultura Hispánicas de la Edad Media, Cáceres, Universidad de Extremadura, pp. 555-562.
Anónimo (1800), Saynete ò Tragedia jocosa intitulada El marido sofocado, representada en los teatros de la Corte. Para ocho personas, impresa, como anónima, en Barcelona, En la Oficina de Pablo Nadal.
——— (1817), Ariadna abandonada en Naxos. Melodrama en un acto, con periodos de música, impresa, como anónima, en Valencia, En la Imprenta de Martín Peris.
Cañas Murillo, Jesús (1991), «Apostillas a una historia del teatro español del siglo XVIII», Anuario de Estudios Filológicos, nº 13 (1990), pp. 53-63.
——— (2008a), «Una ‘escena unipersonal’ entre dos siglos: El Entretenido, ó La brevedad sin sustancia, de Manuel González», en Cajón de sastre. Textos dispersos del setecientos español, Cáceres, Universidad de Extremadura (Textos UEx 14), pp. 415-424.
——— (2008b), «Teatro celebrativo en honor de Carlos III: El Nuevo Apolo y Minerva», en Cajón de sastre. Textos dispersos del setecientos español, Cáceres, Universidad de Extremadura (Textos UEx 14), pp. 401-414.
——— (2010a), «Teatro de mayorías para deleite de minorías: El día de campo, de Gaspar Zavala y Zamora», en Jesús Cañas Murillo, Francisco Javier Grande Quejigo y José Roso Díaz (eds.), Literatura Popular e Identidad Cultural. Estudios sobre Folclore, Literatura y Cultura Populares en el mundo occidental, Cáceres, Universidad de Extremadura, pp. 235-257.
——— (2010b), «Teatro neoclásico para representaciones particulares: Polixêna, tragedia en un acto, fácil de executarse», Anuario de Estudios Filológicos, nº 33, pp. 39-63.
——— (2018), «Las otras Raquel: El Diálogo trágico de José March y Borrás», Cuadernos dieciochistas, nº 19, pp. 297-325.
——— (2020), «Un texto teatral oculto de Juan Pablo Forner: La comedia de Los Aduladores», Lexis. Revista de Lingüística y Literatura, xliv, nº 2.
——— (2021a), «Los aduladores, de Juan Pablo Forner, comedia olvidada», en Homenaje a José Checa, Madrid, CSIC. En prensa.
——— (2021b), «La escuela de la amistad o El Filósofo enamorado en la prensa española de la Ilustración: Estrenos y reposiciones en vida de Forner (1790-1797)», Annali. Sezione Romanza. En prensa.
——— (2021c), «Teatro breve (fácil de executarse) para funciones múltiples y representaciones particulares: Una aproximación», en Sobre géneros dramáticos en la España de la Ilustración, Cáceres, Universidad de Extremadura. En prensa.
——— (2021d), «En torno a los géneros dramáticos de la Ilustración: Bibliografía y Literatura (Apostillas a una historia del teatro español del siglo xviii)», en Sobre géneros dramáticos en la España de la Ilustración, Cáceres, Universidad de Extremadura. En prensa.
——— (2021e), «Mapa y trayectoria de los géneros dramáticos en la España de la Ilustración», en Mª José Rodríguez Sánchez de León y Alain Bègue (eds.), Las fronteras del género: Teoría, crítica e interpretación (1650-1800), Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca. En prensa.
——— (2021f ), «La escuela de la amistad o El Filósofo enamorado en la prensa española de la Ilustración: Reposiciones tras la muerte de Forner (1800-1834)», Cuadernos dieciochistas. En prensa.

