The GLOs Tool: A contribution from museums to planning and evaluation of school learning

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i1.1602

Info

Science Teacher Education
1602
Published: 25-01-2024
PlumX

Authors

Abstract

This article presents the results of a focus group made up of eight preservice science teachers training, who carried out their final pedagogical practice in the context of the construction and development of contents related to nutrition, vaccines and health, chemistry in the kitchen, taking as its linchpin the generic learning outcomes (GLOs) tool developed for the world of museums. Future teachers highly value the GLOs tool, to the extent that it allows visualizing the different moments of planning and evaluation, as well as a broader focus on the concept of learning; teachers especially highlight the support provided by experts in the school planning process.

Keywords: Generic Learning Outcomes; School Planning; Learning Assessment; Preservice Science Teachers Training; Museums.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Arturo Soto Lombana, Facultad de Educación, Grupo de Educación en Ciencias Experimentales y Matemáticas-GECEM-.Universidad de Antioquia (UdeA). Medellín, Colombia.

Doctor in Research in Didactics of Experimental Sciences from the University of Valencia, Spain, Master's Degree in Chemistry Teaching and Bachelor's Degree in Chemistry from the National Pedagogical University, Colombia. Professor at the University of Antioquia, where he works as a teacher-researcher, professor of the master's and doctoral programs in Education in Natural Sciences. He currently coordinates the research group Education in Experimental Sciences and Mathematics (GECEM), at the University of Antioquia. He has served as dean, director of academic programs and research centers at several Colombian universities, commissioned member of the CONACES-MEN Evaluation Room, and substitute member of the Board of Directors of the Columbus School Corporation.

Fanny Angulo-Delgado, Facultad de Educación, Grupo de Educación en Ciencias Experimentales y Matemáticas-GECEM-.Universidad de Antioquia (UdeA). Medellín, Colombia

Profesora Titular. Departamento de Enseñanza de las Ciencias y las Artes. Investigadora Grupo GECEM

Jairo Luis Romero Acosta, Candidato a Doctor en Educación, Facultad de Educación. Universidad de Antioquia (UdeA). Medellín, Colombia.

Student of the line of education in natural sciences of the Doctorate in Education of the University of Antioquia. Professor of natural sciences in basic education in an educational institution in Medellín - Colombia.

References

Abenza-Bernal, E. y Robles-Moral, F. (2022). Los Museos de Ciencias como recurso didáctico para la Educación Secundaria. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (42), 65-80. https://doi.org/10.7203/dces.42.19126

Allard, M., Boucher, S. & Forest, L. (1994). The Museum and the School. McGill Journal of Education, 29(2), 197-212.

Álvarez, C., Arango, L. y Marín, P. (2022). Habilidades socioemocionales: un reto en el desarrollo de la maleta viajera digital sobre nutrición diseñada a partir de los GLO y el FCL. [Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia de Medellín]. Archivo digital. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/26375/2/AlvarezCatalina_2022_HabilidadesSocioemocionalesMaleta.pdf

Bliss, J., Monk, J. & Ogborn, J. (1983). Qualitative data analysis for educational research. A guide to uses of systemic networks. Croom Helm.

Boucher, S. & Allard, M. (1998). Éduquer au Musée: Un Modele Théorique de Pédagogie Muséale. Hurtu.

Brown, S. (2007). A Critique of Generic Learning Outcomes. Journal of Learning Design, 2(2), 22-30. http://dx.doi.org/10.5204/jld.v2i2.37

Bustamante, S. y Carmona, V. (2022). Aprender sobre las vacunas en el MUUA (Museo Universitario Universidad de Antioquia) a través de una visita virtual. Una experiencia con estudiantes de quinto grado. [Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia de Medellín]. Archivo digital. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/26720/1/BustamanteSara_2022_AprenderSobreVacunas.pdf

Falk, J. & Dierking, L. (2002). Lessons without limit: how free-choice learning is transforming education. Rowman Altamira

Falk, J. & Dierking, L. (2010). The 95 Percent Solution. School is not where most Americans. American Scientist, 98(6), 486-493. https://doi.org/10.1511/2010

Falk, J. & Dierking, L. (2013). The museum experience revisited. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315417851

Fernández, M., Tuset, A., Pérez, R. y Leyva, A. (2009). Concepciones de los maestros sobre la enseñanza y el aprendizaje y sus prácticas educativas en clase de Ciencias Naturales. Enseñanza de las Ciencias, 27(2), 287-298.

Friedman, A. (Ed.). (March 12, 2008). Framework for Evaluating Impacts of Informal Science Education Projects. [On-line]. (Available at: http://insci.org/resources/Eval_Framework.pdf)

Gagné, R. (1984). Learning Outcomes and their effects. Useful categories of human performance. American Psychologist, 39(4), 377-385. https://doi.org/10.1037/0003-066X.39.4.377

García-Guerrero, M., Michel-Sandoval, B. y Esparza-Manrique, V. (2022). Inspiración contagiosa: viajes, aventuras y aprendizajes para multiplicar el alcance de un museo de ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 19(3), 320101-320111. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2022.v19.i3.3201

Guisasola, J. y Morentin, M. (2007) ¿Qué papel tienen las visitas escolares a los museos de ciencias en el aprendizaje de las ciencias? Una revisión de las investigaciones. Enseñanza de las Ciencias, 25(3), 401-414. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3704

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Hooper‐Greenhill, E. (2004). Measuring Learning Outcomes in Museums, Archives and Libraries: The Learning Impact Research Project (LIRP). International Journal of Heritage Studies, 10(2), 151-174. https://doi.org/10.1080/13527250410001692877

Hooper-Greenhill, E. (2007). Museum and Education. Purpose, pedagogy, performance. Routledge.

Jönsson, A. & Peterson, E. (2011). The Concerned Museum. GLO – a language for change? (Swedish title: Det angelägna museet. GLO – ett språk för förändring?). Universidad de Lund, Suecia.

Latorre, A., Rincón, D. y Arnal, J. (1996). Bases metodológicas de la investigación educativa. Gràfiques 92 (GR92).

Martín, R. (2014) Contextos de Aprendizaje: formales, no formales e informales. Ikastorratza, e-Revista de didáctica. 12, 11 págs. (Disponible en https://www.ehu.eus/ikastorratza/12_alea/contextos.pdf)

Monaco, P. & Moussouri, T. (2009). A Conversation about Intended Learning Outcomes. Curator: The Museum Journal, 52(4), 317–326. https://doi.org/10.1111/j.2151-6952.2009.tb00354.x

Morentin, M. y Guisasola, J. (2014). La visita a un museo de ciencias en la formación inicial del profesorado de Educación Primaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3), 364-380.

Pettersson, E. (2018). Generic Learning Outcomes a way of working. BalticMuseums: LoveIT. https://n9.c1/1dxjs

Porta, A. y Mato, M. (2016). Preferencias y necesidades del profesorado o acompañante de grupo que visita un Museo Interactivo de Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 511-526. http://hdl.handle.net/10498/18494

Ramírez, V; Prieto, L. y Roldán, H. (2022). Aprende química en casa: talleres creativos con el MUUA para niños y niñas. [Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia de Medellín]. Archivo digital. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/26358/2/Ram%C3%ADrezValentina_2022_AprendeQu%C3%ADmicaenCasa.pdf

Rasino, M., Broiero, X., y García-Romano, L. (2020). Museos virtuales iberoamericanos en español como contextos de enseñanza y aprendizaje de las ciencias naturales. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1), 1-21

Rickenmann, R., Angulo, F. y Soto, C. (2012) El Museo como Medio Didáctico. Fondo Editorial Universidad de Antioquia: Medellín.

Roldán A., Ulloa D., Vargas L., Chura Z. y Pacheco L. (2017). Comparación entre recorridos guiados tradicionales e indagatorios en el Museo Nacional de Historia Natural, La Paz - Bolivia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), 367–384.

Sánchez-Mora, M. (2013). Museos de ciencias, escuelas y profesorado, una relación a revisarse. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(3), 377-393. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2013.v10.i3.05

Sánchez-Mora, M. y Ramírez, C. (2016). Efectos sobre el aprendizaje informal de la evolución biológica como resultado de la mediación museal. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 315-341.

Soto, C., Angulo, F. y Rickenmann, R. (2011) Un Programa de Formación Continua con Profesores de Ciencias en el contexto de la relación Museo-Escuela. Revista Tecne, Episteme y Didaxis-TED, No.29: 85-97. (Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/6142/614265298006.pdf)

Wertz, F., Charmaz, K., McMullen, L., Josselson, R., Anderson, R. & McSpadden, E. (2011). Five Ways of Doing Qualitative Analysis: Phenomenological Psychology, Grounded Theory, Discourse Analysis, Narrative Research, and Intuitive Inquiry. The Guilford Press