Randomness in Biology and Mathematics Teachers in Training: Analysis and Contrast of Meanings

Downloads

Article abstract page views:  365  

Info

Science Teacher Education
pp. 198-215
Published: 25-02-2014

Authors

  • Amable Moreno (AR)
  • José María Cardeñoso Domingo (ES) Profesor Titular de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada, en comisión de servicios en la Universidad de Cádiz
  • Francisco González García (ES) Titular de la Universidad de Granada.

Abstract

In this work, the meanings attached to randomness from 583 students from maths teacher career and 325 students from biology teacher career were analyzed, at the province of Mendoza, Argentina. In order to achieve the aim, a questionnaire where twelve of its items related to events in the game, physical natural and everyday contexts, was applied. In each of them the student must recognize whether the event is random or not, and then argue the decision. The analysis of the responses based on the category system proposed, allows to affirm that the biology student teachers recognize more random events than mathematics student teachers. In general, all subjects argue from uncertainty and causality, and recognition of randomness in the game context stands out from own situations from the natural physical context. 

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amable Moreno

Licenciada en Matemática y en Estadística. Diplomada en Estudios Avanzados de la UGR y Doctorando en Enseñanza de las Ciencias y la Tecnología de la Universidad de la UGR. Profesora en Estadística de la Facultad de Ciencias Económicas de la Univ. Nacional de Cuyo. Prof. De Probabilidad y Estadística en el Profesorado de Matemática y de Bioestadística en el Profesorado de Biología, en la Escuela de Nivel Superior  9-002, Mendoza, Argentina. Línea de investigación: Educación Estadística.

José María Cardeñoso Domingo, Profesor Titular de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada, en comisión de servicios en la Universidad de Cádiz

Departamento de DidácticaArea de Didáctica de la MatematicaSus principales líneas de investigación son: a) el conocimiento estocástico de los docentes; b) formación del profesorado y desarrollo profesional. Miembro del grupo DPD (Desarrollo Profesional del Docente) Hum462

Francisco González García, Titular de la Universidad de Granada.

Director departamento de Dca. CC Experimentales UGRSus líneas de trabajo se centran en las dificultades de enseñanza y aprendizaje de las ciencias de la vida en la educación secundaria y bachillerato, asi como en la formación del profesorado de secundaria. Doctor en Biología y Licenciado en Sociologia y Ciencias Políticas.